Kiam Skrevet 29. mai 2011 Del Skrevet 29. mai 2011 Jeg vil gjerne signere fotoene min når jeg skal publisere de på nett. Kan noen hjelpe meg med en enkel måte å gjøre det. Jeg har IKKE PhotoShop og trenger ikke det akkurat nå. Jeg har macbook og IPhoto, men der finner jeg ikke noen måte å gjøre det på. Har lasta ned Gimp, men finner ikke ut av noe der heller. Noen sier jeg kan merke med navn ved bruk av Preview. Dette finner jeg heller ikke ut av. Er veldig tunglært ) Kan noen hjelpe meg trinn for trinn. Forslag til program som er enkle å behandle fotos i taes mot med takk hvis de er gratis. jeg skal bare ha navnet mitt/signaturen min i liten skrift nederst i høyre hjørne. Noen???? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 29. mai 2011 Del Skrevet 29. mai 2011 Gratisprogrammet Faststone kan gjøre dette enkelt og effektivt på alle bildene i en sleng. Jeg har brukt det både i Windows og i Linux (Wine), men aner ikke om det kan brukes på Mac. Lag først et bilde med kun signaturen og gjennomsiktig bakgrunn. Dette skal du bruke i den videre prosessen. I Faststone velger du alle bildene du vil signere og starter batch-prosessering. Der krysser du av på vannmerke og velger 100% synlighet. Trykk start, vent og voila. Alle bildene er signert. Lenke til kommentar
Kiam Skrevet 5. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2011 Takk for svar:) Faststone kjører ikke på mac ifl mine prøvelser. Lenke til kommentar
kjell_56 Skrevet 6. juni 2011 Del Skrevet 6. juni 2011 Gratisprogrammet Faststone kan gjøre dette enkelt og effektivt på alle bildene i en sleng. Jeg har brukt det både i Windows og i Linux (Wine), men aner ikke om det kan brukes på Mac. Lag først et bilde med kun signaturen og gjennomsiktig bakgrunn. Dette skal du bruke i den videre prosessen. I Faststone velger du alle bildene du vil signere og starter batch-prosessering. Der krysser du av på vannmerke og velger 100% synlighet. Trykk start, vent og voila. Alle bildene er signert. Prøver men får det ikke ordentlig til. Kunne du tenke deg å forklare fremgangsmåten enda tydligere? Litt steg for steg hvor man finner valgene i Faststone, hva/hvordan man velger osv. osv. ? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 6. juni 2011 Del Skrevet 6. juni 2011 - Trykk på menyen verktøy. Velg batch - konverter gi nye navn. Du får opp et nytt vindu. - På venstre side velger du de filene du vil signere. Du kan velge mange filer samtidig, inkludert hele mapper. Trykk legg til mellom høyre og venstre side av vinduet. Nå havner de valge filene høyre del av vinduet. Gjenta om du har bilder i andre mapper. - På høyre side velger du ønsket filformat på de ferdige filene f.eks jpg. Samme sted velger du målmappe. Der du vil at de ferdige filene skal havne. - På høyre side krysser du av for bruk avanserte valg (størrelse mm..). Da dukker det opp en knapp som heter avanserte valg. Trykk den. Nå har du fått opp et nytt vindu. - I dette vinduet er det en rekke faner med hver sine redigeringsmuligheter. Trykk på fanen vannmerke. Kryss av i boksen bruk vannmerke. - Velg vannmerkebilde (signaturbilde). Velg tetthet = 100 (%). Det gjør at signaturen ikke blir delvis gjennomsiktig. Velg hvor du vil ha signaturen ved hjelp av posisjon og xy-justering. Når du har satt ønskede innstillinger trykk OK. - Trykk den grønne play-knappen utfør. Lenke til kommentar
kjell_56 Skrevet 6. juni 2011 Del Skrevet 6. juni 2011 - Trykk på menyen verktøy. Velg batch - konverter gi nye navn. Du får opp et nytt vindu. - På venstre side velger du de filene du vil signere. Du kan velge mange filer samtidig, inkludert hele mapper. Trykk legg til mellom høyre og venstre side av vinduet. Nå havner de valge filene høyre del av vinduet. Gjenta om du har bilder i andre mapper. - På høyre side velger du ønsket filformat på de ferdige filene f.eks jpg. Samme sted velger du målmappe. Der du vil at de ferdige filene skal havne. - På høyre side krysser du av for bruk avanserte valg (størrelse mm..). Da dukker det opp en knapp som heter avanserte valg. Trykk den. Nå har du fått opp et nytt vindu. - I dette vinduet er det en rekke faner med hver sine redigeringsmuligheter. Trykk på fanen vannmerke. Kryss av i boksen bruk vannmerke. - Velg vannmerkebilde (signaturbilde). Velg tetthet = 100 (%). Det gjør at signaturen ikke blir delvis gjennomsiktig. Velg hvor du vil ha signaturen ved hjelp av posisjon og xy-justering. Når du har satt ønskede innstillinger trykk OK. - Trykk den grønne play-knappen utfør. Takker Men dette betinger at man har laget seg et navn/logo selv som ligger lagret på pc'n? Hvor lager man enklest et slikt i s¨å tilfelle? Lenke til kommentar
egilh Skrevet 6. juni 2011 Del Skrevet 6. juni 2011 Takker Men dette betinger at man har laget seg et navn/logo selv som ligger lagret på pc'n? Hvor lager man enklest et slikt i s¨å tilfelle? Hvis du har Gimp kan du lage ett bilde med tom bakgrunn med teksten du ønsker og lagre som .png. Antar at dette kan brukes i FastStone, hvertfall slik jeg har gjort i Lightroom Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 6. juni 2011 Del Skrevet 6. juni 2011 (endret) Ja, Faststone kan bruke png. Det er veldig godt på formatstøtte så det meste av det som fins av formater støttes. Jeg støtter forslaget om Gimp. Hvis du vil ha din egen håndskrift så bør du nok ta bilde av håndskriften og bruke det som underlag for bildet du tegner i Gimp. Gjennomsiktig bakgrunn blir stiligst etter min mening, men det kan "forsvinne" litt i bilder med mye detaljer eller veldig lyse områder der du skal plassere signaturen. Hvis du ikke bruker gjennomsiktig bakgrunn så kommer signaturen tydeligere frem på alle bilder. En annen mulighet er å lage ramme i bildet og sette signaturen der. Ramme velger du blant de andre fanene i vinduet for avanserte valg. Endret 6. juni 2011 av Simen1 Lenke til kommentar
kjell_56 Skrevet 6. juni 2011 Del Skrevet 6. juni 2011 Takker Men dette betinger at man har laget seg et navn/logo selv som ligger lagret på pc'n? Hvor lager man enklest et slikt i s¨å tilfelle? Hvis du har Gimp kan du lage ett bilde med tom bakgrunn med teksten du ønsker og lagre som .png. Antar at dette kan brukes i FastStone, hvertfall slik jeg har gjort i Lightroom Er det mulig å be om en detaljert oppskrift på hvordan man lager dette bildet med tom bakgrunn og tekst ? Ikke lett dette her for en amatør Lenke til kommentar
egilh Skrevet 6. juni 2011 Del Skrevet 6. juni 2011 Litt vanskelig da jeg ikke har Gimp installert. I Photoshop er det vel bare å velge File > New også sette background til transparent. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå