LMH1 Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 (endret) Nå vet jeg ikke dette er rette stedet å diskutere om dette, men er det slik man definerer disse? Enebolig (ikke bygsel/feste) = (Man eier boligen å sitter på tomten og sitter på rettighetene. Staten kan begrense mulighetene for bygging og tilpassning.) Man må gjøre alt selv å bestille (Tjenester til bolig, man kan velge levrandør som leveres på den adressen? Ser man på prisene her, regner man med fra 2 milioner og mot 3 mil for en bolig, med hage. Da er kun kloak/vannavgift det enste som er fast avgift, resten kan man velge selv? Bolibyggelag = Felles eiet/Leiet tomt (Man eier kun en prosent eiendel men problemet er man sitter ikke på noen rettigheter, altså kan eieren endre prisen (Måntlige husleien) hvor mye personen vil 1 gang i året. Går bolibyggetlaget konkurs taper man eiendommen sin? Ofte er det nok slik, at det første året er det billigste, så er nok øking fra 10% opp mot 50% for hvert år, fordi det koster å flytte et fullt hus? Regner man på pris ca 2 milioner for en eiendom + ca 15 0000 kr i måneden som dekker både TV lisens, grasje, vann/koak, internet, strøm etc. Da har man fri bruk på strøm det året. Ulemper: Man kan ikke spille høy musikk, eller ha større høytaller i huset. Man eier ikke huset på samme måte. Man er som regel låst i betingelset eieren setter? Altså ikke regn å fritt kunne velge telefonlevrandør, kabelselvskap, men man må alikevell betale utgiftene eieren bestemmer. Man kan ikke regne med veggene er lydisolerte, altså man må regne med ekstra støy. Hvis man spiker opp bilder, flatskjerm risikerer man da når man flytter at eieren krever penger å pusse opp boligen, det er kjøperen som må betale? Ikke sant? Hva vil dere påstå er riktig ut i fra deres synspunkt? Å ha enebolig ser jeg på som fordel, men vet ikke om det blir lønnsomt på 50 års tidrom, men jeg vil tror det er lønnsomt på sikt. Nå finnes det jo forskjellig typer boligbyggelag, de verste er nok det jeg nevner, noen er nok mere fleksibel, men å få navn på disse er ikke så enkelt, hva mener dere man går glipp av på boligbyggelag? Nå nevnte jeg ikke prismessig, men i bolibyggelag, kan man nok få "kvantrumsrabatt" men hva hjelper det hvis eieren av blokken velger de dyreste strømprisene/internetlevrandør/kabeltv selvskapet om vi deler samme type linje kanskje på en 30 personer? Og deler prisene mellom alle personene? Endret 30. mai 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 Det er slik at man i fellesskap og på demokratisk hvis velger leverandører eller noen som får som oppdrag i finne leverandører når man er i et boligbyggelag. Det er heller ikke ofte at strøm er inkludert i husleien, men oppvarming kan være det. Men den husleien du skisserte der hørtes veldig høy ut... Da er det i såfall inkludert MYE fellesgjeld... Det kommer også andre kommunale avgifter og muligens kommunal eiendomsskatt hvis du har enebolig. 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 30. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2011 (endret) Prøv å vurder denne: http://www.zett.no/bolig__til_salgs.html?objectId=1739861 Er dette svindel? Jeg sier ja. Selge en boligbyggelag til 200 000 kr og har en fellesgjeld på 72.025.000 kr? Er det mulig? Med mindre man er god på å sløse? Eller har utsatt for terror i leilighetene? Glemt forsikringer etc? Hvis noen er så dumme å betaler noe slik, kommer de å være i gjeld resten av livet. Men er det slik å bestille noe annet en hva bolibyggelaget godtar er en god grunn å bli kastet ut av leiligheten og man mister alle pengene man har betalt? Jeg har lite erfaringer her, men mistenker det er slik, så tror jeg skal satse på enebolig i så fall. Men hvordan er det med fellesgjeld (La oss si 20 personer bor i en boligbyggelag total fellesgjeld er 2 milioner.). Er det da slik hvis 16 personene enten flytter eller er ubebodd eller ikke har penger, betyr det at de 4 personer må betale fellesgjelden for boligen i så fall til forfallsdato? Altså alle bestemmer, noen betaler, og noen stikker av? Følger også fellesgjelden med personene? Altså man ikke kan selge boligen etter fellesgjelden er betalt? Angående eiendomskatt er nok minimalt for å si det slik. Riktignok en del høyere hvis man arver et hus, men det er nok lite i sammenlignet med prisen, tror ikke vi snakker om 10% av boligens verdi i året, det kunne bli mye. Er det slik hva tjener man på hvis en person betaler fellesgjelden? Kanskje det øker verdien på boligene, men tror for den ene personen er det et stort tap, selv om leiligheten var billig i utgangspunktet. Endret 30. mai 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 Fellesgjelden på den leiligheten er på 1,3 og ikke 72, 72 er for HELE borettslaget... I forhold til problemer med at folk ikke betaler inn så er dette et av de bedre borettslagene: - Borettslaget er tilknyttet sikringsfondet. - Det er mulighet for individuell nedbetaling av fellesgjeld. Men ja, du kan være uheldig med borettslag og det kan være omtrent som å eie en enebolig. Velger du et seriøst og sikkert borettslag så vil du antagelig ikke merke forskjell ut over det at det er kortere til naboen og det er et årlig møte for å bestemme over driftsutgiftene... 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 30. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2011 (endret) Men er det slik i 99% av tilfellene at det man betaler er for leien? Sammenling det med deal: 1000 kr (Førstegangsum) også 4 tusen i måneden med 12 måneders bindingtid? Altså de 200k man faktisk betaler her, taper man hvis man skal selge? Eieren av boligeren får den fortjenesten siden personen må bygge om leiligheten for hver gang den selges og det blir dyrt? Er det slik boretslag funger? Finnes det kontrakter som sier hva man kan gjøre med eiendommen? Altså f.eks å velge fiber isteden for ADSL tror jeg blir vanskelig hvis en person vil ha det selv om det er samme internettlevrandør. Man må betale tv lisens hvis man ikke trenger det? Man må betale for NRK/TV2 fordi flere tallet vil det? Så er det slik betaler man totalpris: 1.490.000 så eier man hele området man bor på? Uten hage eller slik, nå tror jeg det er en grunn for å leie pris isteden for kjøp på boligbyggelag fordi personen vil tjene penger. Hvordan blir det med internet fordeling (Ta lynet Olja Lyn XXL* 250 Mbit/s 50 Mbit/s 1499 Kr) som eksempel. Er det slik enten å deler 20 personer på en slik, ellers må alle personene i bolibyggelaget ha denne linjen? Altså enten blir det 1499 Kr delt på 20 = 75 kr måneden. Ellers blir det 20x 1499 kr = 29980 kr (Total i måneden) hver bolibyggelag betaler? Endret 30. mai 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 Det man betaler for er ofte driftsutgifter plus lånekostnadene. Noen eldre borettslag har klart å nedbetale gjelden... Verdien av leiligheten din er: prisen du betaler for den + din andel av fellesgjelden. Har du betalt inn til fellesgjelden så får du dette tilbake gjennom at du får solgt leiligheten for mer penger ettersom den har mindre gjeld. Dette med mindre noe annet skjer med prisen da som f.eks et priskrakk... Det finnes reglementer for hva du kan gjøre med eiendommen ja. og ofte vil det være fellesavtaler for ting som internett og tv, men du trenger ikke nødvendigvis å betale TV-lisens bare fordi at dere sammen og demokratisk har bestemt at dere skal ha kabeltv fra en eller annen leverandør, men du betaler for grunnpakken i husleien din ja det må du gjøre, men du unngår jo NRK-lisensen bare ved å ikke ha TV. 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 30. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2011 (endret) Det finnes reglementer for hva du kan gjøre med eiendommen ja. og ofte vil det være fellesavtaler for ting som internett og tv, men du trenger ikke nødvendigvis å betale TV-lisens bare fordi at dere sammen og demokratisk har bestemt at dere skal ha kabeltv fra en eller annen leverandør, men du betaler for grunnpakken i husleien din ja det må du gjøre, men du unngår jo NRK-lisensen bare ved å ikke ha TV. Ja, men hvis det er snakk om pakkeløsning (Internet/kabeltv) er i pakken, velger man det ene må man ta det andre, ja det kan bli billigere hvis man vil ha begge 2, (Omtrent som å kjøpe PC på elkjøp, men vil man ikke ha windows fra starten, så blir det ikke så billig totalsett? Slik jeg ser de fleste boligbyggelag, ser det ut som det ingår som en pakkeløsning. Er det slik dette funger? Altså TV lisens i bolibyggelag er en slags skatt man ikke slipper unna? Man kan si jeg har ikke TV, men det bryr ikke boliglaget seg om? Kan du si hvordan internett blir for delt (Per kunde/Per bygg?) der flere deler på 1 linje? Er det fri hastighet? altså en person får hele linjen hvis ingen andre personer bruker internett? Og hvis 4 personer bruker internett så blir hastigheten 1/4 del? Når vi snakker om fellesutgifter? Hva går det på, er det snakk om vei til boligen? Alarm, forsikring etc? Er det krav om at bolibyggelag må ansette en vaktmester som bytter lyspærer hos folk og i fellesområdet? Endret 30. mai 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 TV-lisens er noe du betaler til staten for å ha TV, uansett hvordan du skaffer deg signalet. Ikke bland inn det. Det du tenker på er abonnementsutgiften, og for den pakken som er inkludert i fellesutgiftene, nei der bryr ikke borettslaget seg om du faktisk har TV eller ikke, siden grunnen til at de har fått en god pris på pakken er at alle har den. Og som regel er det rimelig billig per person. Som regel så har hver kunde sin egen internettlinje som de selv kan oppgradere hos den aktuelle tilbyderen hvis de ønsker det. Akkurat som hvis du bor i en enebolig et sted hvor det bare er en tilbyr av produktet. Men fellesutgiftene ellers kan være egentlig hva som helst som borettslaget har blitt enige om at de trenger, f.eks en felles grilldag i juni dekket av borettslaget (men jeg tviler på at det er mange budsjetter som har slikt inkludert...). Dette er gjengangere: Oppussing/vedlikehold TV/Internett Forsikring Forretningsdrift Kommunale avgifter Eventuelle skatter Brøyting/strøing Gartnertjenester Vaktmester Lys i fellesarealene Det er med andre ord stort sett de samme utgiftene du ellers ville måtte dekket helt alene i din egen bolig, enten gjennom egeninnsats eller gjennom lommeboka. Unntaket er vel forretningsdriften... 1 Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 (endret) Jeg skal nå flytte inn i borettslag, og det er langt i fra så ille som du skisserer. Vi betaler rett over 4 400 i måneden. Dette dekker fellesgjeld, kabel-tv, kommunale avgifter, forsikring, utvendig vedlikehold og trappevask. Strøm og internett står vi fritt til å velge selv. Om vi vil ha en større programpakke til tven, betaler vi kun differansen mellom den inkluderte og den vi velger. Ellers står vi ganske fritt til å gjøre det vi vil med leiligheten. I kontrakten står det ting som at vi må søke før vi endrer på bærende konstruksjoner o.l, og at vi ikke skal la leiligheten forfalle (skrevet litt finere i kontrakten). Vi kan altså male, pusse opp, sette opp lettvegger, rive lettvegger, skifte ut kjøkkenet osv akkurat som det passer oss. Endret 30. mai 2011 av SKT Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 30. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2011 Så du mener det veste ved bo i boligbyggelag, er stort sett, man har ingen egnen hage om sommeren, og bygningen man bor på er som regel under 100 kvadratmeter og helt ned mot 30 kvadrat? Så er fordel å bo alene i så fall? Finnes det noen steder i oslo, der man slipper å betale abonnementsutgiften for TV i det heletatt? Altså man satser på webtv isteden? Vet dere om noen steder (Byggebolag som går for lynet.no som internetlevrandør?) hadde vært gøy å høre erfaringer rundt det. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 Spørr heller lynet.no om det, de er antagelig glade for å fortelle om slikt Å bo alene? Du kan gjøre hva du vil med huset og bråke mer enn hva du kan i en borettslagsleilighet. Du trenger heller ikke bli enig med 30 andre om uteting... Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 Så du mener det veste ved bo i boligbyggelag, er stort sett, man har ingen egnen hage om sommeren, og bygningen man bor på er som regel under 100 kvadratmeter og helt ned mot 30 kvadrat? Nå har jeg ikke flyttet inn ennå, men ut i fra kontrakten virker det å stemme ganske greit, ja. I tillegg går jeg ut i fra at det er noen regler angående lydnivå på kvelden (selv om det ikke sto noe om det i kontrakten). 4 roms leilighet, 89 m2 (+ en relativt stor terasse), felles garasje. Hadde jeg hatt råd til å kjøpe en enebolig hadde jeg gjort det...bare dumt banken ikke var interessert i å låne meg 3 - 4 mill. 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 31. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2011 (endret) Spørr heller lynet.no om det, de er antagelig glade for å fortelle om slikt Ønsker å høre mannen på gaten sin erfaring. Ikke lynets, eller bedriftene sine siden de pynter litt på sannheten, og skjuler ting folk ikke vet om. 4 roms leilighet, 89 m2 (+ en relativt stor terasse), felles garasje. Hadde jeg hatt råd til å kjøpe en enebolig hadde jeg gjort det...bare dumt banken ikke var interessert i å låne meg 3 - 4 mill. Nå finnes det nok greie hus mellom 1-2 milion kr, er jo ikke billig, men ingen ting er billig i verden i dag, jeg tror jeg størst sansynlig enten kommer å kjøpe en liten bolig med stor tomtareale (1 mål) også får jeg heller bygge på etterhvert hvis jeg trenger det. Nå trenger man jo ikke å bo på holmenkollen eller andre dyre steder. Nå sparer man nok en del penger hvis man er ung å heller droppe lån, og bo hos foreldrene sine til 25-28 år alderen. Og har minimalt med utgifter, men er jo ikke alle som har så greie foreldre. Så enste grunn for jeg vil flytte er mest fordi jeg ønsker meg raskere internett, og eget sted å bo, kanskje det å eie ting selv er fristende. Jeg regner med bolibyggelag er vanskelig å kjøpe først et (Bøttekott) eventuelt små rom også bygge på senere, det blir neppe lønnsomt, skal man først kjøpe noe nytt må det være bedre og større en hva man har fra før. Endret 31. mai 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 31. mai 2011 Del Skrevet 31. mai 2011 Ønsker å høre mannen på gaten sin erfaring. Ikke lynets, eller bedriftene sine siden de pynter litt på sannheten, og skjuler ting folk ikke vet om. Helt riktig, men det er lettere å finne ut hvordan Lynet er i et borettslag hvis du først finner et borettslag som har Lynet, det kan du få vite av Lynet, så kan du heller kontakte de der for å finne ut hvordan de trives med det. Nå finnes det nok greie hus mellom 1-2 milion kr, er jo ikke billig, men ingen ting er billig i verden i dag, jeg tror jeg størst sansynlig enten kommer å kjøpe en liten bolig med stor tomtareale (1 mål) også får jeg heller bygge på etterhvert hvis jeg trenger det. Nå trenger man jo ikke å bo på holmenkollen eller andre dyre steder. Når det gjelder billige hus er det ofte at tilstanden kan være litt så som så, slik at du må være ekstra forsiktig når du kjøper, også fordi at du står igjen med hele ansvaret. Det gjelder forsåvidt også for leiligehter og slikt også, men du er helt alene om det når det er en enebolig. 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 31. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2011 (endret) Når det gjelder billige hus er det ofte at tilstanden kan være litt så som så, slik at du må være ekstra forsiktig når du kjøper, også fordi at du står igjen med hele ansvaret. Det gjelder forsåvidt også for leiligehter og slikt også, men du er helt alene om det når det er en enebolig. Ser dette, både ekstra utsatt for tyveri, råtne (Fuktskadet vegger) et hus som må rives fordi eieren mangler byggetilatelse, så selger personen det videre fordi personen håper å møte en dum nybegynner kjøper. Men disse problemene slipper man vel neppe i et bolibyggelag, men leier man bolig er man ikke ansvarlig hvis man kjøper råtne vegger, bortsett fra sine egne ting som kan skades. Men problemet at selv om man leier, råttent hus er neppe det så enkelt å bevise heller. Men selges det gjennom et seriøst eiendomfirma burde man vel være litt trygg her? Vet det finnes egne soppforsikringer, men hvor mye hjelper det her før kjøp? Endret 31. mai 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 31. mai 2011 Del Skrevet 31. mai 2011 Spørr heller lynet.no om det, de er antagelig glade for å fortelle om slikt Ønsker å høre mannen på gaten sin erfaring. Ikke lynets, eller bedriftene sine siden de pynter litt på sannheten, og skjuler ting folk ikke vet om. 4 roms leilighet, 89 m2 (+ en relativt stor terasse), felles garasje. Hadde jeg hatt råd til å kjøpe en enebolig hadde jeg gjort det...bare dumt banken ikke var interessert i å låne meg 3 - 4 mill. Nå finnes det nok greie hus mellom 1-2 milion kr, er jo ikke billig, men ingen ting er billig i verden i dag, jeg tror jeg størst sansynlig enten kommer å kjøpe en liten bolig med stor tomtareale (1 mål) også får jeg heller bygge på etterhvert hvis jeg trenger det. Nå trenger man jo ikke å bo på holmenkollen eller andre dyre steder. Her er typisk hva du får av eneboliger i den prisklassen (i Bergen hvertfall). Trenger en del oppussing, og er ikke større enn en leilighet. Selvfølgelig; har du råd til å pusse opp, kan det bli riktig fint, og du har stor hage. For min del er ikke beliggenheten optimal, og med en baby på vei er heller ikke større oppussingsprosjekter helt optimalt, både med tanke på tid og penger. Ikke misforstå, jeg har også lyst på en enebolig, men sånn situasjonen er nå har jeg ikke råd. Skal jeg ha samme standard, beliggenhet og areal som jeg får i borettslag vil det bli vesentlig mye dyrere. Jeg er egentlig bare glad for å ha kommet meg inn i boligmarkedet og være ferdig med perioden hvor jeg leier en liten kjellerleilighet. Du har kanskje mer penger enn meg (du kan regne med å få låne ca 3 ganger årsintekten din...litt avhengig av egenkapital); da ser jeg ikke noe problem i å kjøpe enebolig. 1 Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 31. mai 2011 Del Skrevet 31. mai 2011 Nå vet jeg ikke dette er rette stedet å diskutere om dette, men er det slik man definerer disse? Nei, diskusjonen går så det suser, men definisjonene i første innlegg trenger kommentar: Enebolig (ikke bygsel/feste) = (Man eier boligen å sitter på tomten og sitter på rettighetene. Staten kan begrense mulighetene for bygging og tilpassning.) Enebolig kan godt stå på festet tomt. Enebolig betyr i grunn ikke annet enn at det er en selvstendig bolig som består av kun en boenhet. Man kan eie både huset og tomta, eller bare huset mens tomta er bygslet, og boligbyggelag kan tilogmed bygge eneboliger og organisere dem i borettslag, men det er ikke veldig vanlig. Man må gjøre alt selv å bestille (Tjenester til bolig, man kan velge levrandør som leveres på den adressen? Ja, det er vanlig ved selveie, både når det er enebolig, tomannsbolig, flermannsbolig. Men flere naboer kan selvsagt gå sammen om en felles avtale selv ved selveie. Ser man på prisene her, regner man med fra 2 milioner og mot 3 mil for en bolig, med hage.Da er kun kloak/vannavgift det enste som er fast avgift, resten kan man velge selv? Du må nok regne med noen flere kommunale avgifter. Feier, hvis huset har pipe, renovasjon (søppeltømming). Og eiendomsskatt er for mange kommuner den viktigste inntektskilden de selv kan styre, uten å være avhengig av stat og storting. Husk også utgifter til forsikring. Bolibyggelag = Felles eiet/Leiet tomt (Man eier kun en prosent eiendel men problemet er man sitter ikke på noen rettigheter, altså kan eieren endre prisen (Måntlige husleien) hvor mye personen vil 1 gang i året. Ikke bare tomta er felles, men også bygninger. Boligbyggelag, og også private utbyggere, kan bygge boliger som organiseres i borettslag. Da kjøper man ikke boligen, men bare retten til å bo i boligen. Man er medlem i borettslaget, og har innsyn i regnskaper, og gjennom generalforsamling stemmerett når det gjelder forhold som påvirker månedlig leie. Går bolibyggetlaget konkurs taper man eiendommen sin? Det har skjedd at private borettslag går konk. Innskuddet man har betalt for å få borett tapes. Det kan føre til at man blir boende der som leieboer, og kan få tilbud om kjøpe boligen som selveierleilighet til hyggelig pris - leilighetene har gjerne ikke stor markedsverdi dersom de har så høy fellesgjeld og leie at de har gått konk... Seriøse boligbyggelag har som regel forsikring som hindrer at de går konk selv om noen av beboerne ikke klarer å betale leie. Ofte er det nok slik, at det første året er det billigste, så er nok øking fra 10% opp mot 50% for hvert år, fordi det koster å flytte et fullt hus? Nei, man kan uansett ikke ta med seg en brettslagbolig, for man eier det ikke, man eier kun retten til å bo i det. Og man har mulighet til å påvirke leie gjennom generalforsamlinger. Store leieøkninger kommer gjerne når det gjøres dyrt vedlikehold, men det stemmer man først over, eller når det er store endringer i renter på fellesgjeld. Det er vanskeligere for beboerne å påvirke. Jeg stopper der. Håper dette oppklarer litt. 2 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 1. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2011 (endret) Eiendonskatt: Er det ikke slik? Man betaler formueskatt fra 700 000 kr (Snakk om 1% over denne summen). Eiendomskatt (Funger litt på samme måte, bare at man trekker fra 250 000 kr av salgsverdien per 1 milion kr.) Altså hvis boligen er vert 1 milion så er det 1% av 750 000 kr man betaler? Altså 7500 kr per 1 milion i eiendomskatt, syns jeg ikke er så voldsomt. Tror strømutgiftene blir høyere spessielt om man bor i en skog. Men jeg syns synd på de som bor i holmenkollen som har hus til 8-12 milioner, da begynner vi å snakke fort en 90 000 kr i bare eiendomskatt i året. Nå tror jeg fint kan spare meg til en enebolig om 2-3 år vertfall miste på markedet som går som et oppussingsobjekt uten pipe. Siden jeg bor hos foreldrene mine. Men problemet hvis jeg da skal ha 100/100 mbit fiber til huset når ikke lynet leverer da, blir det for dyrt i lengden. Da regner jeg med man må betale ca (Internett 200 (100/100Mbit/s)849 kr i måneden mist. Da er ikke fiberinstallasjon inkludert i prisen. Men det jeg lurer på vet noen om det finnes steder i oslo, (Bolibyggelag, samboliglag) der man disse betingelsene er mulig slik det er i dag?: Fibermulighet 100/100 mbit (Lynet): Ja IP-telefon: Ja (Standard tilrettelagt) Ikke nødvendig å betale for Kabeltv/parabol i fellesutgifter:Ikke nødvendig (WebTV isteden) Lydissolerende tykke vegger, slik man kan spille høy musikk uten å forstyrre naboene: JA, opp til 90 db høres lydløs i naboleiligheten. Uten oljefyring kun varmepumpe eller tilsvarende: Ja Standard strømlevrandør som koster 0,51 øre per kilowatt (Ja) Fullverdiforsikring (Gjenstander i boligen er dekker, inkludert soppforsikring:) JA Nå ville jeg foretrekke å bo i blokk hvis disse er standard i de fleste steder i oslo. Men å bo i enebolig alene enn så lenge er både kjedelig og dyrt, og dårlig muligheter for fiber. Så hvis noen av kravene her er mulig å få en blokk, ville det være supoert. Men mistenker at det aldri bli så Lydissolerende hvis man ikke bor en kjeller? Hvordan kommer: Ammerudlia Borettslag ut her? Vet at 100 mbit fiber begge veier er mulig å få der, men ellers kjenner jeg ikke til området der. Så jeg mistenker det er en stor blokk. Endret 1. juni 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 1. juni 2011 Del Skrevet 1. juni 2011 Jeg skal ikke kommentere resten, fordi jeg ikke har oversikt over dette. Selv om jeg ville anta at Pilestredet Park i Oslo antagelig er ganske nærme å treffe listen din. Det jeg vil påpeke at et av kravene dine er umulig... Standard strømlevrandør som koster 0,51 øre per kilowatt (Ja) Hvorfor spesifikt 0,51øre per Kw/h? Strøm betales i 0,51 KRONER per kw/h Det finnes ingen leverandører som over tid vil ha denne spesifike prisen, man kan få fastprisavtaler, men det er normalt sett over 3 og 5 år, men man kan også få tak i 10 års avtaler, men lite trolig at den ville vært så billig Har du glemt nettleie? Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 1. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2011 Kanskje jeg bommet på den, 48 øre per kilowatt (0,48 kr KW/h). Viste faktisk ikke om nettleie, men hvis 12 390 kr i året er vanlig, blir det veldig dyrt? Gjelder det for både enebolig og bolig byggelag? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå