PzMan Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 (...) Men jeg skjønner ikke hvorfor det er relevant at et husdyr er lydig og vennlig mot mennesker uansett hva det mennesket har gjort mot andre igjen. Nå har jeg ikke akkurat slått et slag for den påstanden i TS innlegg men hvis vi skal være filosofiske så er det en av forskjellene mellom mennesker og (de øvrige) dyr - menneskers lojalitet er langt mer kompleks affære enn en hunds lojalitet (katter har absolutt ingen lojalitet ) 1 Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 31. mai 2011 Del Skrevet 31. mai 2011 (endret) Nei hunder (eller andre dyr som kan knytte bånd til menneskedyret) er ikke glad i hvem som helst uansett hva dem gjør mot dem. En hund vil f.eks oppføre seg totalt anderledes ovenfor den i flokken (familien) som den annser som lederen enn det den vil for de andre medlemene. Og igjenn vil den oppføre seg anderledet i forrhold til folk utenom flokken og igjenn der skille på venner av femilien og totalt ukjennte, osv. Og er du slem mot en hund kan denne bli veldig agressiv mot deg, eller bli et nærvevrak hver gang du er i nærheten selv mange år etter at du har vært slem mot den. Akkurat som mennesker. Jeg regner egenklig med at trådstarter er en ev de ignorante folkene som trur at det er greit å slå en hund med an sammenrullet avis fordi han trur at de trur hunden at "det er avisen som slår den og ikke personen". Jeg tror du brude ta deg en allvorlig realitetssjekk. Desto mer man forsker på div dyr desto flere egenskaper ved dyr finner man som man tideligere trodde var forebeholdt mennesker. Jeg annbefaler dere mennesker-er-ikke-dyr folkene å ta en titt på denne også tenke dere om på nytt: http://www.youtube.com/watch?v=7cqouVL0AiQ http://www.youtube.com/watch?v=AG7fj6A5nIs http://www.youtube.com/watch?v=qj1ARVX8zCA http://www.youtube.com/watch?v=ffCzZFVdKR4 http://www.youtube.com/watch?v=aup3GYOpnmM Er dette vanlig adferd for en løve? er dette instinkter? vil den oppføre seg likt mot andre mennesker tror dere? har denne løven en god hukommelse etter å ha vært vill i noen år? har denne løven følelser? Hva oppnår løven ved å oppføre seg slik mot noen mennesker? Endret 31. mai 2011 av flesvik 2 Lenke til kommentar
Hyd Skrevet 31. mai 2011 Del Skrevet 31. mai 2011 Så en tråd her som spurte om når du grein sist, husket det ikke, men det skjedde faktisk når jeg så den videoen for en stund siden. Takk for linken. Sterke saker. 1 Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 31. mai 2011 Del Skrevet 31. mai 2011 jeg må si at jeg verdsetter selv det usleste mennesket på jorden mer enn en katt og hund. En tanke her bare. Handler det om å verdsette enkeltindivider her nå? Altså, er det opp til deg (/oss) å vurdere og dømme hver enkelt? Det blir da ut fra din (/vår) moral, etikk og en stor dose forutinntatte holdninger og fordommer. Det lugger litt, føler jeg, at vi skal rangere slik. Hva med å heller satse på uforbeholden anerkjennelse av selve livet, livskvaliteten og livsgleden til ethvert levende vesen, fullstendig uavhengig av art? Ingen kritikk, bare tanker Lenke til kommentar
PzMan Skrevet 31. mai 2011 Del Skrevet 31. mai 2011 (endret) Hva med å heller satse på uforbeholden anerkjennelse av selve livet, livskvaliteten og livsgleden til ethvert levende vesen, fullstendig uavhengig av art? Ingen kritikk, bare tanker Jeg er "Humans First" ekstremist. I denne sammenhengen som vi prater om her så blir det dobbeltmoral å snakke om "på uforbeholden anerkjennelse av selve livet, livskvaliteten og livsgleden til ethvert levende vesen, fullstendig uavhengig av art" samtidig som en god del av produkter i omgivelsene våre er direkte resultat av utnyttelse av dyr - f.eks hvis man konsumerer kjøtt, egg eller eier et par skinnsko - så føles det på en måte ikke helt oppriktig å komme med det uttalelsen du kom med. Jeg kan snu på flisa og spørre: Er et menneskeliv nå til dags så lite verdt at vi verdsetter det like lite som livet til et dyr? Endret 31. mai 2011 av PzMan Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 31. mai 2011 Del Skrevet 31. mai 2011 (endret) Hva med å heller satse på uforbeholden anerkjennelse av selve livet, livskvaliteten og livsgleden til ethvert levende vesen, fullstendig uavhengig av art? Ingen kritikk, bare tanker En skremmende tanke. Verden ville vært et helvete hvis det ar tilfelle. En maur? En flue? En gresshoppe? En lus? Fullstendig uavhengig av art? En plante? Endret 31. mai 2011 av Abigor Lenke til kommentar
