hoppetroll Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 er nå klar for å bytte ut kit-objektivet med et nytt og bedre objektiv til hverdagsbruk. Tenkte først på 50mm f1.8 som ser ut som veldig god verdi for pengene, men ser at brennvidden jeg vanligvis bruker er på rundt 24-35mm. Jeg er fortsatt relativt fersk når det gjelder systemkamera, så jeg tror uansett at det blir en betydelig oppgradering fra kit-objektivet jeg har. Viktigste for meg er at det er skarphet på bilder og at det er lyssterkt. Hva vil være det beste for under kr 3000? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 Mest for pengene får du ved å kjøpe brukt. Skarpt, lyssterkt og billig - velg to av tre. Sigma 30/1.4 er populær - er lyssterk og gir mye bildekvalitet for pengene. Du kan være uheldig og få et eksemplar som konsekvent front-/bakfokuserer eller har upålitelig autofokus (returner i så fall), men får du et godt eksemplar er det mye for pengene hvis du vil ha et veldig lyssterkt normalobjektiv.. 1 Lenke til kommentar
hoppetroll Skrevet 30. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2011 oi, vesentlig detalj utelatt: Canon 500D Lenke til kommentar
andrvas Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 Slik jeg ser det så har du tre alternativer å velge mellom, enten Canon 28mm f/1.8 eller Sigma 30mm f/1.4 (ligger på 3700 kr ny, antakelig under 3000 kr dersom du klarer å finne noen på bruktmarkedet) eller den litt lengre Canon 35mm f/2, som ligger på rundt 2000 kr ny. Alle objektivene er rimelig skarpe, skal du ha noe bedre enn dette må du betale rundt tre-fire ganger så mye. Lenke til kommentar
SmileySince1993 Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 Jeg har selv Sigma 30mm f/1.4, og det kan anbefales! Skarpt og generelt gode egenskaper. Det hender at Sigma kjører kampanjer hvor disse selges helt ned i 3000.- nye. Dette er gjerne ifbm. messer. Ellers kan jo brukt, som jo blir nevnt, være ett godt alternativ. Lykke til i jakten! Lenke til kommentar
TOH65 Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 (endret) Jeg har hatt Sigma 30mm f/1,4. Syntes det var noe sært. Endret 30. mai 2011 av TOH65 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 (endret) er nå klar for å bytte ut kit-objektivet med et nytt og bedre objektiv til hverdagsbruk. Skal du ha et objektiv med zoom eller et som har fast brennvidde ? De objektivene som er nevnt her er av den faste typen og på de kan du ikke forandre brennvidden på, de gir mye bedre bildekvalitet men kan være litt vanskelig og bruke uten en viss opplæring/forståelse. Når det gjelder normalzoom til rundt 3000.- ville jeg nok anbefale deg og kjøpe Tamron 17-50 f/2.8. Endret 30. mai 2011 av Nautica Lenke til kommentar
andrvas Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 men kan være litt vanskelig og bruke uten en viss opplæring/forståelse. Hvorfor mener du det? Bare spør Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 31. mai 2011 Del Skrevet 31. mai 2011 (endret) men kan være litt vanskelig og bruke uten en viss opplæring/forståelse. Hvorfor mener du det? Bare spør I hovedgrunn på den veldig korte dybdefokuset man får ved bruk av f/1,4, hvis man ikke har forståelse for bruke av selektive fokuspunkter og bruker autofokus-funksjoner kan fokuset ofte plassere seg på helt andre steder en der hvor fotografen ønsker at fokuset skal ligge. Endret 31. mai 2011 av Nautica Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå