Gå til innhold

Fly fotografering, hva trengs?


Anbefalte innlegg

Tok en tur innom Kjeller i dag. Det ble noen bilder. Men har ikke helt teken på det der.

Masse mislykka bilder, men noen bra og.

Spørsmålet er da følgende. Hva trenger man av linse for sånnt? Jeg brukte en Nikon 70-300 linse. Men så andre hadde noe enda større.

Og hva kan det være?

En annen ting er hva slags innstillinger som funker best? Der jeg sto, så fikk jeg masse motlys. Ikke helt lett å få bra?

Noen fly går også meget fort, så som F16. Hva lukkertider egner seg her? Og hvilken blender åpning?

Noen som driver med dette, og har svar?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen grunn til at en 70-300 ikke skulle fungere, men flyene må selvsagt nærme nok. Ellers vil jo mer tele gi mer rekkevidde og mer tele koster fort mye penger. Det finnes noen alternativer fra Sigma, for eksempel 120-400 og 150-500mm som ikke er så fryktelig dyre.

 

Når det gjelder lukkertider er det to problemer, raskt nok for å håndholde en 300mm tele og raskt nok for å fryse bevegelsene. I praksis vil du nok som regel panorere når du ser fly fra siden og da blir ikke lukkertiden så kritisk, og lukkertider fra rundt 1/500 sekund kan du sikkert bruke. Jeg ville nok helst holdt meg på under 1/1000 sekund for å ha litt margin, men her må du nesten prøve deg frem selv for å finne ut hva som fungerer for deg. Hvis objektivet ditt har stabilisator (VR) kan det hende at det har en egen innstilling for panorering, det bør du sjekke, eventuelt skru av stabilisator hvis du har raske nok lukkertider.

 

Autofokus kan være et problem, bruk følgefokus og pass på at kameraet finner flyet før du begynner å ta bilder.

 

Blender blir en avveining, de fleste objektiv er skarpere litt nedblendet, men det må du vurdere mot lukkertid og hvilken Iso du må bruke.

Endret av seriksen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ingen grunn til at en 70-300 ikke skulle fungere, men flyene må selvsagt nærme nok. Ellers vil jo mer tele gi mer rekkevidde og mer tele koster fort mye penger. Det finnes noen alternativer fra Sigma, for eksempel 120-400 og 150-500mm som ikke er så fryktelig dyre.

 

Når det gjelder lukkertider er det to problemer, raskt nok for å håndholde en 300mm tele og raskt nok for å fryse bevegelsene. I praksis vil du nok som regel panorere når du ser fly fra siden og da blir ikke lukkertiden så kritisk, og lukkertider fra rundt 1/500 sekund kan du sikkert bruke. Jeg ville nok helst holdt meg på under 1/1000 sekund for å ha litt margin, men her må du nesten prøve deg frem selv for å finne ut hva som fungerer for deg. Hvis objektivet ditt har stabilisator (VR) kan det hende at det har en egen innstilling for panorering, det bør du sjekke, eventuelt skru av stabilisator hvis du har raske nok lukkertider.

 

Autofokus kan være et problem, bruk følgefokus og pass på at kameraet finner flyet før du begynner å ta bilder.

 

Blender blir en avveining, de fleste objektiv er skarpere litt nedblendet, men det må du vurdere mot lukkertid og hvilken Iso du må bruke.

 

Joda, linsa fungerte den. Men tenkte kansje noe annet passet bedre. Det mange andre gikk rundt med, så ut som noe i den dyrere klassen. Større diameter og lengde. Kansje mere lyssterke?

70-300 klarte fint å komme innpå flya, men langt unna ble de som fluer.

Jeg prøvde rask lukkertid, og bildene ble skarpe. Men propeller så ut som de stod stille.

Ellers prøvde jeg å holde blender på rundt 7-9.

VR er det på det, men å slå av den, det tenkte jeg ikke på.

Iso hadde jeg på ca 400.

Ja, det er vel øvelse som gjør mester. Ellers var det jo morro med de bildene som ble bra.

Lenke til kommentar

Du så mange som gikk rundt med Canon ef 70-200mm f2.8L USM. Både med og uten IS.

 

Jeg var en av de :tease:

 

Vanskelige lysforhold var det i dag i allefall i fra siden der hvor der var aktivitet. Ble tipset om å gå rundt til andre siden for å få sola i ryggen. Men ble stående da jeg hadde så god plass som jeg hadde. Helt ute i gresset ved Stripa. Utenfor sperring med akkreditering

Endret av k-h-s
Lenke til kommentar

Men propeller så ut som de stod stille.

 

Vil du ha bevegelsesuskarphet på propeller må du ha lengere lukkertid og panorere (hvis flyet beveger seg).

 

Ja, jeg prøvde det også. Og det fungerte. Men krever litt stødig kamera føring. Samtidig som man skal ha flyet nærmest mulig, og i midten. Jeg kjørte på maks bilder i sekundet. I håp om at noen ble bra.

Lenke til kommentar

Du så mange som gikk rundt med Canon ef 70-200mm f2.8L USM. Både med og uten IS.

 

Jeg var en av de :tease:

 

Vanskelige lysforhold var det i dag i allefall i fra siden der hvor der var aktivitet. Ble tipset om å gå rundt til andre siden for å få sola i ryggen. Men ble stående da jeg hadde så god plass som jeg hadde. Helt ute i gresset ved Stripa. Utenfor sperring med akkreditering

 

Ja, det kan sikkert stemme. For det var Canon kameraer. Så da hadde jeg mere tele enn dem. Ja lyset er ikke bra på den siden. Jeg har stått på andre siden før, og det er mye bedre. Men da kommer man ikke til flyene på bakken. Men man får mye bedre lys på flyene.

Jeg så en som satt på en liten krakk i enden av stripa, med en svart lengre linse. Det var kansje deg?

Lenke til kommentar

Jeg hadde tilgang innenfor sperrelinja. Hadde en "photo" - vest. Brun jakke og Canon 7D med 70-200mm f2.8L. Hadde også blå jakke på meg noe av tiden. Vi var to stk med sånne vester, en mann i fra RB og meg

 

Ok, da var det ikke deg jeg så. Ellers kunne alle med seriøst foto utstyr fått lov til å komme på innsiden.

De hadde jo klart å sette opp et latterlig høyt gjerde der og. Landing og takeoff bilder blir vanskelig da.

Åpen flydag, men med det gjerdet ble den litt stengt.

Men ellers et flott fly stevne.

Tenker ellers litt på Sigma sine 150-500 og 120-400 objektiver. Som nevnt over. Noen fly går jo temmelig høyt. Så som acro fly. Da kan de kansje passe bedre?

Lenke til kommentar

Et problem er at himmelen er lys, men fly ofte er mørke. Hva skal man eksponere for?

 

Dersom man har muligheten til å stå med sola i ryggen så vil den vel hjelpe å lyse opp flyet.

 

Polariseringsfilter er en mulighet for å gjøre himmelen mørkere (redusere kontrasten) og mer interessant, men du mister 50% av lyset, og det forutsetter at du tar bilder med høyre hånd eller venstre hånd rett mot sola for full effekt.

 

Jeg tror ikke at IS er veldig viktig ved de lukkertidene vi snakker om, men noen har kanskje enormt mye mer tele enn meg.

 

Jeg endte opp med:

-Polariseringsfilter

-ISO100

-Manuell eksponering (1/200 - 1/320s, varierende blender, siktet mot 2 stopp overeksponering i følge lysmåleren)

-Senter-punkt, Ai servo, serie-bilde

-IS på

 

Kanskje man bare kan låse fokus på infinity, og fremdeles ha relativt stor blender så lenge flyet er langt unna og bare med himmelen som bakgrunn?

 

Største savn:

teleobjektiv :-) 70-200 f/4.0L f.eks.

 

Mental note:

Ikke ta så fryktelig mange bilder av nesten samme motiv i håp om at noen av dem på magisk vis skal bli spennende - det blir de ikke og det er fryktelig kjedelig å gå igjennom 300 nesten like bilder i etterkant.

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Et problem er at himmelen er lys, men fly ofte er mørke. Hva skal man eksponere for?

 

Dersom man har muligheten til å stå med sola i ryggen så vil den vel hjelpe å lyse opp flyet.

 

Polariseringsfilter er en mulighet for å gjøre himmelen mørkere (redusere kontrasten) og mer interessant, men du mister 50% av lyset, og det forutsetter at du tar bilder med høyre hånd eller venstre hånd rett mot sola for full effekt.

 

Jeg tror ikke at IS er veldig viktig ved de lukkertidene vi snakker om, men noen har kanskje enormt mye mer tele enn meg.

 

Jeg endte opp med:

-Polariseringsfilter

-ISO100

-Manuell eksponering (1/200 - 1/320s, varierende blender, siktet mot 2 stopp overeksponering i følge lysmåleren)

-Senter-punkt, Ai servo, serie-bilde

-IS på

 

Kanskje man bare kan låse fokus på infinity, og fremdeles ha relativt stor blender så lenge flyet er langt unna og bare med himmelen som bakgrunn?

 

Største savn:

teleobjektiv :-) 70-200 f/4.0L f.eks.

 

Mental note:

Ikke ta så fryktelig mange bilder av nesten samme motiv i håp om at noen av dem på magisk vis skal bli spennende - det blir de ikke og det er fryktelig kjedelig å gå igjennom 300 nesten like bilder i etterkant.

 

Ja, da kan en jo prøve noe av dette neste gang. Har som sagt, stått på andre siden før, noen ganger, og det gir mye bedre forhold. Man slipper å myse mot sola hele tiden.

200mm høres litt lite ut synes jeg, da mange fly gjør stuntene ganske så høyt oppe, men greit når det er passeringer tett på.

Ellers tok jeg mange bilder i serie, i håp om at noen ble i senter av bildet, men det kan kansje manipuleres senere.

Jeg sletter det som blir ubrukelig.

Jeg måtte forøvrig over eksponere noe, for ikke å få flyene svarte.

Ellers skulle vel publikums området vært på andre siden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...