Stoic Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 Hei. Lurer litt på dette med feriepenger. Slik jeg har lært (og slik det er i lovverket) SKAL en ha utbetalt 10,2 % av inntekten i feriepenger. Nå skal jeg starte i en ny stilling, og var på opplæring i dag. Kort fortalt var hun som viste meg rundt litt misfornøyd med at feriepengene var innbakt i lønnen (slik at vi ikke fikk utbetalt feriepengene som en stor sum i juni). Hun mente at dette ikke var lov, og jeg har søkt litt kjapt på google (og her, dog ingenting nyttig), og noen sier at dette ikke er lov. Er det enkelte yrkesgrupper/jobber som har lov til dette? Denne jobben er gjennom SIT (studentsamskipnaden i Trondheim) og er resepsjonistarbeid ved idrettssentrene, om dette er til noen hjelp. Mvh Maddoc Lenke til kommentar
ochi9le Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 (endret) Feriepenger utgjør 12 % av lønn opptjent forrige år (feriepengegrunnlaget). For medarbeidere over 60 år utbetales feriepenger for én ekstra ferieuke (37,5t). Feriepengene for denne ekstra uken, 2,3% av lønn opptjent forrige år (feriepengegrunnlaget). I forbindelse med feriepengeutbetaling foretas også normalt ferietrekk for årets ferie. For 100% stilling er ferietrekket på 187,5 timer, dvs. 25 feriedager. Ferietrekket i kr er lik 187,5 timer x ordinær timelønn. Ferietrekk for ekstra ferieuke for medarbeidere over 60 år, trekkes for alle selskap i juli. Man får ikke betalt for ferie - og dette trekkes da samme måned som feriepengene kommer inn. Man vil dog alltid få en større "klump" penger ved utbetaling av feriepenger da ferietrekket ikke overstiger 12% av feriepengegrunnlaget. Eksempel: En medarbeider har hatt 1 uke vinterferie i mars (uten reduksjon i lønn) og har planlagt 3 uker sommerferie i august. Ferietrekket foretas i sin helhet i juli, samtidig som 12% feriepenger utbetales. Det er da ingen reduksjon i lønnen i august, selv om medarbeideren tar ut ferie. Vedkommende har da blitt trukket for 187,5 timer/25 dager i ferietrekk, mens han også har fått utbetalt feriepengene i juli, benyttet 150 timer/20dager og har 37,5 timer/5 dager ferie tilgode som kan benyttes i løpet av inneværende år. Eksempel tekst på lønnslipp i juli måned (trekk og feriepengeutbetalingsmåned varierer fra arbeidssted til arbeidssted.) Månedslønn +33 316 Feriepenger +42 336 Ferietrekk -38 442 Normal månedslønn er altså 33 316,- Det blir utbetalt 37 210,- i juli måned. Altså 5000 kroner mer enn normal lønn. Endret 30. mai 2011 av ochi9le Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 (endret) Er det ikke slik de som er orginasert i f.eks LO/NTHO får 12.5% fordi disse har klart til en bedre avtale? Det gjelder vel alle personer som er orginasert? Men ellers ville jeg tippe (Feriepenger) holdes utenfor (Bruttolønn?) Altså det blir bruttolønn + feriepenger? Men på den andre måten får man ikke betalt for den måneden (4 uker) man tar fri. Nå kan avtalene her være litt forskjellig fra jobb til jobb, men prinsippet er nok lik. Endret 30. mai 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
ochi9le Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 I oversikten jeg skrev tok jeg ikke høyde for skatt. Feriepenger skattes ikke. Derimot skal lønnsutbetalingen på "tabellen" skattes i det tilfellet jeg skrev over. Lenke til kommentar
Stoic Skrevet 30. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2011 Jeg er fullstendig klar over hvordan feriepenger utbetales og utregnes. Det var ikke det jeg spurte om... Jeg lurte på om arbeidsgiver har loven på sin side til å innbake ferielønnen i grunnlønnen. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 Det er ikke lov å inkludere feriepenger i lønn med mindre dette er direkte regulert gjennom tariffavtale. Lenke til kommentar
ochi9le Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 Du må nesten utdype litt hva du mener med å "innbake". Jeg regnet med det var i sammenheng med ferietrekk - derav mitt svar. Lenke til kommentar
Stoic Skrevet 30. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2011 Det er ikke lov å inkludere feriepenger i lønn med mindre dette er direkte regulert gjennom tariffavtale. Hvor kan jeg finne ut mer om dette? Og er det noen sats på hvor mye lønnen bør/skal gå opp? Takk for svar! Lenke til kommentar
Illus Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 http://www.google.no/search?q=inkludere+feriepenger+i+lønn http://www.arbeidsrettsadvokaten.no/lonn-og-feriepenger/artikler/den-store-feriepengeguiden/ "Feriepenger kommer i tillegg til normal lønn. Det er ikke adgang til å avtale at feriepenger skal være inkludert i lønnen, eller at feriepenger utbetales løpende gjennom året, for eksempel som en del av vanlige månedslønnsutbetainger." Lenke til kommentar
Stoic Skrevet 30. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2011 Jeg har søkt på google, jeg er ute etter paragrafer i lovverket eller lignende, som jeg kan henvise til. Har sett de sidene du nevner. Lenke til kommentar
Illus Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 http://www.kf-infoserie.no/lovtjeck.aspx?PVNids8U4ZLo9gZqYO9rfSY2MrAfadq1no37fo6au8WcvcJQwPGNKSzOaiKGFL4hZPkCG1gvFSv41wIDeBKp9A%3D%3D " § 11 Utbetaling av feriepenger 1 (Alminnelige regler) Feriepenger som er opptjent hos arbeidsgiver det foregående opptjeningsår, utbetales siste vanlige lønningsdag før ferien. Arbeidstaker kan likevel kreve at feriepengene utbetales senest 1 uke før ferien tar til. Deles ferien, skal feriepengene fordeles tilsvarende. Den del av feriepengene som overstiger lønn for vanlig arbeidstid i ferien, kan likevel utbetales i forbindelse med avvikling av hovedferie eller sammen med lønn for juni måned. 2 (Feriepenger for ikke avviklet ferie) Er feriefritid overført til et påfølgende ferieår, utbetales feriepengene for den overførte del først når ferien tas, jf bestemmelsene i nr 1. Feriepenger for ferie som på grunn av forhold som er nevnt i § 9 nr. 1 og 2 verken er avviklet i løpet av ferieåret eller overført til det påfølgende ferieår, utbetales første vanlige lønningsdag etter ferieårets utløp. 3 (Utbetaling ved opphør av arbeidsforhold) Opphører arbeidsforholdet, skal alle opptjente feriepenger utbetales siste vanlige lønningsdag før fratreden. Den del av feriepengene som ikke lar seg beregne innen dette tidspunkt, kan utbetales i forbindelse med det avsluttende lønnsoppgjør. I utbetalingen kan det gjøres fradrag med et beløp som utgjør 1,4 prosent av det feriepengegrunnlag som er opptjent hos vedkommende arbeidsgiver i det forkortede opptjeningsår 1 mai-31 desember 1988. 4 (Utbetaling ved arbeidskamp) Arbeidstakers fratreden i forbindelse med lovlig arbeidskamp (streik eller lockout) utløser ikke betalingsplikt etter nr 3 ovenfor. Arbeidstaker som har fratrådt i forbindelse med lovlig arbeidskamp, skal ha utbetalt feriepenger for ferie som allerede er fastsatt, eller som senere fastsettes, i samsvar med bestemmelsene i nr 1. 5 (Utbetaling ved dødsfall) Dør arbeidstakeren, skal alle opptjente feriepenger utbetales til boet sammen med det avsluttende lønnsoppgjør. § 11 nr 3 annet ledd gjelder tilsvarende. 6 (Utbetaling fra solidaransvarlig oppdragsgiver etter allmenngjøringsloven) Der solidaransvarlig oppdragsgiver utbetaler arbeidsvederlag til arbeidstaker i medhold av allmenngjøringsloven § 13, utbetales feriepenger av arbeidsvederlaget samtidig. 