StinaStina Skrevet 29. mai 2011 Del Skrevet 29. mai 2011 Etter mine livserfaringer, så lurer jeg på av og til hva mennesker tenker og hvorfor de er som de er. Jeg levde i et helvete i masse masse år sammen med en mann som hele tiden kjeftet på meg og fokuserte på alt som var negativt. Etter dette har jeg lurt på om noen mennesker er onde tvers igjennom? Jeg velger å tro det beste om alle. Hvis noen gjør noe vondt eller masse vondt, så prøver jeg å tenke at de ikke mente det eller at de kan bedre seg osv..... Men noen bedrer seg jo aldri. Er det ikke slik at forskere har funnet noe feil på hjernen når de scanners psykopatens hode? Noen som har hørt noe om dette? 2 Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 29. mai 2011 Del Skrevet 29. mai 2011 Ja, de følger etter deg som fluer. Men ja rundt 4% av mennesker du ser rundt deg er psykopater. Lenke til kommentar
StinaStina Skrevet 29. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2011 hvorfor skal en psykopat følge etter meg;)? Lenke til kommentar
Sink Skrevet 29. mai 2011 Del Skrevet 29. mai 2011 Ja, brøt kontakten så fort jeg ble gammel nok til å innse det selv. Feil på hjernen? Er vel bare mangel på empati og en vilje til å manipulere andre til sin fordel. Lenke til kommentar
-Léon- Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 Det er fint at du liker å tro det beste om folk, og at de vil/kan forbedre seg. Men i mine øyne så er det vel bare en brøkdel som fortjener denne tankegangen, resten er bare helt skadeskutt og ikke verd å sette av noe tid til. Forstår ikke helt emnetittelen din "Psykopater- Onde mennesker... fins de?". Selvfølgelig finnes det onde/psykopater mennesker. Lenke til kommentar
tickinghd Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 (endret) Godt spørsmål trådstarter. Jeg har også hatt noen opplevelser på det området som jeg helst ville vært foruten. Teorien min er at enkelte mennesker bare ser ting i fra sitt eget ståsted, selv når de er omtenksom og kjærlig ovenfor andre. De mangler indre driv til å gjøre godt av nestekjærlighet så de motiveres bare når det gir mening i forhold til deres egen situasjon. Samme i motsatt fall, det som stopper dem i å gjøre galt er konsekvensene i forhold til deres egen situasjon. Er det ingen konsekvenser er det ingenting som setter grenser for dem, bortsett fra at de går fort lei og kjeder seg. Kan man si at dette er onde mennesker eller psykopater? Det er litt vanskelig å skjære alle over en kam siden mange er velfungerende og det er glidende overganger. Jeg tenker at noen mennesker vi liker å kalle psykopater mangler noe i følelsesregisteret sitt slik at de prøver å kompenserer for dette på sin måte. (Det kan man ikke oppdage i en skanner nei.) Havner man i nær relasjon med slike mennesker er det ofte det beste å rømme og bryte all kontakt. Endret 30. mai 2011 av tickinghd Lenke til kommentar
-MISTER- Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 Mennesker med disse personlighetstrekkene kan være svært skadelige for andre, absolutt. Hold deg LANGT unna. Nederst på siden her er en 20-punkts sjekklistesom gir en god pekepinn på antisosial atferd. (Psykopati-begrepet blir ikke lenger brukt i diagnose-sammenheng, det er blitt et alt for belastet ord). Men Psykopatene finnes, selv om man i dag kaller dem noe annet. Lenke til kommentar
Jason P. C. Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 Kanskje du skal være litt mer kritisk til hvem du er med.. Og ikke bare hoppe i sengen med hvem som helst og gi ut kontaktinformasjon i hytt og pine 3 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 (endret) Psykopater/Onde mennesker finnes ja. Psykopater = Folk som mangler forståelse på rett/galt av sykdom eller mangel på fornuft. Onde mennesker = Nynasime, mennesker som ønsker å rydde opp i samfunnet, og ikke godtar at folk er forskjellig. Nå vet jeg ikke hvor hitler, og osama bin laden, havner her, men ville tippe onde. Endret 30. mai 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
