1915 Skrevet 29. mai 2011 Del Skrevet 29. mai 2011 (endret) Vw golf 1.6 manuell bensin 1984 Har litt problemer med lading. dynamoen lader bare med 10-12 v. lyser av og til i batterilampa. og så lyser det noen gang svakt lys i den. så jeg har en anelse om at den er så sliten at jeg må ha ny. viftreima er ny og fin og stram. er usikker på amper. er det 55 eller 65 amper den skal være ? Endret 30. mai 2011 av 1915 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 29. mai 2011 Del Skrevet 29. mai 2011 Vil tippe du kanskje kan slippe unna med å bare bytte børstene. De koster ikke stort. Ellers gav jeg for noen år siden 1600kr. for en flunka ny Iskra 75A dynamo. Funka som fjell. Lenke til kommentar
1915 Skrevet 29. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2011 (endret) kom akkurat på den etter jeg skrev posten. skal prøve å bytte børstene først heter det spenningsregulator eller børster? pga spenningsregulator koster over 400 oO Endret 29. mai 2011 av 1915 Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 29. mai 2011 Del Skrevet 29. mai 2011 Regulator og børste rer to ting. Børstene er to kullstifter som står inn mot rotoren. Regulator regulerer spenning til riktig ladespenning. På noen dynamoer er regulator og børster i samme enhet og meget enkelt å bytte. Ulempen er at dersom bare børstene er gåen, så må du også betale for ny regulator. Rotoren kan også være slitt der som børstene står og nettopp børster. Lykke til med din 84 golf. Meget god bil som er perfekt for bilstereo. Lenke til kommentar
1915 Skrevet 29. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2011 skal bytte børstene først. hjelper ikke dette kjøper jeg ny dynamo istede. pga bare for regulatoren koster jo over 400 kr og det blir ikke akutelt å bruke så mye penger på noen små deler når en ny koster 1400. men hva kan man si sånn ca at børstene koster? Lenke til kommentar
1915 Skrevet 29. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2011 flotters. da prøver jeg det imorgen Lenke til kommentar
1915 Skrevet 30. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2011 (endret) Har byttet børstene/regulatoren. lader med 13.4 men det er fortsatt for lite. skal jo lade med 14.6 så da blir det ny dynamo når skattepengene kommer koster jo skjorta for ny dynamo oO har også problemer med at motoren bare dør av og til. hviss man holder inne clutchen når man ruller mot lyskryss. er irriterende. først blir det lavere turtall ned til 500 rpm så bare dør den. så må liksom gi den litt gass av og til så den kommer opp igjen. noen ganger må jeg stoppe og starte den et par ganger så ligger den på 1100 rpm. men det er pga jeg har justert litt på forgasseren. har også bytta plugger, platinastift, olje og oljefilter og nye slanger/rør for luftinntaket og fra eksos til luftinntak. (tar jo inn varmluft fra eksosen). har også bytta luftfilter. Endret 30. mai 2011 av 1915 Lenke til kommentar
1915 Skrevet 30. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2011 Kan det være feil med tenningsmodulen? eller hva er den til egentli? eller kan det være coilen siden den går ujevnt og må ha høyere turtall for at den skal gå? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 Kanskje det er fordeleren? Lenke til kommentar
1915 Skrevet 31. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2011 Kanskje det er fordeleren? har bytta fordeleren og rotor og stift og rotorlokk og plugger og pluggledninger Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 31. mai 2011 Del Skrevet 31. mai 2011 Ikke spander ny dynamo for å øke fra 13.4 V. Dersom du ønsker å forbedre dette må du først sjekke for spenningsfall mellom dynamo og batteri. Både jord og +. Et triks er å montere inn en diode i serie på styreledningen til dynamoen. Da vil spenning øke med 0.6 V for hver diode du monterer på. En diode er passe i ditt tilfelle. Leste om dette i Motor for leenge siden. Lenke til kommentar
1915 Skrevet 31. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2011 (endret) Ikke spander ny dynamo for å øke fra 13.4 V. Dersom du ønsker å forbedre dette må du først sjekke for spenningsfall mellom dynamo og batteri. Både jord og +. Et triks er å montere inn en diode i serie på styreledningen til dynamoen. Da vil spenning øke med 0.6 V for hver diode du monterer på. En diode er passe i ditt tilfelle. Leste om dette i Motor for leenge siden. hvordan gjør jeg det da? men varierer litt nå og da. er nede i 10v av og til og det med tomgangen har jeg funnet problemet. må bytte vox ventilen. koster jo skjorta for en ny oO Endret 31. mai 2011 av 1915 Lenke til kommentar
vbjornevik Skrevet 1. juni 2011 Del Skrevet 1. juni 2011 Dårlig kontakt i kretsen til dynamoen kan beskrive problemet du har. Sjekk hvor mye lading dynamoen gir, og hvor mye batteriet mottar først du. Om det er forskjell, kan du måle om det er spenningsfall på +siden eller -siden. Mulig det bare holder å skifte kabel ) Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 1. juni 2011 Del Skrevet 1. juni 2011 Symptomene er skremmende like det jeg hadde på min første bil. Kunne lade tilsynelatende fint på 13,8V og etter en stund kunne den være nede i 12,8 (altså null lading). Bytta regulator og børster uten at det hjalp. Bytta dynamo og alt ble perfekt (14,5V). Lenke til kommentar
1915 Skrevet 1. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2011 bytter ikke dynamo før den dør helt da koster jo 1300 for en ny på 55 amper. koster 1500 for en på 65 amper. skal kjøpe på 65 amper og montere når den andre går til pokker pga skal montere i en stero og en sub. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 1. juni 2011 Del Skrevet 1. juni 2011 Jeg bytta da jeg ble lut lei av å måtte lade batteriet i tide og utide. Skulle også ha stereo og kjøpte en relativt rimelig 75A-dynamo. Lenke til kommentar
1915 Skrevet 1. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2011 Hvordan bil var det da? har nettopp montert ny stero i bilen i morgen skal jeg montere suben ;D så må nokk se for meg å bytte dynamo i nermeste framtid Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 1. juni 2011 Del Skrevet 1. juni 2011 Hadde en 1994 Citroën BX14TE med en 55A Paris Rhone-dynamo. Mener den nye var 75A Iskra. Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 2. juni 2011 Del Skrevet 2. juni 2011 Viss du bare ladder med som du sier 10-12 volt høres det ut som om at dynamoen ikkje klarer og produsere, tatt i betraktning at du har målt på ideale forhold, min E230 ladder ikkje meir en 11.68 på tomgang foreksempel.. Ta og skru ut spenningsregulatoren, den kjøper du ny med børster for og få det avklart, sjå om det av avrunding i børstene, viss det er avrunding i børstene skift heile komponenten, koster deg ca 150 kr og tar 30 sekund. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå