Gå til innhold

Hvordan søke på lån og stipend etc. på lånekassen?

Anbefalte innlegg

Hei.

Da jeg skulle få printa ut vitnemålet mitt på VGS. spurte jeg i slengen om dette med lånekassen, de sa alt står på lånekassen.no. Men, jeg skjønner ikke helt. Jeg har søkt på samordnaopptak til forskjellige univsersiteter: oslo, tromsø og bergen, men når jeg skal søke der må jeg velge hva skole jeg skal gå, men jeg vet jo ikke det enda. Så jeg turte ikke trykke videre... Bor i Hønefoss. Hadde jeg havnet i Tromsø eller Bergen hva skal jeg gjøre da?! Hvordan skal jeg komme meg dit, og alle tingene mine... det blir dødslangt.

Bor hos foreldrene mine og lurer på lånekassen dekker sånn at man kan bo for seg selv? Må man ha pengene til å kjøpe alle bøkene selv? PC? Foreldrene mine har ikke råd til det :hmm: Og penger har ikke jeg... har ikke jobbet 1 sekund i mitt liv. Jeg leser jo også om folk som ikke overlever på lånet de får...

Jeg leter vel etter dummie-guide for dette med lånekassen...

Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan vente med å søke hos lånekassen til etter du har fått bekreftelse på studieplass.

Du har søkt på studier ved forskjellige skoler, hvilke skoler og hvor dette er tar du selv konsekvensen av.

Lånekassen gir deg en sum med penger i løpet av et år, som du selv har ansvar for å disponere som du selv må. Dette betyr at de gir deg penger, og DU finner bolig som du bruker penger fra lånekassen på å betale.

Tror man må vanligvis kjøpe bøker selv ja. PC må også kjøpes selv, men du har kanskje en PC siden du skriver her?

Kanskje det er på tide du begynner å jobbe slik at du tjener noe penger til studietiden (sommerjobb).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...