Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Psykologi Muntlig Høring


Anbefalte innlegg

Dette er problemstillingen:

 

Bør undervisningen i skolen legges opp etter prinsippet om ytre eller indre motivasjon?

 

Prøv å tenke igjennom: - Hva tror du har best effekt på elevenes læringsresultat?

- Hva slags undervisning fremmer indre motivasjon og hva slags fremme ytre?

 

Vurteringskriterier:

- Saklighet og logikk i argumentasjonen.

- Vise forståelse av relevante begreper og kunnskap om emnet.

- Vise at dere kan drøfte sammenhengen mellom motivasjon, mestring og læring.

- Vise at dere har tenkt igjennom flere elementer ved problemstillingen.

- Releveans i forhold til saken.

- Åpenhet for andres argumentasjon.

 

Kan noen vær så snill å hjelpe meg? Jeg har lest en del men sliter fortsatt :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du spør om noe som kan diskuteres fra flere synsvinkler, og som det kan skrives mye om. Personlig føler jeg vel at indre motivasjon er viktigst, om du med det mener at motivasjonen bunner i en egen interesse i emnet/lærestoffet? Man gjør noe fordi man oppriktig vil lære seg det, og føler at man har nytte av det. Har jeg rett? Ytre motivasjon handler vel om å bli belønnet for å ha gjort noe bra , hvilket f.eks. er tilfelle når en lærer roser en student for å ha svart rett på et spørsmål? Noen motiveres vel også av gode karakterer, noe som jeg antar også faller inn under samme kategori?

 

Vi er jo forskjellige, så noen motiveres vel av gode karakterer og ros, mens andre igjen bruker egen interesse og lærelyst som drivkraft. Derfor burde kanskje undervisningen varieres, slik at det tas hensyn til den enkelte studentenes lærestil. Samtidig er det sikkert situasjoner hvor ytre motivasjon gir resultaterer raskere enn undervisning basert på indre motivasjon. Mener iallfall at dette har vært tilfelle i flere situasjoner hvor behaviorismens prinsipper, som jo er kjent for nettopp belønning/straff, har blitt brukt (rapid learning).

 

Jeg har litt dårlig tid nå, men dette er som sagt noe som kan diskuteres i en evighet. Du får se om ikke noen andre kommer med innspill, eller om du finner noe ved hjelp av Google. Et interessant tema, men det finnes så mye stoff om dette, og det råder vel heller ikke konsensus om hvilken undervisningsmetode som er best heller. Som sagt føler jeg iallfall selv at det er lettere å ta til seg kunnskap når man er genuint interessert i emnet, og kanskje også ser hvordan du kan applisere denne kunnskapen i fremtiden. Lærernes oppgave blir vel derfor å veilede studentene, og få de til å innse nytten av den kunnskapen som formidles i klasserommet.

Lenke til kommentar

Du spør om noe som kan diskuteres fra flere synsvinkler, og som det kan skrives mye om. Personlig føler jeg vel at indre motivasjon er viktigst, om du med det mener at motivasjonen bunner i en egen interesse i emnet/lærestoffet? Man gjør noe fordi man oppriktig vil lære seg det, og føler at man har nytte av det. Har jeg rett? Ytre motivasjon handler vel om å bli belønnet for å ha gjort noe bra , hvilket f.eks. er tilfelle når en lærer roser en student for å ha svart rett på et spørsmål? Noen motiveres vel også av gode karakterer, noe som jeg antar også faller inn under samme kategori?

 

Vi er jo forskjellige, så noen motiveres vel av gode karakterer og ros, mens andre igjen bruker egen interesse og lærelyst som drivkraft. Derfor burde kanskje undervisningen varieres, slik at det tas hensyn til den enkelte studentenes lærestil. Samtidig er det sikkert situasjoner hvor ytre motivasjon gir resultaterer raskere enn undervisning basert på indre motivasjon. Mener iallfall at dette har vært tilfelle i flere situasjoner hvor behaviorismens prinsipper, som jo er kjent for nettopp belønning/straff, har blitt brukt (rapid learning).

 

Jeg har litt dårlig tid nå, men dette er som sagt noe som kan diskuteres i en evighet. Du får se om ikke noen andre kommer med innspill, eller om du finner noe ved hjelp av Google. Et interessant tema, men det finnes så mye stoff om dette, og det råder vel heller ikke konsensus om hvilken undervisningsmetode som er best heller. Som sagt føler jeg iallfall selv at det er lettere å ta til seg kunnskap når man er genuint interessert i emnet, og kanskje også ser hvordan du kan applisere denne kunnskapen i fremtiden. Lærernes oppgave blir vel derfor å veilede studentene, og få de til å innse nytten av den kunnskapen som formidles i klasserommet.

Tusen takk for hjelpen! Hjalp meg UTROLIG mye :) ! , men noen som kan si noe FOR ytre motivasjon?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...