€uropa Skrevet 29. mai 2011 Del Skrevet 29. mai 2011 (endret) Jeg vil studere siviløkonomi på NHH. Jeg går på vg2 nå. Planen er å søke på førstegangskvoten neste år, og så søke om utsatt studieplass for å ta verneplikten i militæret først. Poenggrensene i 2010 finner jeg her: http://www.samordnaopptak.no/arkiv/statistikk/10/poenggrenser_vara_hoved_10.html Hvis jeg har forstått det rett, var kravet 54,7 poeng på ordinærkvoten og 51,7 poeng på førstegangskvoten. Jeg får 2 poeng for verneplikten og 2 poeng for å fylle 20 år. Jeg vet at poenggrensene endrer seg fra år til år. Men nå forutsetter vi at poenggrensene er de samme hvert år, og at jeg har 51 poeng i 2012. Da kommer jeg ikke inn på førstegangskvoten. Men etter verneplikten har jeg til sammen 55 studiepoeng. Det er altså ikke nødvendig å forbedre karakterer eller sanke andre poeng. Jeg får plass på ordinærkvoten i 2013 uansett, for forskjellen i kvotene er så liten. Er dette riktig, eller er det noe jeg har misforstått? Endret 29. mai 2011 av Zarac Lenke til kommentar
stifa Skrevet 29. mai 2011 Del Skrevet 29. mai 2011 Du får kun to poeng fra forsvaret, gjør du ikke? Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 29. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2011 (endret) Det er riktig, nå som jeg sjekket på nytt. Jeg får 2 tilleggspoeng for førstegangstjenesten, men i 2013 får jeg også 2 alderspoeng. Jeg regner med å ha 52-53 poeng i 2012. Hvis det ikke holder, så vil jeg uansett ha minst 4 poeng mer i 2013? Jeg har ikke tall for tidligere år. Har poengkravet på ordinærkvoten noen gang vært høyere enn 57 poeng? Endret 29. mai 2011 av Zarac Lenke til kommentar
stifa Skrevet 29. mai 2011 Del Skrevet 29. mai 2011 Du må ikke ta poengkvoter som en evig sannhet. Du må regne med at de varierer, men det skjer kun mindre variasjoner, så om du har 56-57 studiepoeng, så skal du ikke bekymre deg så mye. Lenke til kommentar
St€rk Skrevet 29. mai 2011 Del Skrevet 29. mai 2011 NHH har hatt en gjevn økning i poengkrav de siste 10 årene (untak av forrige). Du må også huske at det nylig blr fjernet realfag og fordypningspoeng. 1993-kullet er mindre enn 92 og 91, så du kan nok tippe på ca, 52 poeng førstekvote og 54-55 andre. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 29. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2011 Hva mener du med at realfags- og fordypningspoeng ble fjernet? Vil de ikke bli tatt med poengberegningen? Lenke til kommentar
St€rk Skrevet 29. mai 2011 Del Skrevet 29. mai 2011 Realfagspoeng giff kra 6-4 (maks), før fikk du flere poeng på matte osv. Fordypningspoengene er borte, de gjorde jo så alle hadde 6 poeng mer eln Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå