NeEeO Skrevet 29. mai 2011 Del Skrevet 29. mai 2011 (endret) Hei, Flere ganger har jeg prøvd å forstå konstruksjon (hvorfor det skal være midtnormaler, normaler..alt sånt , i en vinkel), jeg klarer å konstruere alle de30, 60 , 90 120 . Men problemet kommer til logikken. Hvor jeg skal starte å konstruere, hva jeg skal konstruere med(Midtnormal..Osv) . Jeg har sittet ekstra, å prøve å forstå det men det går ikke. Skal jeg bare drite i det? vil jeg få konstruksjon/volum på vgs? Forresten er 14år.(går i 9.klasse) Edit: Det samme med volum, Når man kommer til logikken i volum , er det vannskerlig å forstå. Endret 29. mai 2011 av Noreply Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 29. mai 2011 Del Skrevet 29. mai 2011 Jeg ville prøvd å forstå det. Du vil få mer av det på vgs, ja. Kanskje vil du få brukt for det i arbeidslivet også? Jeg bruker hvertfall geometri nesten daglig. Kanskje jeg ikke konstruerer figurer med passer, men er helt avhengig av å skjønne logikken bak det. Det samme gjelder når det kommer til volum. Jeg jobber i anleggsbransjen, og om jeg for eksempel bestiller betong så ser helst sjefen at jeg bestiller riktig mengde, og ikke 3 kubikk for mye fordi jeg hoppet over matten i 9. klasse. Om det er noen trøst så slet jeg også med konstruksjon i 9. klasse. Det fine er at når du først skjønner logikken er det ikke så vanskelig. Lenke til kommentar
St€rk Skrevet 29. mai 2011 Del Skrevet 29. mai 2011 Jeg ville prøvd å forstå det. Du vil få mer av det på vgs, ja. Kanskje vil du få brukt for det i arbeidslivet også? Jeg bruker hvertfall geometri nesten daglig. Kanskje jeg ikke konstruerer figurer med passer, men er helt avhengig av å skjønne logikken bak det. Det samme gjelder når det kommer til volum. Jeg jobber i anleggsbransjen, og om jeg for eksempel bestiller betong så ser helst sjefen at jeg bestiller riktig mengde, og ikke 3 kubikk for mye fordi jeg hoppet over matten i 9. klasse. Om det er noen trøst så slet jeg også med konstruksjon i 9. klasse. Det fine er at når du først skjønner logikken er det ikke så vanskelig. Vet ikke hvilke fag du hadde/har på vgs, men det er betraktelig mindre konstruksjon på vgs. Jeg hadde 1t, r1 og r2. Den eneste gangen jeg rørte passeren var siste kapittel r1. Og denne konstruksjonen er latterlig lett i forhold til resten av pensum, nesten ungdomskole nivå. Til TS; du må bare fortsette å prøve. Bedre at du øver på det du er dårlig i enn det du er god i. Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 29. mai 2011 Del Skrevet 29. mai 2011 (endret) Husker ikke navnet på matten, men det var hvertfall før det ble hetende t og r. Den het vel kanskje mx og 2mx. Jeg gikk hvertfall allmennfag og valgte "vanskeligste" matten (GK og VK1, VK2 hadde jeg ikke matte). På gk hadde vi litt om konstruksjon, vi rørte kanskje ikke passeren, men ungd.skolepensum var en nødvendighet for å skjønne teorien. Sånn som jeg skjønte det hadde de som valgte den "lette" matten mer geometri enn de som valgte den "vanskelige" Edit: Tips til trådstarter; snakk med mattelæreren om det. Be han forklare det på en annen måte. Om det ikke funker kan du prøve å spørre andre i klassen, kanskje de har et tankemønster som ligner mer på ditt, og at du derfor lettere vil forstå det om de forklarer det. Endret 29. mai 2011 av SKT Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå