del_diablo Skrevet 29. mai 2011 Del Skrevet 29. mai 2011 Ketose er en prosess i fordøyelsen der leveren omdanner fett til fettsyrer og ketonlegemer som kroppen kan hente energi fra. Så ketose er fettforbrenning. Så kikker man på engelske wikipedia: The ketogenic diet is a high-fat' date=' adequate-protein, low-carbohydrate diet that in medicine is used primarily to treat difficult-to-control (refractory) epilepsy in children. The diet mimics aspects of starvation by [b']forcing the body to burn fats[/b] rather than carbohydrates Så saken er vel egentlig: *Hva er en ketose diet? -(vis jeg har forstått det så er saken at vis du ikke får i deg nok glukose så begynner kroppen å forbrenne fett, og fett har samme virkning) *Og hva eter jeg vis jeg går på en sånn diet? -(ting som det ikke er sukker i?) (og la oss selvsagt ikke glemme at det ikke finnes noen "magisk" diet) Lenke til kommentar
Hyd Skrevet 29. mai 2011 Del Skrevet 29. mai 2011 (endret) Mange sverger til lavkarbo om de har mange ekstra kilo, da denne har god effekt i slike tilfeller. Jeg skal ikke forklare for mye, kan ikke altfor mye, men noe. Kan like greit anbefale www.lavkarbo.no Der har de utrolig mye info for nybegynner på området. Men uberenkelt forklart så går det på at du spiser så lite karbohydrater at kroppen er nødt til å brenne fettet siden den ikke har noe karbohydrater og ta av. Protein er jo ingen særlig god energikilde. For å klare dette sies det at 15-20 Karbohydrater er max, det er utrolig lite. Det betyr i korte trekk at du kan glemme brød, ris, pasta, poteter, juice, brus, godterier selvfølgelig, mange typer frukt, spise grønnsaker som vokser over bakken, men ikke mais. Havregryn og alle frokostblandinger er også fy. Det du skal spise er jo kjøtt, grønnsaker som brokkoli, blomkål, sopp, egg, fisk, rømmer, oster, smør osv.. Rett og slett alt som har minimalt med karbo i seg. Men det mange gjør feil er at de spiser magert, man er nødt til å proppe i seg litt fett, så da bruker du seterømme og skikkelig majones. Fordelen med dietten er at du får et stabilt blodsukker som er gunstig for slanking og blant annet mange typer sykdommer som f.eks diabetes. Kroppe vil komme i ketose etter en stund, aldri prøvd det selv, men folk som jeg har pratet med sier de har brukt et par uker på å få det til. Ketose er altså når kroppen er i den tilstanden at den brenner fett som hovedenergikilde. Les på siden jeg gav, der står alle nybegynner tipsene grundig forklart og alle feilene du gjør som nybegynner. Endret 29. mai 2011 av Hyd 1 Lenke til kommentar
Javisst Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 Gikk selv på ketolysekuren for ett års tid siden. På det tidspunktet veide jeg 114 kg. Målet var å komme under 100... Det som da er greia er at du skal unngå karbohydrater... Må bare si at jeg antakeligvis gjorde dette feil, da jeg ikke planla godt nok før jeg begynte. Det vil si at jeg planla ikke varierte måltider, noe som endte opp med at jeg omtrent kun livnærte meg på eggerøre... Dette holdt jeg faktisk gående ganske lenge, i et par måneder... Hadde da gått ned 12 kilo... I teorien så kan du spise så mye mat du bare vil, så lenge det ikke inneholder karbohydrater, men siden jeg ble så dritlei av alt som hadde noe med egg å gjøre, så spiste jeg bare mindre og mindre. Til slutt var humøret mitt alltid dårlig, var konstant sulten, alltid tom for energi (Måkte innkjørselen for snø den vinteren, og det slo meg helt ut resten av dagen). Det verste var at det var ikke snop som fristet meg mest, men frukt! Herregud jeg hadde lyst på druer og epler Endte med at jeg ikke klarte mer og avbrøt hele kuren... Selv om jeg raste ned i vekt, var jeg fremdeles i dårlig humør, glefset mot andre og kunne rett og slett være en drittsekk... Så hvis du planlegger å gå på kuren, så for all del planlegg dette nøye! Finn masse oppskrifter på mat så du slipper å spise det samme hele tiden. Jeg kjøpte bøker for å lese om dette. Trening er igrunn ikke en spesielt viktig del i kuren siden du ikke får i det noe særlig energi. Jeg kjøpte og tabletter som var anbefalt å ta. Disse skulle gi meg vitaminer som var nødvendige og skulle hindre at godtesuget meldte seg, noe de også gjorde. Man fikk og med noen målepinner som man dypper i urinen, som da viser hvilken grad av ketose du er i. Ikke at dette er særlig nødvendig, fordi at når man er i ketose så vil man stinke neglelakkfjerner da kroppen skiller ut ett eller annet stoff jeg ikke husker... Denne kuren er jo absolutt å anbefale hvis man har motivasjon og har planlagt godt. Man må nesten personlig se om dette er rette måten å gjøre det på. Det passet ikke helt meg ihvertfall... Lenke til kommentar
Hyd Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 Gikk selv på ketolysekuren for ett års tid siden. På det tidspunktet veide jeg 114 kg. Målet var å komme under 100... Det som da er greia er at du skal unngå karbohydrater... Må bare si at jeg antakeligvis gjorde dette feil, da jeg ikke planla godt nok før jeg begynte. Det vil si at jeg planla ikke varierte måltider, noe som endte opp med at jeg omtrent kun livnærte meg på eggerøre... Dette holdt jeg faktisk gående ganske lenge, i et par måneder... Hadde da gått ned 12 kilo... I teorien så kan du spise så mye mat du bare vil, så lenge det ikke inneholder karbohydrater, men siden jeg ble så dritlei av alt som hadde noe med egg å gjøre, så spiste jeg bare mindre og mindre. Til slutt var humøret mitt alltid dårlig, var konstant sulten, alltid tom for energi (Måkte innkjørselen for snø den vinteren, og det slo meg helt ut resten av dagen). Det verste var at det var ikke snop som fristet meg mest, men frukt! Herregud jeg hadde lyst på druer og epler Endte med at jeg ikke klarte mer og avbrøt hele kuren... Selv om jeg raste ned i vekt, var jeg fremdeles i dårlig humør, glefset mot andre og kunne rett og slett være en drittsekk... Så hvis du planlegger å gå på kuren, så for all del planlegg dette nøye! Finn masse oppskrifter på mat så du slipper å spise det samme hele tiden. Jeg kjøpte bøker for å lese om dette. Trening er igrunn ikke en spesielt viktig del i kuren siden du ikke får i det noe særlig energi. Jeg kjøpte og tabletter som var anbefalt å ta. Disse skulle gi meg vitaminer som var nødvendige og skulle hindre at godtesuget meldte seg, noe de også gjorde. Man fikk og med noen målepinner som man dypper i urinen, som da viser hvilken grad av ketose du er i. Ikke at dette er særlig nødvendig, fordi at når man er i ketose så vil man stinke neglelakkfjerner da kroppen skiller ut ett eller annet stoff jeg ikke husker... Denne kuren er jo absolutt å anbefale hvis man har motivasjon og har planlagt godt. Man må nesten personlig se om dette er rette måten å gjøre det på. Det passet ikke helt meg ihvertfall... Ut i fra hva du forklarer der så er det tydelig at du har misforstått det litt ja. Når du ikke spiser karbohydrater så må kroppen din få energi i fra andre ting som inneholder fett. Du sier du ikke har energi i dietten, dette er veldig feil. Du skal spise større mengder fett, energiinntaket skal i all hovedsak komme i fra fett, og visst du bare spiste eggerøre så sier det seg selv at du ikke fikk i deg noe energi. Smør, seterrømme, majones, oljer, oster, kesam og lignende blir din venn i denne dietten. Så om du holdt deg unna disse så blir det feil. Mulig du oppnår resultater, men kroppen blir slapp og du får en stor sultfølelse som du nevner. Spiser du riktig, altså øke på fettinntaket så blir du ikke sulten og slapp. En annen ting som er viktig er også å drikke godt med vann Lenke til kommentar
Javisst Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 Hehe, dette fant jeg som nevnt ut på den harde måten... Gjelder derfor å planlegge skikkelig og lese seg opp litt... Lenke til kommentar
Hyd Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 (endret) Hehe, dette fant jeg som nevnt ut på den harde måten... Gjelder derfor å planlegge skikkelig og lese seg opp litt... Ait Hørt om de tilfellene før, var også sånn litt i starten. Bra du fikk resultater da, gratulerer med det! Prøver dette selv, er vanskelig og holde seg. Fant ut at Bacongull i fra Maarud var kule greier, 65,5g protein per 100g, 28,5g fett og kun 2,5g karbo!!! Endret 30. mai 2011 av Hyd Lenke til kommentar
Javisst Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 Hehe, dette fant jeg som nevnt ut på den harde måten... Gjelder derfor å planlegge skikkelig og lese seg opp litt... Ait Hørt om de tilfellene før, var også sånn litt i starten. Bra du fikk resultater da, gratulerer med det! Prøver dette selv, er vanskelig og holde seg. Fant ut at Bacongull i fra Maarud var kule greier, 65,5g protein per 100g, 28,5g fett og kun 2,5g karbo!!! Det var faktisk nøyaktig den chipsen som gjorde at jeg klarte å holde ut... Veldig greit å ha noe å tygge på en lørdagskveld... Lagde og lavkarbopizza en gang iblant. Den var knallgod første gangen, men så smakte den bare fælere og fælere. Brukte det spesielle melet som koster 150 kr per boks... Skikkelig nasty pizzabunn... Lenke til kommentar
Stulle Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 Dersom lavkarbo skal funke er den nødt til å være hypokalorisk, dvs at vedkommende går i kalorioverskudd. Den vil være "effektiv" i starten fordi man mister glykokenlagret og vannvekt, men er i bunn og grunn like effektiv som andre dietter hvor man ligger på kaloriunderskudd. Lenke til kommentar
Hyd Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 Alle dietter er effektive om de følges. En av grunnene til at lavkarbo er så bra, om det blir gjort riktig, er at den gir et veldig stabilt blodsukker. Noe som gjør slankeprosessen lettere for mange, da de ikke får sultfølelse og godterisug. Jeg kan gå 6 timer uten og være sulten, det gjorde jeg aldri på brødskivefrokosten min jeg spiste før. En annen ting er jo at den bruker fett som energikilde og er dermed en fordel for folk som har mange kilo med fett og ta av. I tillegg har den flere gevinster for de med enkelte kroniske sykdommer, blant annet diabetes. Lenke til kommentar
Stulle Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 Kilder, kilder, kilder. Ikke svenske lavkarbo-bøker, ikke aftenposten-artikler, men harde studier. Dessuten er ikke blodsukkerstigninger farlige, men jeg ser at folk med dårlig viljestyrke kanskje kan vært tjent med slike dietter. Imidlertid er det disse som i størst grad liker å velge seg av lette løsninger, som igjen er grunnen til at de mister kilo og deretter går tilbake til gamle synder og legger de på seg igjen. Lenke til kommentar
Hyd Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 Kilder på hva? Har ikke noe behov for å bevise noe som helst Vet at det funker, kjenner flere det funker for. Men om du absolutt skal ha kilder så nevn hva du vil ha kilde på. Uansett, du kan jo begynne selv med kilder på ditt forrige innlegg. Lenke til kommentar
Stulle Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 Selvsagt har ikke dere "behov" for det, bare det "virker for meg" er jo alt strålende. Lenke til kommentar
Bulava Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 kan man gå ned i vekt uten å være sulten med ketose Lenke til kommentar
Hyd Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 Selvsagt har ikke dere "behov" for det, bare det "virker for meg" er jo alt strålende. Ble det for vanskelig for deg å si hva du vil ha kilde på? Eller ble du bare sint fordi du ikke klarte å finne kilder på det du hevder? Og ja, det er jo strålende når det funker for mange? Jeg har ikke hørt om noen som har dødd av lavkarbo, men snakket med mange som holdt på før de begynte med det. Lenke til kommentar
Bulava Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 Selvsagt har ikke dere "behov" for det, bare det "virker for meg" er jo alt strålende. Ble det for vanskelig for deg å si hva du vil ha kilde på? Eller ble du bare sint fordi du ikke klarte å finne kilder på det du hevder? Og ja, det er jo strålende når det funker for mange? Jeg har ikke hørt om noen som har dødd av lavkarbo, men snakket med mange som holdt på før de begynte med det. er det noe galt med leseforståelsen din eller troller du Lenke til kommentar
Hyd Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 Selvsagt har ikke dere "behov" for det, bare det "virker for meg" er jo alt strålende. Ble det for vanskelig for deg å si hva du vil ha kilde på? Eller ble du bare sint fordi du ikke klarte å finne kilder på det du hevder? Og ja, det er jo strålende når det funker for mange? Jeg har ikke hørt om noen som har dødd av lavkarbo, men snakket med mange som holdt på før de begynte med det. er det noe galt med leseforståelsen din eller troller du Innlegget var ikke myntet på deg om du trodde det Men for å svare på ditt spørsmål, man kan fint gå ned i vekt med ketose uten å være sulten. En av grunnen til at mange foretrekker det. Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 31. mai 2011 Del Skrevet 31. mai 2011 Er det ikke slik at man ikke kan kalle dette en diett, da det er mer en endring av spisevaner\livsstil? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-imMmrOha Skrevet 6. juni 2011 Del Skrevet 6. juni 2011 en ketose diett går vel i bunn og grunn ut på at du skal spise fett for å forbrenne fett. Dietten er veldig mye brukt i forbindelse med epilepsi, og har også blitt populær for slankere den siste tiden. har jobbet med en elev som går på ketose diett, for hans diagnose er det ekstremt viktig at dietten er riktig samensatt. da er det snakk om 0,0 grams forskjell så blir det bivirkninger. alt av mat veies, og alt må konsumeres. de første ukene kan man få bivirkninger som kvalme, slapphet (og for epletikere kan man få flere anfall) juice kan tas i små doser for å få opp blodsukkeret noe. etter en periode vil kroppen venne seg til å forbrenne fett, og man kan oppleve dårlig ånde (såkalt ketose ånde) vet ikke om dette var det du var ute etter. jeg har ikke satt meg så veldig grundig inn i det=) Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 6. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2011 (endret) Hvorfor må det veies? Det forstår jeg ikke helt. Jeg hvet at ketose er en "ubalansert" diet, så i prinnsippet er vitamintilskudd ved siden av meget lurt. Og det var vel omtrent hva jeg hva ute etter, bortsett fra at jeg har ikke fått noe generelt svar på hva som skal etes og ikke. Endret 6. juni 2011 av del_diablo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå