Gå til innhold

Hvordan få gode søkeresultater?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mulig jeg forklarte litt dårlig. 1. La oss si at jeg har en stor nettside med masse ulike artikler. Ta f.eks universitetet i Bergen sine nettsider. DErsom vi søker på informatikk utdanning her, kommer det opp masse svada resultat SE HER. HVa kan man gjøre for å få gode søkeresultat?

2. Hvordan kan jeg få bedre plasseringer på google?

Lenke til kommentar

Hvis universitetet sine hjemmesider har en ræva søkemotor så er det vel fint lite du kan gjøre med det.

Hvis det er din EGEN side du vil forbedre søkemotoren på, så er det litt vanskelig å si her hva som kan forbedres ettersom vi ikke vet hvordan den fungerer i dag.

Veldig uklart her hva du egentlig vil frem til...

2. Sjekk linken J-nome ga til deg.

Lenke til kommentar
Hva kunne blitt gjort for å gi bedre søkeresultater?

Å gi relevante søkeresultater er ekstremt vanskelig. UiB ser sannsynligvis bare etter forekomster av søkeordet i hver artikkel og returnerer alle treff i en eller annen tilfeldig og dårlig rekkefølge. Måten Google klarer det på er ved avanserte algoritmer, mye datakraft, stor lagringsplass og tusen milliarder kroner. UiB har ingen av delene. :shrug:

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis informasjonen som skal søkes ligger i en database, kan du begrense søkene. F.eks: Søk i titler (hvis det er et felt), Sette fra og til dato osv osv. Og til slutt et valg om å søke i alt. Tenker at du velger via radiobuttons.

Dette vil gi et ok resultat, men langt fra bra. Som de sier over her, så har google invistert enorme summer for å klare å gi så gode resultater. Hvordan de indekserer sidene vil være umulig for deg/meg.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er ingen fasitsvar, men korte forklarende tittler på sidene, (selv har jeg erfart at Iframes, ajax, og kun EN tittel på nettsiden er en sugen idé), gjerne bruk PHP inni <title> slik at nå marn ser på en artikkel blir tittlene på den siden artikkelens navn istede for nettstedets navn.

Google holder mye hemmelig men pagerank handler om linker, jeg har linker her på diskusjon.no til mine nettside(ikke noe fornuftig ner enda), og min ikke så vellykkede nettbutikk(under vedlikehold akkurat nå), det gjør at jeg får en høyere pagerank dette fordi antall linker TIL mitt nettsted teller og så veklegges linkene etter hvor mange som linker til det igjen så diskusjon.no aftenposten.no vg.no escapistmagazine.com og andre nettsider hvor mange linker til, hjelper deg å opp på rankingen, mens hvis man bare blir linket til ifra obscure personlige nettsider kan man ende opp nesten ikke søkbar. i tillegg kan man bruke ting som google profiles, blogger, og annet slik at dine interne linker mellom google tjenester gir deg en boost. Så hvis du vil starte et nettsted du ønsker å bli rik på så kjøper du noen kr. om dagen i adwords-annonser så får du fort opp statestikken da trykk fra google til din nettsiden selv om det er gjennom annonser booster og.

det ble litt rotete gjør du dette kan også din personlige nettside dukke opp øverst i søket til folk, selv om man ikke har en dritt å vise fram :p

-frank

Lenke til kommentar

Anbefaler deg å bygge opp en sepparat tabell i din database som du overfører nyttige søkeord tilknyttet hvert enkelt innhold som skal vises i resultatet ditt... I denne tabellen kan du legge inn en hit-counter som viser hvor aktiv hvert innhold er og vise frem resultater basert på rangeringen som standard til eksempel.

Et greit sted å begynne hvertfall...

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Google holder mye hemmelig men pagerank handler om linker, jeg har linker her på diskusjon.no til mine nettside(ikke noe fornuftig ner enda), og min ikke så vellykkede nettbutikk(under vedlikehold akkurat nå), det gjør at jeg får en høyere pagerank dette fordi antall linker TIL mitt nettsted teller

Bortsett fra at linkene her er merket med rel="nofollow"

Edit : til OP, du har søkemotorer som Xapian, Sphinx og Lucene/Solr som man kan bruke for in-site search.

Endret av Terrasque
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...