Gå til innhold

Kan man benytte seg av 14 dagers angrerett dersom varen er brukt?

Anbefalte innlegg

Hei!

Kan man benytte seg av 14 dagers angrerett hvis man har brukt varen?

Kan jeg f.eks. kjøpe en TV på nettet, pakke den ut, sette i kontaktene, bla gjennom kanalene og se på en film, og så levere tilbake produktet?

Jeg har nemlig en receiver som ikke er kompatibel med alle tv'er (inkludert min nåværende). Jeg vet at den fungerer på mange andre tv'er. Kan jeg da kjøpe en tv over nett, teste den opp mot receiveren, og "angre" hvis den ikke er kompatibel?

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det høres vanvittig tungvint ut selv om det vel antagelig ikke er noe iveien for å gjøre det sålenge du behandler varen bra og pakker den slik den kom.

Det må da finnes en kompabilitetsliste over apparater som er støttet av receiceveren din.

Lenke til kommentar

Er ikke noe i veien for å bruke angrerett i et slikt tilfelle.

Jeg ville da gjort noen undersøkelser og sjekket at den aktuelle TVen fungerer med din dekoder. F.eks ved å spørre butikken eller på et forum eller lignende.....

Er en del arbeid forbundet med å kjøpe, montere, demontere og sende tilbake en TV.

Lenke til kommentar

Det må da være en feil som det kan reklameres på.

Joda, det er en feil et sted. Men receiveren fungerer utmerket med andre tv'er, og tv'en fungerer med andre receivere. Har reklamert på tv'en én gang. De tok den inn, byttet HDMI-kretskortet, men feilen var der fortsatt. Feilen ligger ikke i et av apparatene, men i kommunikasjonen mellom dem.

Men sannsynligheten er stor for at en ny tv vil fungere bra. Det er bare veldig greit å ha angreretten i bakhånd, dersom det skulle være problemer.

Men da gjelder altså angreretten, selv om jeg har tatt i bruk varen? Er snakk om Pixmania, forresten. De har vel varer i Frankrike, så vidt jeg har forstått. Kan det påvirke angreretten?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB

Å kjøpe noe i det hele tatt fra Pixmania er å be om problemer. Ligg unna. Bare å ta et kjapt søk på forumet, så finner du fort ut hva slags firma det er.

Lenke til kommentar

Å kjøpe noe i det hele tatt fra Pixmania er å be om problemer. Ligg unna. Bare å ta et kjapt søk på forumet, så finner du fort ut hva slags firma det er.

Jeg har få erfaringer med Pixmania, men de få jeg har hatt har vært positive.

Ta med forsterkeren til en fysisk butikk og test der?

Har testet den på Lefdal mot en annen Samsung-TV. Det fungerte helt fint. Har riktignok ikke testet noen andre forsterkere på TV'en. Men som sagt har den vært inne til service og byttet HDMI-kretskortet, uten at det hjalp.

Men jeg har leitet rundt på nettet og spurt både her og på AV-forum om hjelp, uten at jeg har fått andre svar enn at det kan være HDMI-handshake-feil. Så jeg har egentlig gitt det litt opp.

Spørsmålet her er egentlig bare om 14-dagers angrerett gjelder selv om man har tatt i bruk varen. Jeg trodde nemlig angreretten gikk bort med en gang jeg brøt forseglingen og testen varen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB

Angreretten er i behold dersom varen leveres tilbake i tilnærmet samme stand og mengde. Så ja, du kan fint koble opp TVen for å sjekke at alt fungerer.

Lenke til kommentar
Spørsmålet her er egentlig bare om 14-dagers angrerett gjelder selv om man har tatt i bruk varen. Jeg trodde nemlig angreretten gikk bort med en gang jeg brøt forseglingen og testen varen.

Svaret er ja, du har angrerett så lenge varen leveres tilbake, så lenge du ikke har tatt den i bruk som din egen. Altså du skal behandle den forsiktig ikke ta av plast som du ikke må ta av for å teste TV-en. Du må levere i retur i ca. samme stand som du fikk den.

Lenke til kommentar

Jeg har nemlig en receiver som ikke er kompatibel med alle tv'er (inkludert min nåværende).

Litt overrasket over dette. Hvordan kobler du receiveren til TVen? Receiveren behøver "bare" å håndtere lyd, bilde kan gå rett fra dekoder/DVD-spiller e.l. til TVen.

Vil du ha litt enklere opplegg kan du benytte HDMI mellom kilde og receiver og mellom receiver og TV. HDMI-standard 1.3 (eller var det 1.4) overfører både bilde (i god kvalitet) og lyd.

Husk forøvrigt at ved bruk av angrerett er det du som betaler returfrakten mens fiirmaet kan stille krav til forsendelsesmåte.

EDIT:

Mistenker at problemet ditt ikke ligger i TVens støtte men i oppkobling.

Les mer om HDMI her: http://en.wikipedia.org/wiki/Hdmi

Endret av PerB
Lenke til kommentar

Jeg har nemlig en receiver som ikke er kompatibel med alle tv'er (inkludert min nåværende).

Litt overrasket over dette. Hvordan kobler du receiveren til TVen? Receiveren behøver "bare" å håndtere lyd, bilde kan gå rett fra dekoder/DVD-spiller e.l. til TVen.

Vil du ha litt enklere opplegg kan du benytte HDMI mellom kilde og receiver og mellom receiver og TV. HDMI-standard 1.3 (eller var det 1.4) overfører både bilde (i god kvalitet) og lyd.

Husk forøvrigt at ved bruk av angrerett er det du som betaler returfrakten mens fiirmaet kan stille krav til forsendelsesmåte.

EDIT:

Mistenker at problemet ditt ikke ligger i TVens støtte men i oppkobling.

Les mer om HDMI her: http://en.wikipedia.org/wiki/Hdmi

Hvis du har en løsning på problemet mitt er jeg overlykkelig. Jeg har leita rundt og spurt om råd både her og på ulike av-forum.

Det jeg ønsker er å koble alle kilder til receiver via HDMI, og én HDMI fra receiver til TV. På den måten får jeg både HD-bilde og HD-lyd. Problemet er at TV'en ikke vil ta i mot HDMI-signaler fra receiveren (eventuelt at receiveren ikke vil sende signalet til TV'en). "HDMI" blir bare stående og blinke i displayet på receiveren(noe som indikerer problemer med overføringen av HDMI-signalet). Jeg har testet receiveren mot en annen tv, med nøyaktig samme oppkobling, og det fungerte fint.

I dag er alle kilder koblet med HDMI til TV'en, pluss optisk lydkabel til receiver. På den måten får jeg HD-bilde, men dessverre ikke HD-lyd.

Det er også problemer med kontakten mellom dekoder og TV. Svært ofte blinker/hakker bilder.

Lenke til kommentar

Dersom det fungerer når du kobler direkte mellom dekoder og tv, er det ikke der feilen ligger. Da er det receiveren som er problemet. Og spørsmålet er da om den er satt opp riktig? Med korrekt inngang og utgang.

Når kjøpte du tven?

Lenke til kommentar

Dekoderen er koblet direkte til TV med HDMI, men lyden er sendt via optisk kabel til receiveren. Lyden er helt fin, det er bildet det er noe galt med. Hvis receiveren var satt opp med feil innganger, ville jeg vel ikke fått et tidvis hakkete bilde?

Og igjen, receiveren har fungert fint med en annen tv..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...