Gå til innhold

[Løst] Program for å lage enkle spill?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vel... dersom du skal lage spill til internettet, er nok flash det greieste stedet å begynne...

Men dersom du tenker på spill på datamaskinen, vil jeg anbefale å lære deg python og pygame!

Her er en grundig video-guide som jeg brukte for å lære meg python fra scratch:

Deretter lærer du deg pygame:

Setter du deg inn i det, kan du mekke ditt eget "pong" spill på én dag med egen grafikk! :D

Lenke til kommentar

Alternativene er 30-dagers prøveversjon av Flash Professional som vil koste ca 7000kr(?) å bruke lenger enn 30-dager, eller flashdevelop som er litt vanskeligere å starte med, men som er gratis.

Men skal du lære deg å programmere og utvikle spill er det nok et minimumskrav at du klarer å google deg frem til programmene selv :p

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 3 måneder senere...

Vil egentlig anbefale deg GameMaker. Selv kjøpte jeg denne boka for en stund siden:

http://book.gamemaker.nl/

Der får du veldig gode (morsomme) tutorials og en gradvis økende vanskelighetsgrad. Det er generelt en veldig god introduksjon til det å utvikle spill selv. GML er et svært enkelt programmeringsspråk som kan gjøres "visuelt" (dvs. at du ikke kunne kode). Bruk kunnskapene fra boken i kombinasjon med GameMaker-communityen så kan du lage det aller meste av 2D-spill (samt noe 3D) etter veldig kort tid. Enkelt og veldig gøy når du kommer inn i det!

Lenke til kommentar

Har også prøvd GM litt, veldig likt i brukervennlighet.. Gm er et litt kraftigere program enn mmf, men begge har veldig lett og god brukervennlighet for personer som ikke kan skrive koder.. Begge program bruker også "visuell" kode, eks du trykker på pila til høyre for å få figuren til å gå til høyre, begge programmene blir som et "spill" når man lager spill eller program :)

Blitt mer og mer intr i programmering og grafikk enn å faktisk spille spill :p

TT

Endret av Tanketrekker
Lenke til kommentar

For de som fortsatt leter etter enkle program for å lage spill, her er noen andre tips..

Construct

Stencylworks

Scratch

Multimedia Fusion 2

The Games Factory

Gamemaker

Gamesalad

Har prøvd alle utenom gamesalad og jeg liker MMF2 helt klart best..

Bare et tips, for jeg ser at alle anbefaler program som man må kode i, og dette er jo litt slitsomt for nybegynnere..

PuTs

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...