xibriz Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 Mens jeg sitter her å venter på rørleggeren begynner jeg å tenke... Kan en privatperson som har tatt seg fri fra jobb fakturere ett firma for tapt arbeidsfortjeneste når de ikke møter opp til avtalt tid/ikke møter opp i det heletatt? Det hadde vært litt artig når jeg ringer å kjefte på de å si "Hvem skal jeg sende faktura til på x antall timer à x antall kroner for tapt arbeidsinntekt?" Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 Hvis du har skrevet kontrakt som tilsier at du skal få penger ved forsinkelse, hvis ikke så nei. Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 30. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2011 Hvorfor ikke? De forventer at jeg betaler hvis de kommer å gjør en jobb til avtalt tid. Kan ikke jeg forvente at de dekker tap som følger av at de ikke møtte opp til avtalt tid uten å måtte spesifisere dette? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 Man kan etter omstendighetene kreve erstatning for tapt arbeidsfortjeneste ved forsinkelse, jf. hvtjl. §§ 10 (2) jf 11 jf. 28 jf. 30 (1). Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 30. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2011 (endret) Nå har jeg snakket med nissene. Fredag den 20. Mai ble det avtalt at arbeidet skulle starte Fredag 27. Mai. Arbeidet ville ta 2-3 dager. Jeg antok da Fredag 27., Mandag 30. og evt. Tirsdag 31. Jeg har derfor avtalt med snekkere å komme Onsdag 01. Juni. På Fredag 27. var det siste rørleggeren sa til meg: "Da snakkes vi over helgen". Jeg antok igjen at det var Mandag det var snakk om. I dag ringer jeg de å da sier de at de ikke har planlagt å komme før på Tirsdag 31. Dette har de ikke avtalt med meg, eller noengang sagt noe om at Mandag var en dag de ikke kom til å jobbe hos meg. Jeg har derfor mistet en hel dags arbeid, samt at jeg kan komme i klemme med snekkerene på Onsdag dersom rørleggerene ikke blir ferdig på Tirsdag. Dette må da være noe rørleggeren må stå ansvarlig for? Hvis du har skrevet kontrakt som tilsier at du skal få penger ved forsinkelse, hvis ikke så nei. Og hva skjedde med at muntlige avtaler er like gyldig som en skriftlig? Endret 30. mai 2011 av xibriz Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 30. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2011 (endret) Jeg tenker at dette skjemaet også lønnsslippen min som viser lønnstrekk for en arbeidsdag må være bra grunnlagg selv om jeg bare har muntlig avtale med de? EDIT: Har enda ikke sett noen rørlegger selv om de sa de sku komme så snart de var ferdig med en toalettjobb. Det er nå over 2 timer siden. Endret 30. mai 2011 av xibriz Lenke til kommentar
aklla Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 Jeg er langt ifra noen jurist, men du antok at det var mandag når de sa "over helgen". Tirsdag og evt. onsdag er da "over helgen" det også. Sånn jeg ser det er det en missforståelse mellom dere, du antok at de kom mandag, noe de antagelig ikke mente. Slik jeg ser det har du har inngått en unøyaktig, muntlig avtale som kan tolkes begge veier. Det du har inngått er at det tar 2-3 dager og "vi snakkes over helgen", noe mer tidspunkter har de vel ikke sagt... Når har de sagt at de skal komme på mandag? Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 30. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2011 (endret) Det er snakk om ett arbeid som krever at de tar vannet mitt over en lengre periode. Først var det snakk om fra Fredag og i 2-3 dager. Deretter ble det sagt at de ikke ville starte Fredag, men heller Mandag. Men pga. helligdagen denne uken skulle de gjøre det de kunne på Fredag (noe som ble gjort), også fortsette på Mandag. Den siste samtalen der Mandag var nevnt med ord va mellom rørleggeren og min samboer og snekkerne som jobber hos meg. Jeg har ikke direkte hørt det, men det skulle ikke være mulig å missforstå. De har tydeligvis "driti på draget" når de sist jeg snakket med de skulle "omrokkere på noen jobber å så komme til meg i dag". Dette antar jeg at ikke er vanlig praksis. Endret 30. mai 2011 av xibriz Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 for sammenligningens skylt hvis man ikke møter opp til avtalt kjøre time så må man likevel betale. Nå vet jeg ikke om det er slik andre steder. uansett så burde man ikke tape intakt bare fordi handverkeren ikke møter opp Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå