Gå til innhold

Anmeldelse: The Witcher 2: Assassin of Kings (PC)


Anbefalte innlegg

 

 

Når det gjelder karakterer så oppfordrer jeg Gamer til å bare slutte med dem. Et tall kan ikke fortelle deg noe som helst om noe; man må lese teksten. Vektleggingen av karakterer er en dumhetskultur som tror kvaliteten på et kreativt arbeid kan brytes ned til tall. I tillegg blir det en masse tjas fra misfornøyde lesere som legger ut om skjevfordeling, karakterinflasjon osv. Jeg synes det blir mer diskusjon rundt tallene enn selve spillet.

 

Det er jeg uenig i, karakterer sier noe, det er ikke en dumhetskultur heller, det er en informasjonkultur, det er enorme mengder kultur tilgjengelig, og det står mye om den, man skal ikke undervurdere behovet for å svært raskt få et grovt bilde av kvalitet.

 

Har ikke spillt Witcher 1, hvor viktig er dette om man skal gi seg i kast med toeren?

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Argoniel (spoileren avslører ikke plot fra TW2 men handler om tematikken i The Witcher generelt):

 

 

Litt av greien med The Witcher, både i bøkene og ellers, er jo det tilbakevendende spørsmålet om hva som egentlig utgjør et monster; er det bare er ting som drepes med sølvsverdet som er monstre - eller kan menn også være monstre i sin egen rett? Er noen monstre mindre monstrøse enn noen mennesker? Hvor mye monster er egentlig en Witcher i forhold til folk, eller sågar monstrene de er skapt for å drepe? Også videre. :)

 

Mange av tingene fra fortiden hans som har gitt ham en epitet eller to har handlet om folk, snarere enn tentakkelmonstre. Er jo litt sånn her også, på grunn av alle de politiske og rasemessige spørsmålene som bobler under overflaten. Og av og til over overflaten. :p

 

 

 

 

Joda, skjønner hva du mener, men jeg følte at monstrene egentlig bare var der for å fylle ut litt tid. For alt untatt Kayren var ikkenoe for storyen. bare sidequests. Men jeg skjønner jo at "alle" kan være monstre.

 

Men det var de hullene også jeg synes manglet :)

 

 

:)

Lenke til kommentar

I min erfaring, når PC-gamere snakker om "fordumming" og "konsollifisering" så mener de egentlig at spillene er gjort mer brukervennlige og tilgjengelige for mennesker som har annet å gjøre enn å lese 200-siders manualer. MAO er jeg nå enda mer overbevist om at dette er fantastisk spill.

 

Når du lager ett spill for de med 85-95 i IQ, og gjennomsnittet er 98, så er det klart at de med 105+ vil føle seg snytt over ett fordummet produkt. Det gir mestringsfølelse å finne ut av menyer, systemer og funksjoner. Man får ikke hèlt den samme mestringsfølelsen når alt man behøver å gjøre er å trykke på 2 knapper og se på fancy drapsmanøvrer som er iscenesatt og regissert på forhånd.

 

Forøvrig synes jeg denne anmeldelsen gikk lite i dybden, den stilte få kritiske spørsmål og virket ikke å reflektere over spillet og dets historie noe særlig. Også bare èn side da, to uker etter release. Jeg kan så langt ikke si at sammenslåelsen med spillverket.no har ført til noe bra for gamer.no.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Sikkert en god anmeldelse, men det er rett og slett ikke bra nok når et av årets største spill innenfor sjangeren blir anmeldt over 2 uker etter release.

Ikke så veldig lett å anmelde et spill så fort når CD Project ikke ga ut noen anmelder utgave utenfor Polen?

 

Bra anmeldelse :) Venter på den nye stasjonære spill-pc'n min for å få spillt dette. Prøvd spillet fram til man skal "stjele" en slik ballista, men bare dør :p har vel noe med 20-25 fps å gjøre som jeg får med HTPC'n :wallbash: Men en liten minus og det er menyene.. det har jeg sett hittil virker veldig "konsollifisert" :realmad:

Du kan endre masse rart, men du må gjøre det før du starter spillet.

Endret av amir90
Lenke til kommentar

enig med de andre her at dere var utrolig sent ute med anmeldelsen og at det burde vært litt prioritert litt høyere enn andre spill, siden dette er ett av årets store spilllanseringer

Spillet kom til oss sent, men Marius prioriterte det, og sendte inn anmeldelsen til korrekturlesing fredag ettermiddag. Ingen i redaksjonen hadde anledning til å se på denne i løpet av helgen, men det var det første vi tok tak da vi kom på jobb i morges. Beklager forsinkelsen.

Endret av TST
Lenke til kommentar

For å være en som vanligvis ikke spiller rollespill bestemte jeg meg for å prøve dette. Og det var et frisk pust. Jeg synes således at det er vel mye mellomsekvenser og dialog, man har ofte følelsen av at ser en film i stedet for å spille et spill. Men grafikk og lydspor er virkelig nydelig og gjør opplevelsen meget bra.

Lenke til kommentar

Sikkert en god anmeldelse, men det er rett og slett ikke bra nok når et av årets største spill innenfor sjangeren blir anmeldt over 2 uker etter release.

Ikke så veldig lett å anmelde et spill så fort når CD Project ikke ga ut noen anmelder utgave utenfor Polen?

 

Hvorvidt det er lett eller ikke spiller vel ingen rolle, faktum er at flere andre aktører i norge som anmelder spill var mye tidligere ute enn gamer, og det er ikke bra - uansett hvor mye du vrir å vender på det. :)

Lenke til kommentar

Sikkert en god anmeldelse, men det er rett og slett ikke bra nok når et av årets største spill innenfor sjangeren blir anmeldt over 2 uker etter release.

Ikke så veldig lett å anmelde et spill så fort når CD Project ikke ga ut noen anmelder utgave utenfor Polen?

 

Hvorvidt det er lett eller ikke spiller vel ingen rolle, faktum er at flere andre aktører i norge som anmelder spill var mye tidligere ute enn gamer, og det er ikke bra - uansett hvor mye du vrir å vender på det. :)

Det har ikke noe å si at de ikke fikk anmelder kopi? (en kopi av spillet før release)

Hva var den tidligste norske anmeldelsen da?

Lenke til kommentar

Dette høres kanskje litt merkelig ut, men en av de tingene som gjorde at TW2 virkelig bet seg fast i meg, var den ene soldaten som kom inn i teltet helt i begynnelsen. Måten han oppførte seg på og ansiktsuttrykkene endret seg gjorde denne karakteren helt troverdig, nesten menneskelig. Litt flau mens han snakket, og gikk så sakte ut, baklengs for å se mest mulig av frøken dings. Klarer helt fint å bruke min egen fantasi til å gi denne soldaten en liten bakgrunnshistorie basert på den bittelille tiden han var i spillet.

 

Så, TW2 har imponert meg med troverdighet, på samme måte som Enslaved imponerte med kroppsholdninger og nyanser i ansiktsuttrykk for å formidle følelser og reaksjoner. Jeg gleder meg til spillet som tar dette steget videre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg synes ikke to uker er så ille. Jeg er heller overrasket over enkelte sider som har anmeldelser ute innen en dag eller to. Min egen erfaring er at inntrykket man har av et spill de første dagene modnes etterhvert, og det er først etter mange timers spilling at man kan gi en balansert anmeldelsene.

 

Det er jeg uenig i, karakterer sier noe, det er ikke en dumhetskultur heller, det er en informasjonkultur, det er enorme mengder kultur tilgjengelig, og det står mye om den, man skal ikke undervurdere behovet for å svært raskt få et grovt bilde av kvalitet.

 

Har ikke spillt Witcher 1, hvor viktig er dette om man skal gi seg i kast med toeren?

 

Jada, men du er uenig i alt jeg skriver så noe annet ville sjokkert meg!

 

En jeg kjenner begynte på TW2 uten å ha spilt eneren. Han ble så forvirret av historien at han stoppet og tok eneren først. Det skal også jeg gjøre.

Lenke til kommentar

Sliter litt med et pr ting i starten her men... vansklig å få flyt i slosskampene så mye blir litt tilfeldig (trolig vært en bedre opplærings kurve). De kunne brukt Spells tegn som ga tydligere utrykk for hva det var. Og uff da slike trykk høyre, venstre, w, s, d kunne de spart seg for. Bortsett fra dette er jeg fornøyd.

 

Mest positive for min del er at de har fått en ekte følelse pga god dybde følelse i grafikk, mimik og animasjoner.

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

Etter å nylig ha spilt gjennom 1'ern for å bli kjent med serien så er combaten i 2'ern utrolig skuffende. Ser tydelig inspirasjonen fra Demon's Souls, som jeg fortsatt stiler store spørsmål til hvordan folk synes er ett bra system. Altfor lange animasjoner som ikke kan avbrytes er bare irriterende og oppfordrer til en utrolig kjedelig spillestil hvor man bare løper rundt, gir ett lite stikk, hopper mer rundt etc.

 

Selv om combaten i 1'ern kanskje ikke var like krevende så var det ihvertfall ett visst "skill"-element til den (skjønner ikke helt hvordan anmelder syntes den var altfor komplisert), og den oppfordra til en mye mer offensiv og interessant stil. Skulle tro at med store suksesser som GoW og AC som viser hvordan man gjør melee action gøy så burde man kanskje ha kommet fram til visse standarder etterhvert.

Endret av Ares
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...