Laughing Madcap Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 (endret) Mennesker med disse personlighetstrekkene kan være svært skadelige for andre, absolutt. Hold deg LANGT unna. Nederst på siden her er en 20-punkts sjekklistesom gir en god pekepinn på antisosial atferd. (Psykopati-begrepet blir ikke lenger brukt i diagnose-sammenheng, det er blitt et alt for belastet ord). Men Psykopatene finnes, selv om man i dag kaller dem noe annet. Kjente meg igjen i alle punkter utenom den angående manipulering, empati og medfölelse. Det og samvittighet har jeg, ellers kan jeg nok nesten score fullpott der. Kjenner en del frisinnede kunstnersjeler som også passer godt inn i den lista. Endret 30. mai 2011 av Sebbe Lenke til kommentar
tickinghd Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 Kanskje du skal være litt mer kritisk til hvem du er med.. Og ikke bare hoppe i sengen med hvem som helst og gi ut kontaktinformasjon i hytt og pine Jeg er forsåvidt enig, men det er absolutt ingen garanti for at man ikke vil treffe personer med psykopatiske trekk. Psykopater liker å framstå som velfungerende og vellykkede når du treffer dem og de er vanskelige å gjennomskue. Og man kan ikke gå rundt å tro personer er psykopater fordi de har oppført seg dårlig én gang eller to heller, personlighetsforstyrrelse begynner først å bli gjeldende om personen ikke er istand til å slutte å såre deg. Og da er du langt forbi stadiet med å dele ut kontaktinformasjon. 1 Lenke til kommentar
StinaStina Skrevet 30. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2011 Far til barna mine, altså min eks vet jeg ikke hvor jeg skal plassere. Han kjeftet på meg alltid i alle år eller kritiserte han... hele tiden, fikk aldri fred, var bare noen sekunder innimellom at han var rolig og grei, men det var svært sjelden. Mot barna/ hans familie var han helt anderledes, da var han veldig grei heldigvis. Det var kun mot meg han var vanskelig. Spørsmålet er om en psykopat er dum mot alle eller bare mot noen? Tror de velger spesiellt konene som ofre, altså konemisshandlere. Min eks var mest vanskelig mot meg psykisk sett. Jeg var svak og fant meg i ganske mye, men hver gang jeg sa jeg skulle forlate han, så klarte han å overbevise meg at han var glad i meg, derfor ble jeg... men tilslutt gadd han ikke overbevise meg at han var glad i meg heller. Jeg tror at det bor litt psykopatiske trekk hos de fleste mennesker, mer eller mindre. Men noen er langt mindre levelig å være rundt enn andre... Vil de krangle og kjefte og fokusere negativt døgnet rundt blir en sprø av dem Lenke til kommentar
Stulle Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 Vil ikke si de er onde, all den tid de ikke forstår at de gjør andre vondt. Lenke til kommentar
Empathy Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 Det er et skrudd spørsmål, synes jeg at jeg leste i et vitenskaps magasin for ikke så lenge siden. Handlet om at mange psykopater var nettopp det fordi de hadde skader på områder av hjernen fra fødselen av, slik at man var ute av stand til å føle f.eks empati. Var også en del annet interresant, som for eksempel at psykopater er svært målrettet og når de har satt seg et mål, er det svært lite som vil rikke dem fra å gjøre absolutt alt de kan for å nå det målet. Noe som kanskje kjennetegner seriemordere. Spørsmålet er jo om psykopater da er onde. Var iallefall blandet en del genetikk og spørsmål om psykopater rett og slett var født som psykopater og slikt. Alt jeg leste pekte iallefall mot at hele "feilen" ved psykopater lå i hjernen. Lenke til kommentar
-MISTER- Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 Det finnes en arvelig komponent her. Men har ikke noe tall på hvor stor sjanse en "psykopat" har for å føre disse egenskapene videre til egne barn. De er svært målrettede, ja, og lar seg nesten ikke stoppe av noe som helst. Så man kunne jo tro at de ville være ypperlige som soldater, f.eks. Problemet er imidlertid at de ikke klarer å samhandle på en god måte med andre, og de andre soldatene i troppen vil jo være livredde for dem... Lenke til kommentar
FlinkeFreddy Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 Det er mange som har trang til å herse og dominere. De letteste personene å herse med er de som er svake og står en nærmest. Derfor ble det nok deg. Psykopater føler ikke empati. De mangler den egenskapen. Det er veldig mange psykopater som ikke vet om sin tilstand, og som fungerer i dagliglivet uten at noen vet at personen faktisk har mange psykopatiske trekk. Mange har kunstig tilegnet seg kunnskap om rett og galt gjennom observasjoner. Det at din mann var et rasshøl er ikke dermed sagt at han var psykopat. Det kan godt hende han var usympatisk og dominerende, men det å være psykopat er så mye mer. Hentet fra Wikipedia: Psychopathy ( /saɪˈkɒpəθi/[1][2]) is a term which, until the 1980s, formally referred to a personality disorder characterized by an abnormal lack of empathy masked by an ability to appear outwardly normal. Det kan legges til at de aller fleste psykopater er svært suksessrike, og har gjerne høy inntekt. De gjør det ofte bra i realfag og økonomi, derav den høye suksessraten. Det er som oftest menn, og i mange tilfeller er det vanskelig å forutse hvem som er psykopater og hvem som ikke er det. Jeg er bombesikker på at eieren av arbeidsplassen min er psykopat. Ikke det at han er utpreget ond, men har har for eksempel vanskeligheter med å forstå sosiale kodeker, lese menneskers humør, opptre lojalt og sympatisk, samt at han er blottet for humor. Han er ikke kriminell, men jeg mistenker sterkt at han har snylta på skatten en god del. Ordet "psykopat" har egentlig blitt brukt til å beskrive alle mennesker som man mener er farlige, irrasjonelle, onde etc, selv om det ikke er en medfødt defekt som ligger til grunn for den usympatiske oppførselen. Det å være psykopat er ikke bare å være ond. Det er medfødt. Ikke alle gale mennesker er psykopatiske. Det ble nevnt Osama bin Laden; jeg tror ikke han går under definisjonen psykopat. Han var stein gal, men det er nærliggende å tro at dette ikke var medfødt hos ham - det var miljø i oppveksten og voksen alder som gjorde ham til det han var. Hans handlinger hadde en helt annen årsak enn handlingene til den gjennomsnittlige psykopat. Jeg antar at din mann tidligere har blitt sterkt dominert av for eksempel sin far, og/eller til og med blitt seksuelt misbrukt. Derfor "tok han igjen" på deg for å veie opp for at han selv har blitt sterkt dominert av en annen person. Jeg har hørt at voldtekt ikke handler om sexen i seg selv, heller om dominans. Det kan hende at han har opplevd lignende, og at han derfor prøvde så godt han kunne å dominere deg etter beste evne. Eller så var han bare et rasshøl... Lenke til kommentar
StinaStina Skrevet 31. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2011 Det er jo helt klart utrolig mange som har onde handlemåter og tendenser i seg. Alltid noen som liker å styre og tråkker på andre støtt og stadig.....Foreks på en arbeidsplass så er det ofte en som kan oppføre seg slikt for eks.... Kanskje flere. Og likheten med slike er at de tør ikke tråkke ned sterke personer, kun svake..... Lenke til kommentar
tickinghd Skrevet 31. mai 2011 Del Skrevet 31. mai 2011 Alle går da ikke rundt og er litt onde med hverandre. Da hadde jeg aldri holdt ut å leve blant folk for å være helt ærlig. Det er mest unntaksvis at noen liker å rangere folk rundt seg og hakke på de som er nederst. Det merkes jo ekstra godt for dem som blir utsatt da. Det hender at folk herser med meg også. De som herser med andre har som regel blitt herset med selv på ett tidspunkt og det er vel en forsvarsteknikk for dem å holde på slik antar jeg. Ikke alt kommer av ondskap. Lenke til kommentar
StinaStina Skrevet 1. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2011 ja, merkelige folk er det overalt, men det merkelige med det er at de virker som 1000 personer, de blir lagt merke til spesiellt godt. Fins jo utrolig mange hyggelige og snille også. Foreks på arbeidsplassen min, der er det bare hyggelige mennesker som ikke plager meg, og som oppfører seg hyggelig mot meg. Er kun et menneske som kan gjøre dagen virkelig utrivelig for meg. Hun er slik mot andre også men spesiellt mot meg. Hun er etter meg hele tiden i alt jeg gjør, og kjefter og kritiserer omtrent alt hele tiden. En ganske vanskelig dame å jobbe med. Men dette er noe de andre sier om henne også, men de er ikke fullt så mye plaget som meg sier de. Men hadde de vært plaget slik som jeg er, så hadde de ikke funnet seg i det.Jeg vil ikke krangle med henne så jeg later som ingenting og bare jatter med henne i alt hun sier. Men personlig sett så skjønner jeg ikke hvilke glede mennesker har til å være slik mot andre. Og om de liker å være ond, eller gjør det pga sin egen usikkerhet og problemer.... Lenke til kommentar
Jason P. C. Skrevet 1. juni 2011 Del Skrevet 1. juni 2011 Så hva skal ditt neste emne handle om da? Nå venter vi spent 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå