Gå til innhold

Siviløkonomjobb

Anbefalte innlegg

Jeg har planer om å bli siviløkonom, fordi jeg elsker matematikk og økonomi. Jeg har forstått det slik at som siviløkonom er det ikke noe problem å få seg jobb, men de store jobbene er det stor konkurranse om. Så da lurer jeg egentlig på: Hva er det som må til for å få kremjobbene ? Hvilke ferdigheter må man ha ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruker en siviløkonom mye matematikk da? Mitt inntrykk er at den utdanningen er delvis av mer praktisk art slik som regnskap, markedsføring og ledelse o.l. Personlig tror jeg man har mye større muligheter om man vil bruke mer avansert matematikk i samfunnsøkonomi. Det krever at du har en viss interesse for samfunnsfag da.

Lenke til kommentar

Jeg er siv.øk og har jobbet som revisor i 2 år nå og skal over i en rolle som business controller nå. Vil ikke akkurat si jeg jobber så mye med matematikk selv om jeg jobber med tall hele tiden, og bruker nok breddekompetansen min over flere områder i mye større grad.

Lenke til kommentar

Revisoryrket kan jeg anbefale. Ikke som en karrierevei (ettersom at jeg slutter) men som en veldig god plattform for videre karriere.

De 2-3 første årene er ekstremt lærerike, og du får prøvd deg på mange forskjellige områder. Det jeg sitter igjen med er en faglig bagasje som sørget for at jeg fikk jobb som Business Controller i et stort internasjonalt konsern.

Jeg anbefaler absolutt å jobbe som revisor i et stort selskap, på et stort kontor (les: Oslo), fordi det er her lærekurven er brattest, kundene er mest spennende og festene er best.

Vel, negative ting: Revisjon er et fag som man enten får godfølelsen av, eller så syns man det er drepende kjedelig. Jeg er en plass midt mellom der, og valgte å bytte jobb.

Lenke til kommentar

For meg så har NHH og BI vært mine førstevalg for siviløkonomstudiet. Er selv interessert i Bedriftsøkonomi og Samfunnsøkonomi som jeg nå er ferdig med på vgs, og har søkt på utdanninger som er relevante for dette. Siviløkonomutdaningen på NHH OG Samfunnsøkonomisk analyse på UiO blant annet. Ved siden av har jeg søkt BI med Siviløkonom (bachelor + master i økonomi og ledelse, samt økonomi og forretningsjus + Finans.

Om jeg får jobb etter endt studietid, har omtrent ikke noe med valgene jeg har gjort for søkingen. Om du er ute etter "store" jobber, som for eksempel lederstillinger eller jobber der du tjener ca$h, så har jeg skjønt at det å ha kontakter er en god ting. Kan nevne at faren min som er direktør i et revisorfirma henter folk fra BI omtrent før de er ferdigutdannet. Men for all del, om du velger andre skoler, så tror jeg det ikke har særlig mye å si, uten at jeg som ikke har noe yrkeserfaring skal uttale meg.

Fattern gikk på NHH og har vært lærer på BI. Han anbefalte BI som en god skole og i og med at jeg bor i Oslo, så håper jeg derfor på at jeg kommer inn der etter at jeg er ferdig med militæret neste høst. NHH er en ganske liten skole i mine øyne, så sosialt sett så vet jeg ikke om trivselen og nettverket blir like godt.

Dessuten er jo snittet på primærvitnemål på NHH 5,1 om jeg ikke husker feil og 5,4 for ordinær.

Endret av Pleya
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...