Gå til innhold

Router til "stort" hjemmenettverk

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har en D-Link Dir 855 som er stabil og fin, men jeg opplever at den sliter når den skal administrere mange IP-Adresser.

Vi har i dag 30 enheter med fast IP, flere kommer sikkert til.

Foruten kapasitet til å administrere mange IP'er og Gb LAN er det ønskelig å kunne styre hastighet og prioritet for de ulike brukerene og begrense tiden de har tilgang til nett.

VPN er nærmest must, men det er kanskje en selvfølge på nye routere?

Det er et stort pluss om routeren har et enkelt web grensesnitt.

Noen som kan anbefale en router? evetuelt en løsning med separate enheter for firewall/Router/Switcher?

AD

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Noen som kan anbefale en router? evetuelt en løsning med separate enheter for firewall/Router/Switcher?

Hvis et firma hadde kommet med det samme problemet så hadde jeg anbefalt en cisco router, men til privat markedet så vil jeg anbefalle lillebroren til cisco, Linksys

http://www.komplett.no/k/kl.aspx?bn=10282&mfr=LINKSYS

Hvis du har en ledig pc stående, så kan du jo gjøre den om til en router hvis du setter i 2 nettverks kort i den og installer clearOS, dette er et linux operativsystem som har som eneste funksjon å fungere som router. http://www.clearfoundation.com/

Os'et har løsninger for alle de tingene du etterspør

Endret av tohenrik
Lenke til kommentar

Jeg benytter meg av Asus RT-N16, denne har jeg installert DDWRT på. DDWRT Gir meg tilgang til det aller meste av konfigurasjoner, ink. prioriteringer. Det gir deg ikke mulighet til å sperre ENKELTMASKINER fra nettet ved satte tidsperioder. Ikke som jeg kjenner til.

Du kan på den andre siden sperre hele nettet ved gitte klokkeslett, dager. Om du trenger mer, så må du lese deg selv frem, om ingen har en statement.

Asus RT-N16 tåler MYE last, takket være rå hardware, her varier det mellom ca 10-16 aktive maskiner. Dwfult software fra Asus er dog ikke å annbefale, men DDWRT er enkelt å installere.

ClearOS blir nevnt over, noe som heller ikke er så dumt. Det er vel såvidt jeg husker basert på CentOS, noe som er blandt de beste Linux-distroene.

Lenke til kommentar

Takk for svar, har vel egentlig mest lyst på å sette opp en server med Clear OS,men den Asus'en så ikke gal ut heller, lydløs, trekker lite strøm og prisen er overkommelig :-)

Har noen en formening om hvilke maskinkrav en bør ha for å kjøre ClearOS? Kan en nedklokka og passivt kjølt Atom gjøre jobben?

Lenke til kommentar

Takk for svar, har vel egentlig mest lyst på å sette opp en server med Clear OS,men den Asus'en så ikke gal ut heller, lydløs, trekker lite strøm og prisen er overkommelig :-)

Har noen en formening om hvilke maskinkrav en bør ha for å kjøre ClearOS? Kan en nedklokka og passivt kjølt Atom gjøre jobben?

jeg har i lengre tid kjørt det på en gammel compaq desktop pc, tipper den har rundt 1ghz og ca 2gb med minne, ytelse har hittil ikke vært noe problem

Lenke til kommentar

Det er overkill når du forbigår 500mb ram, i en router. x86 CPU fungerer ypperlig så fort de stiger forbi 800MHz... Ellers så ville det ikke vært noe å vinne på dette, satt opp i forhold til en vanlig router.

Har selv brukt Vyatta i et enkelt system. Med 1.2GHz Celeron, 512MB ram, og 4 stk GB-NIC's (i think). Dette var DØN stabilt. Men, byttet til en normal router, med DDWRT, grunnet små-irritasjoner rundt trådløsforbindelsen... Dårlig støtte for WLAN-kort.

Problemet jeg har møtt ved testing av vanlige x86-router systemer er antall connections (p2p), de takler.. Er lavt ut i fra stabilitetsmålinger ved HEAVY last. Kan være feil fra min side.

Men, er glad i Asus-boxen min... Den har HØY last, og merker ikke CPU-bruk, minnebruk eller noe... Tåler ~300.000 connections, har 520MHz CPU, 128Mb ram.

Endret av tROOP4H
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...