Gå til innhold

Satt sammen ny stasjonær pc, trenger noen meninger

Anbefalte innlegg

Hei, har fått for meg at jeg skal kjøpe en helt ny pc jeg skal bygge selv.

Jeg har da kommet fram til dette:

Handlevogn

Noen som har du meninger om noe jeg kunne gjort annerledes, evt byttet ut?

takker for alle svar :)

Endret av Aleco
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3165

Linken fungerer ikke, og ettersom du ikke har nevnt noe budsjett eller bruksområdet, blir det vanskelig å hjelpe deg :-)

Lenke til kommentar

Vel du sparer masse penger og unngår et bomkjøp hvis du gjør følgende og går for noe som er nytt og yter bedre:

Kjøp:

Socket 1155 hovedkort

Intel i5-2500k (evt i7-2600k hvis du driver med videoredigering etc)

8GB Corsair XMS3 eller Vengeance 1600mhz (6-700kr)

Strømforsyning: Du sparer mye på å holde deg til 8-850W. Du har ikke bruk for 1000W med mindre du skal kjøre fire skjermkort.

Skjermkort: Med det oppsettet jeg tipser om har du plutselig noen tusen mer å bruke på skjermkort, så da kan du jo vurdere å bruke litt mer der. Edit: så du hadde satt opp SLI, så da er det jo greit, med mindre du vil kjøpe ETT skikkelig bra kort og ha mulighet til SLI senere.

Resten er fint, men det er sikkert noen hundrelapper å spare på å handle hos Dustinhome.no også :o)

Ytelsesforskjellen på den cpu-en du har valgt og de nye Sandy Bridge ser du i signaturen min, link til test av 2500k vs 2600k og en drøss med andre.

Endret av phlake
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Skal vi se, har en del tips:

Endre CPU, Hovedkort og Minne til Sandy Bridge.

Mer ytelse, for en mindre mengde penger.

Intel i5 2500k

Asus P8P67 Sabertooth

2x4GB Vengance fra Corsair

Aldri lurt å starte et bygg med crossfire eller SLi, det gir lite mulighet for å oppgraderingsmuligheter ved senere anledninger.

Flere kort i SLi eller Crossfire er heller ingen dans på roser, økt støynivå, strømforbruk, varme, microstuttering og dårlig utilisering i spill er bare noen av problemene.

Hadde heller valgt et highend kort som GTX 570 eller GTX 580, eventuelt 6970 fra AMD og oppgrader ved behov.

Kabinett og harddisk blir litt smakssak, jeg hadde personlig heller tatt Samsung Spinpoint F3 1TB og Fractal Design Define R3.

Lenke til kommentar

Tenkte jeg skulle kjøre på med 1000w, slik at jeg slipper å kjøpe en ny strømforsyning evt om noen år.

Jeg har også tenkt å overklokke litt, og har derfor hørt at det er lurt å ha ram type 2000mhz, og grunnen til jeg valgte 1366 pga trippelkanal minne, noe ikke 1155 har.

Lenke til kommentar

Verken 2000mhz eller trippelkanal gir deg noe særlig ekstra. Vengeance er klokkevennlig pga strømforbruk, men du merker ingen forskjell i praksis på 1600 og 2000. 1155-socket gir mye bedre ytelse enn 1366 for øyeblikket. Ta som sagt en titt på linken i signaturen min så ser du :o)

Lenke til kommentar

GTX 560 Ti har en TDP på 170W. Du klarer deg trolig med 650W PSU, og definitivt med 750W, selv med to skjermkort. Men som det nevnes over: kjøp heller ett skjermkort av gangen. SLI/CF er heller en "nødløsning" for dem som allerede har et halvdugandes skjermkort og vil oppgradere uten at det skal koste skjorta. Ikke bare blir det et ekstra kort som produserer mer varme, det tar også mer plass i kabinettet og hindrer luftflyt. For ikke å glemme økt støy med to skjermkort som skal kjøles.

Kjøp heller et GTX 570/HD 5970 og legg til et ekstra hvis du merker behov for det etterhvert.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Trippelkanal minne har null for seg, som sagt, Sandy bridge yter bedre til tross for "kun" dual channel minne.

Du trenger ikke mer enn 1600mhz brikker for å overklokke i5 2500k opp til rundt 4,5GHZ .

Lenke til kommentar

Ny pc

Da har jeg gjort noen endringer, går fortsatt for 1000w strøm, slik at jeg har muligheten til å oppgradere senere uten å kjøpe ny strømforsyning.

Noe annet jeg kanskje kan endre for mer ytelse? har a noen kroner til jeg kan evt bruke :p

Endret av Aleco
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Skal du ha mulighet for å overklokke på du går for i5 2500k .

Ellers ser jeg med et halvt øye at det blir billigere om du sette opp samme handleliste på dustinhome.no .

Lenke til kommentar

GTX 580 har TDP på 244W, og iflg. Komplett anbefales det minst 600W strøm til hele oppsettet med ett slikt kort, og disse anbefalingene har en tendens til å ta litt hardt i for å være på den sikre siden. Mao. klarer du deg lenge med 850W.

Denne kalkulatoren tilsier forøvrig PSU på minimum 795W med et slikt oppsett (to stk GTX 580 i SLI). Også denne tar nok litt i for sikkerhets skyld, og tar også høyde for eldring av kondensator.

Endret av srbz
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Kan være enig at 1000w er litt i det meste laget, uansett hvordan du vender og drar på det.

Trenden er heller ikke lengre at hardware bruker mer og mer strøm, tvert om.

Disse Corsair strømforsyningene levere ofte mer strøm enn de er oppgitt med også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...