Hyd Skrevet 31. mai 2011 Del Skrevet 31. mai 2011 Hva med å heller satse på uforbeholden anerkjennelse av selve livet, livskvaliteten og livsgleden til ethvert levende vesen, fullstendig uavhengig av art? Ingen kritikk, bare tanker En skremmende tanke. Verden ville vært et helvete hvis det ar tilfelle. En maur? En flue? En gresshoppe? En lus? Fullstendig uavhengig av art? En plante? Ville ikke det vært omtrent som munkene du finner innenfor spesielt buddhismen? Om du tar en tur til utlandet så har jeg veldig god erfaring med buddhister og kontra muslimer når det kommer til personlighet og oppførsel ovenfor andre mennesker. Kan ikke mye om det, men praktiserer ikke de en slik holdning i en viss grad? Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 31. mai 2011 Del Skrevet 31. mai 2011 (endret) Ville ikke det vært omtrent som munkene du finner innenfor spesielt buddhismen? Om du tar en tur til utlandet så har jeg veldig god erfaring med buddhister og kontra muslimer når det kommer til personlighet og oppførsel ovenfor andre mennesker. Kan ikke mye om det, men praktiserer ikke de en slik holdning i en viss grad? Disse munkene er ikke istand til å opprettholde livet sitt selv. De er avhengig av andre for å overleve. Dersom alle skulle levd slik, ville minst halvparten av verdens befolkning dødd iløpet av kort tid. Den andre halvparten hadde fått fulltidsjobb med å skuffe lik ned i massegraver. Vi har ikke muligheten til å skaffe mat nok dersom alt liv skal respekteres likt. Endret 31. mai 2011 av Abigor Lenke til kommentar
Hyd Skrevet 31. mai 2011 Del Skrevet 31. mai 2011 Ser jo den vinklingen, tanken om å sette pris på livet og levende ting syns jeg likevel er god Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 31. mai 2011 Del Skrevet 31. mai 2011 Ser jo den vinklingen, tanken om å sette pris på livet og levende ting syns jeg likevel er god Det er sant/viktig! Lenke til kommentar
Kirikovski Skrevet 31. mai 2011 Del Skrevet 31. mai 2011 Tåpelig menneskeliggjøring av dyr. Noe slikt du tenkte på? 1 Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 31. mai 2011 Del Skrevet 31. mai 2011 Jeg er "Humans First" ekstremist. Huff I denne sammenhengen som vi prater om her så blir det dobbeltmoral å snakke om "på uforbeholden anerkjennelse av selve livet, livskvaliteten og livsgleden til ethvert levende vesen, fullstendig uavhengig av art" samtidig som en god del av produkter i omgivelsene våre er direkte resultat av utnyttelse av dyr - f.eks hvis man konsumerer kjøtt, egg eller eier et par skinnsko - så føles det på en måte ikke helt oppriktig å komme med det uttalelsen du kom med. Jeg kan snu på flisa og spørre: Er et menneskeliv nå til dags så lite verdt at vi verdsetter det like lite som livet til et dyr? Jeg er på mange måter enig. Vi utnytter dyreverdenen og naturen, til tider på det groveste og usleste. Her har vi nok en vei å gå - det bør da gå an å utnytte naturen med en litt større respekt enn hva vi greier idag? Jeg prøver, kall meg gjerne selektiv kjøtteter. Ingen burhøns eller båsgriser i dette kjøleskapet! Men er det nok? Hvem vet ..kanskje er jeg bare en hykler, jeg også. Den flisa di kan vi jo snu til det ugjenkjennelige. Uansett vil jeg ikke svare på spørsmålet, fordi det forutsetter at et dyreliv er "lite verdt". Hvorfor er egentlig et dyreliv så lite verdt, og hvorfor egentlig så mye mindre enn et menneskeliv? Uansett er det vanskelig å måle denne "verdien" enten det er menneskeliv eller dyreliv eller hva det nå måtte være. Man ender da gjerne opp med å måle hva dette eller dette livet er verdt for meg, og det kommer vi vel ikke unna uansett. Poenget mitt er livets verdi for sin egen skyld, egenverdien, livsoppholdelseskraften - respekten for at et liv har verdi for sin egen skyld, fullstendig uavhengig av den nytteverdien det måtte ha for andre, om det er mennesket eller andre arter. En skremmende tanke. Verden ville vært et helvete hvis det ar tilfelle. En maur? En flue? En gresshoppe? En lus? Fullstendig uavhengig av art? En plante? Beklager. Det er ikke meninga å skremme deg slik Nei, men på hvilken måte mener du en større respekt for livet skulle gjøre verden til et helvete? Jeg slipper heller flua ut, enn å slå den i hjel. Jeg føler ikke at jeg bidrar til noen dårligere verden av den grunn. Alle veseners trivsel, menneskelige eller ikke, har en iboende verdi. Hvorfor er det et problem? Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 31. mai 2011 Del Skrevet 31. mai 2011 Tåpelig menneskeliggjøring av dyr. Noe slikt du tenkte på? Et godt eksempel på menneskeliggjøring, kanskje. Man får se det humoristiske i det. Å bruke energi, ressurser og midler på medisinsk hjelp til dyr derimot, vil jeg ikke kalle menneskeliggjøring nødvendigvis. Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 31. mai 2011 Del Skrevet 31. mai 2011 (endret) Jeg kan snu på flisa og spørre: Er et menneskeliv nå til dags så lite verdt at vi verdsetter det like lite som livet til et dyr? Selvfølgelig... Et menneske er jo et dyr.... logikk er en fin ting Jeg kan snu på flisa og spørre: Er et katteliv nå til dags så lite verdt at vi verdsetter det like lite som livet til et dyr? Endret 31. mai 2011 av flesvik Lenke til kommentar
Getingar Skrevet 2. juni 2011 Del Skrevet 2. juni 2011 Og det er bare penger, tross alt, sier paret til NRK.no. Vilken enfald. Med pengar kommer möjligheter. Men jag är glad för hundens skull. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå