Gå til innhold

Lightroom vs Paint Shop Pro X3

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på å kjøpe Lightroom 3 som det er kampanjepris på i disse dager. Har i mange år brukt Paint Shop Pro og er rimelig kjent med brukergrensesnittet her. Jeg har imidlertid fått smaken på RAW-formatet, men PSP X2 kan ikke åpne RAW-filer fra mitt EOS450D. Jeg så nå att det finns en PSP X3 med støtte for behandling av RAW-filer. Spørsmålet som kommer opp da er om det kanskje er bedre og oppgradere PSP som jeg er kjent med i stedet for å finne opp hjulet på ny med Lightroom? (LR er nok et mer komplett verktøy, men jeg bruker allerede FastStone til organisering av bildene.)

Er det noen som har prøvd PSP X3 og LR 3 som kan hjelpe med å ta en avgjørelse? :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det noen som har prøvd PSP X3 og LR 3 som kan hjelpe med å ta en avgjørelse? :hmm:

Jeg har dessverre ikke så mye å bidra med. Det er lenge siden jeg brukte PSP, men jeg oppfatter det mer som et editeringsprogram og konkurrent til Photoshop enn en LR-konkurrent. LR har riktignok fått litt editeringsmuligheter i siste versjon (og mer kommer nok), men det er først og fremst på RAW-konvertering og ikke minst bildeorganisering at LR har sin styrke. Så det spørs litt hvordan du editerer filene dine. Driver du med mye avansert editering med layers og manipuilering på bit-nivå tror jeg ikke LR er det rette, men er det stort sett konvertere fra RAW, støyfjerning, manipulering av eksponering, kontrast, fargemetning osv så kan LR være et bra alternativ.

Jeg vil tro du kan sette opp LR med PSP som default image editor (jeg bruker PS) slik at du kan integrere PSP i workflowen din. Siden jeg ikke har prøvd det selv vet jeg ikke hvor godt det vil fungere.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Tror jeg går for en Ole Brum løsning, ikke enten eller, men både og. Det virker som programmene utfyller hverandre mer enn det ene erstatter det andre. Leste i en annen tråd att PSPs RAW-funksjon ikke var den aller beste......

(Jeg har nok ikke alle oppdateringene av X2 for jeg vet om andre som får åpnet RAW-filer fra 450D, men ikke jeg)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...