Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

cipralex (SSRI, antidepressiva), noen erfaringer?


Ayjay

Anbefalte innlegg

jeg har nettopp fått utskrevet 10mg cipralex mot angst og depresjon, men har egentlig ikke veldig lyst til å ta dem pga bivirkningene jeg har lest om.

Det som plager meg mest er den seksuelle bivirkningen, noen som har erfaringer med det?

I tillegg går jeg på en skole der det kreves at jeg jobber veldig mye og må huske veldig mye, og en bivirkning jeg har lest om er at hukommelsen svekkes veldig og at en blir generelt veldig trøtt hele tiden.

 

Noen som har lyst til å dele noe her?

 

Søker helst svar fra gutter/menn (skriv gjerne om du er mann), nå som den seksuelle bivirkningen sannsynligvis vil være verre for dem. Men verdsetter svar fra alle andre også :)

 

 

Oppdatering: tenkte jeg kunne skrive ned en oppdatering etter ca 6 ukers bruk, hvis noen andre lurer på diverse informasjon om medisinen)

 

Kjenner faktisk ingen virkning. Eneste som har skjedd er at jeg ofte får litt store utbrudd av kviser som jeg ikke fikk før. De vil ikke forsvinne, og det ser ikke særlig bra ut. Mulig derfor jeg ikke føler noe virkning av medisinen og føler meg mer engstelig. Denne bivirkningen står ikke oppført på pakken, men jeg tror det kommer av medisinen).

 

Ang sexlyst: Har faktisk ikke merket noe der (men vet ikke om medisinen må faktisk hjelpe før en får slike bivirkninger)

 

Tretthet: Føler meg ofte trøtt. Det kan godt ha noe å gjøre med at jeg i sommer står opp kl 6 hver dag for å gå på jobb. (så ikke nødvendigvis tolk dette som en bivirkning=

 

Vekt: Ikke noe forskjell i vekt.

 

Ang alkohol: Har vært ute å drukket alkohol (ikke i veldig store mengder, muligens max 2 liter øl).

Det sies at alkohol og SSRI har liten interaksjon (dvs at alkoholen ikke reagerer i kroppen sammen med alkohol, altså at det ikke er så risikabelt. Vær likevel forsiktig, mye pga når en drikker alkohol når en sliter med angst og depresjon som vil en veldig ofte føle seg ekstra engstelig dagen etterpå).

Endret av Ayjay
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg har nettopp fått utskrevet 10mg cipralex mot angst og depresjon, men har egentlig ikke veldig lyst til å ta dem pga bivirkningene jeg har lest om.

Det som plager meg mest er den seksuelle bivirkningen, noen som har erfaringer med det?

I tillegg går jeg på en skole der det kreves at jeg jobber veldig mye og må huske veldig mye, og en bivirkning jeg har lest om er at hukommelsen svekkes veldig og at en blir generelt veldig trøtt hele tiden.

 

Noen som har lyst til å dele noe her?

 

 

Jeg har tatt de samme tablettene og jeg har ikke fått noen bivirkninger, så det er veldig individuelt. Så det eneste er at du kan jo prøve dem en stund også blir det for ille, så får du ta kontakt med legen. Eller så kan du jo ringe legen å høre hva han mener du burde gjøre :)

Lenke til kommentar

Mann her.

Ikke alle plages av de samme bivirkningene, noen får knapt noen i det hele tatt, og de går nesten alltid over. Det er vanskelig å si hvordan du vil reagere før du har brukt dem en stund. Husk at du kan trenge over en mnd. før virkningen er ordentlig i gang - bivirkninger kommer gjerne ganske fort, for så å avta. Jeg har brukt Efexor et par år. Sexlysten ble redusert i begynnelsen men tok seg opp igjen etter hvert.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg tror jeg heller ville ønsket wellbutrin hvis jeg var deg, husk at den du har fått må trappes opp fra 5mg. Hvis du har hang til avhengigheter er du trolig ekstra mottagelig. Før ble det mest brukt for hjelp ved røykeslutt, men nå brukes det også mot depresjon. Det kommer til å hjelpe både skolearbeidet og lysten. Kanskje i kombinasjon med dexedrine, men det blir kanskje vel kraftig. Uansett virker de på dopamin, ikke serotonin og det gjør at du blir mer fokusert og ikke får så stort sug etter ting og tang, når du tar SSRI kan du legge på deg og få redusert lyst, med wellbutrin vil du trolig heller gå ned i vekt og få økt lyst.

Endret av festen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...