7 (Utbetalingsmåte, trekk i feriepenger mv) Utbetalingsmåten, adgangen til å foreta trekk i feriepenger og plikten til å gi opplysninger om hvordan feriepengene er regnet ut, reguleres av arbeidsmiljøloven §14-15. 8 (Utbetaling fra trygden) Feriepenger fra trygden etter § 10 nr 4 annet ledd utbetales uten hensyn til reglene foran i annen halvdel av mai måned året etter opptjeningsåret, jf folketrygdloven § 22-10 femte ledd. 9 (Fravikelighet) Reglene i nr 1 - 5 kan fravikes ved tariffavtale. " Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 Ochi9le! Upressis informasjon! Alle lønnsmotagere har krav på 10,2 % feriepenger, av mottatt lønn. Lønnen skal utbetalen en gang i året og før Fellesferien. De fleste velger å utbetale Feriepengene i Juni måned. Men annet kan avtales, mellom arbeidgiver og lønnsmotager (innefor begrensningene, som Arbeidsmiljøloven gir). Etter fylte 60 år skal lønnstager ha utbetalt, min 12,5 % av lønn. Så gennerelt: Feriepenger kan ikke inkluderes i måntlige utbetalinger av lønn. (se over). Men det er muligens en begrepsforvirring, om lønn og Feriepenge utbetaling. Det er firmaer som opplyser, at årslønnen er x-antall kr. og inkluderer Feriepengene. Ikke noe ulovlig i det, bare uvanlig. Og det er denne totale summen, som det skal lignes etter. Hvis et firma inkluderer feriepengene, i måntlige utbetalinger, så kontakt Arbeidstilsynet. Jeg har søkt på google, jeg er ute etter paragrafer i lovverket eller lignende, som jeg kan henvise til. Har sett de sidene du nevner. Dette er regulert i Arbeidsmiljøloven! Lenke til kommentar
valentino Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 (endret) Anbefaler at du setter deg inn i ferieloven. Der står alle de reguleringer som er gjort på lovsiden. Videre bør du sette deg inn i tariffavtalen for som du eller din bedrift er omfattet av da enkelte punkt i ferieloven kan fravikes ved tariffavtale. I ferielovens kapittel 3 er opptjening og utbetaling av feriepenger regulert. Edit: Vil presisere at opptjening og utbetaling av feriepenger ikke reguleres av arbeidsmiljøloven (AML) som det står over her. Se AML §14-15(1): § 14-15. Utbetaling av lønn og feriepenger(1) Hvis ikke annet er avtalt skal det foretas lønnsutbetaling minst to ganger i måneden. Utbetalingstiden for feriepenger reguleres av ferieloven. Endret 30. mai 2011 av valentino Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78190 Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 (endret) Anbefaler at du setter deg inn i ferieloven. Der står alle de reguleringer som er gjort på lovsiden. Videre bør du sette deg inn i tariffavtalen for som du eller din bedrift er omfattet av da enkelte punkt i ferieloven kan fravikes ved tariffavtale. I ferielovens kapittel 3 er opptjening og utbetaling av feriepenger regulert. Edit: Vil presisere at opptjening og utbetaling av feriepenger ikke reguleres av arbeidsmiljøloven (AML) som det står over her. Se AML §14-15(1): § 14-15. Utbetaling av lønn og feriepenger(1) Hvis ikke annet er avtalt skal det foretas lønnsutbetaling minst to ganger i måneden. Utbetalingstiden for feriepenger reguleres av ferieloven. Du har rett, glemte at dette er fjernet fra Arbeidsmiljølven, etter at "Lov om ferie, m.m", kom i 1988. Tiligere var alt slik, innlemet i Arbeidsmiljøloven. Så Ferieloven er rette sted å se. Endret 30. mai 2011 av geco5 Lenke til kommentar
SvennAndre Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 Håper det går greit at jeg skyter inn et kjapt spørsmål. Slik jeg har skjønt det, utbetales feriepenger i juni for da er det lavere skatt, samme som desember. I tilfeller hvor arbeidsgiver har gått konkurs, og feriepengene må dekkes av lønnsgarantiordningen, og det er da en 5mnd behandlingstid hos NAV, vil dette da tilsi at NAV ikke vil betale ut pengene etter 5mnd, men heller vente til juni påfølgende år? Håper jeg har forklart meg tydelig nok Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 Det er firmaer som opplyser, at årslønnen er x-antall kr. og inkluderer Feriepengene. Ikke noe ulovlig i det, bare uvanlig. Det er faktisk ikke engang uvanlig, men det helt normale... Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 31. mai 2011 Del Skrevet 31. mai 2011 Ja, det er ganske normalt. Dersom man tjener 480.000 i året spiller det liten rolle at 435.600 er lønn og 44.400 er feriepenger. Resultatet er uansett at man har ca 40000 kr før skatt hver måned. Ideen med feriepenger er at man ikke får lønn når man ikke jobber, derfor holder de tilbake litt penger resten av året for å betale dem ut som feriepenger så man slipper å være blakk i ferien. Resultatet er et komplisert system som menigmann ikke skjønner bæret av... Hadde det ikke egentlig vært greiere å droppe hele feriepengestyret og bare betale ut samme månedssum året gjennom, uansett om det er en måned man har ferie eller ikke, så lenge man er ansatt gjennom hele året og tar de avtalte feriedagene? Når det gjelder når feriepengene skal utbetales: Enten før neste års ferie, eller når man avslutter arbeidsforholdet. Ved timebetalt løsarbeide er det ikke uvanlig å betale er det ikke uvanlig å betale ut feriepengene sammen med lønn hver måned, da det er praktisk i lønnssystemene å betrakte arbeidsforholdet som avsluttet ved hver lønnskjøring, uten å ta hensyn til om den ansatte kanskje leverer en ny timeliste neste måned også. Om dette er ulovlig vet jeg ikke, men jeg protesterte aldri på å få feriepenger hver måned da jeg jobbet på timelønnede prosjekter ved universitetet i Tromsø 1 Lenke til kommentar
Illus Skrevet 31. mai 2011 Del Skrevet 31. mai 2011 Hadde det ikke egentlig vært greiere å droppe hele feriepengestyret og bare betale ut samme månedssum året gjennom, uansett om det er en måned man har ferie eller ikke, så lenge man er ansatt gjennom hele året og tar de avtalte feriedagene? Feriepenger og "halv skatt i desember" er typisk overformynderi som ikke hører hjemme i et demokratisk samfunn. I hvertfall for normalt oppegående mennesker som har ett snev av økonomisk sans (som jeg håper og tror er majoriteten av folket i norges land). Prove me wrong Lenke til kommentar
toreae Skrevet 31. mai 2011 Del Skrevet 31. mai 2011 Hadde det ikke egentlig vært greiere å droppe hele feriepengestyret og bare betale ut samme månedssum året gjennom, uansett om det er en måned man har ferie eller ikke, så lenge man er ansatt gjennom hele året og tar de avtalte feriedagene? Feriepenger og "halv skatt i desember" er typisk overformynderi som ikke hører hjemme i et demokratisk samfunn. I hvertfall for normalt oppegående mennesker som har ett snev av økonomisk sans (som jeg håper og tror er majoriteten av folket i norges land). Prove me wrong Heter det overformynderi hvis du er uenig i en lov, og demokrati vis du er enig? Forøvrig synes jeg ikke ferieloven er et komplisert system. Arbeidsgivere har sikkert mange andre lover og forskrifter som er mye verre. Arbeidsgiver holder på 10,2 eller 12% av lønnen din i ett år, noen kr til om arbeidstaker er passert 60. Dette får arbeidsgiver rente av. Arbeidere får betalt ved ferie. (Handelstanden får ikke en nedtur i juli.) 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå