Friluftskar Skrevet 31. mai 2011 Del Skrevet 31. mai 2011 Det er firmaer som opplyser, at årslønnen er x-antall kr. og inkluderer Feriepengene. Ikke noe ulovlig i det, bare uvanlig. Det er faktisk ikke engang uvanlig, men det helt normale... Ja det er kanskje blitt mer vanlig, de siste årene. Men, det har ikke alltid vært slik. Begrep som Årslønn, har de fleste årene av mitt yrkesliv, vært kun den lønnsintekt som er forventet, eller mottatt i løpet av et år. Og feriepengene kom i tilegg. Årsaken var muliggens at det tidligere ble mest pratet om timelønn, eller månedslønn og at feriepengene hadde liten betydning. Jeg husker ikke eksakt, men jeg tror feriepengene ut gjorde bare 5 -6 prosent, da jeg begynnte i fast lønnet arbeid i 1966. Og noen år tidligere, så var det ikke feriepenger! For ca 4 år siden begynte jeg i en ny jobb og ble ved første lønnsutbetaling, forundret over noe jeg trodde var for lite utbetalt lønn. Jeg hadde jo en kontrakt, med en spesifikk årslønn og da regnet jeg raskt ut hvor mye jeg ville få, i bruttolønn pr. mnd. Men der tok jeg feil, fordi firmaet hadde begynnt å innlemme feriepengene. Forsåvidt greit, men da tar det jo noe tid, før en får utbtalt den årslønnen. Først må en ha et helt år i firmaet og først neste år, vil årslønnen stemme. Så det kan ta inntill 3 år, før årslønnen er riktig! Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 31. mai 2011 Del Skrevet 31. mai 2011 I oversikten jeg skrev tok jeg ikke høyde for skatt. Feriepenger skattes ikke. Derimot skal lønnsutbetalingen på "tabellen" skattes i det tilfellet jeg skrev over. Feil. Feriepenger er skattbar inntekt på lik linje med all annen inntekt, men feriepenger regnes som opptjent (og ikke utbetalt) i foregående år. Følgelig har myndighetene allerede fått sin del av kaka gjennom skattepengene dine for året feriepengegrunnlaget ble opparbeidet. Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 31. mai 2011 Del Skrevet 31. mai 2011 (endret) I oversikten jeg skrev tok jeg ikke høyde for skatt. Feriepenger skattes ikke. Derimot skal lønnsutbetalingen på "tabellen" skattes i det tilfellet jeg skrev over. Feil. Feriepenger er skattbar inntekt på lik linje med all annen inntekt, men feriepenger regnes som opptjent (og ikke utbetalt) i foregående år. Følgelig har myndighetene allerede fått sin del av kaka gjennom skattepengene dine for året feriepengegrunnlaget ble opparbeidet. Litt upressist! All lønn og feriepenger, som er utbetalt i et kalender år, er med i ligningen (årsoppgjør) og det breregnes skatt av totalbeløpet. I løpet av året trekkes det litt mer skatt hver måned, for å dekke opp for feriepenger og "halv skatt", på siste lønn før Jul. Så når feriepengene utbetales, så trekkes det ikke skatt av dem (i den måneden), men i løpet av hele året. Endret 31. mai 2011 av geco5 Lenke til kommentar
ochi9le Skrevet 1. juni 2011 Del Skrevet 1. juni 2011 Mente ikke at feriepenger ikke er skattbart. Jeg mente at det ikke skattes av denne posten på lønnslippen for juni måned (eller arbeidsgivers utbetalingsmåned av feriepenger) Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 1. juni 2011 Del Skrevet 1. juni 2011 Mente ikke at feriepenger ikke er skattbart. Jeg mente at det ikke skattes av denne posten på lønnslippen for juni måned (eller arbeidsgivers utbetalingsmåned av feriepenger) Det er riktig. Det trekkes ikke skatt av feriepengene, når de blir utbetalt! Men de er med i Årsoppgjøret neste år og som vi blir lignet etter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå