Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

4-takt eller 2-takt? lett-MC


  

23 stemmer

  1. 1. 4-takt eller 2-takt



Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har lyst til og få i gang en diskusjon om 4-takts eller 2-takts sykler er best.

 

Jeg skal kjøpe meg ny sykkel og lurer veldig på om jeg skal gå over til 4-takter.

 

Jeg har ikke mye peiling på motorer, så jeg er egentlig ute etter en sykkel som er driftsikker.

Jeg hadde en Yamaha DTX 125, det var vel og merke ikke noe problemer med den så jeg vet ikke om dette med at 2-taktere er mer problemer med enn 4-taktere er bare noe jeg inbiller meg?

 

jeg hadde litt over 30HK i sykkelen min, så jeg er redd for at det skal bli en veldig nedtur og sette seg på en 4-takter med bare 15 hester, eller mindre. Jeg har prøvd YZF 125, og denne var sprek nok for meg, men er denne mye sprekere enn andre 4-taktere?

 

Når det kommer til drivstoff forbruk. bruker en 4-takter mindre enn en 2-takter?

 

Jeg sikler litt etter Caviga Mito syklene, men disse er det 2-takts motor i. Jeg er egentlig litt skeptisk til og sette meg på en 2-takter og kjøre i 5 timer i strekk. også kjøre 5 timer i strekk dagen etterpå og. går det an uten problemer på en passe ny 2-takter?

 

Håper på mange gode svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

2-takt: 125ccm og lavere

4-takt: 125ccm og høyere

 

Selv ville jeg ikke kjøpt en 125ccm som er 4-takt, blir litt for lite krefter og moment.

 

EDIT: Forresten, denne undersøkelsen er litt håpløs da du ikke spesifiserer sykkeltype, slagvolum. Spørs helt på hvilken sykkel det er snakk om og hensikten med sykkelen.

Endret av Thewiz
Lenke til kommentar

To takter er mere driftsikre pga mindre deler, veier ca halparten, kan benyttes i alle posisjoner, lettere å trimme.

Det negative med en to-takter er bensinforbruket, men hvis du har råd til noen liter ekstra så gå for to-takter i stede for en dau problematisk firetakter.

 

^

Mindre slitasje du? Jeg vil gjerne høre på argumentene diner her!

Du mener kaskje at de _fleste_ to-taktere har høyre turtall og dermed mere slitasje?

Lenke til kommentar

To takter er mere driftsikre pga mindre deler, veier ca halparten, kan benyttes i alle posisjoner, lettere å trimme.

Det negative med en to-takter er bensinforbruket, men hvis du har råd til noen liter ekstra så gå for to-takter i stede for en dau problematisk firetakter.

 

^

Mindre slitasje du? Jeg vil gjerne høre på argumentene diner her!

Du mener kaskje at de _fleste_ to-taktere har høyre turtall og dermed mere slitasje?

 

http://www.veterannett.no/totaktsmotoren.htm

 

"Ulemper er bl.a. større stempel og sylinder slitasje p.g.a. portene i sylinderen, høyere støynivå, høyere tomgangsturtall og de gamle konstruksjonene forurenser mere enn firetakterne."

 

Min firetakter har gått 20 000 km - uten et eneste problem med motoren. Du har selvsagt rett i at en totaktsmotor har færre bevegelige deler, men man kommer ikke utenom en større slitasje på stempelet.

Lenke til kommentar

Det med stempelslitasje er mer på konkurransesykler etc. Veisykler (og mopeder) har porter som er laget for minst mulig slatasje. Et stempel kan vare veldig mange år. Sliter du ut et stempel på en original lett-sykkel på et par år vil jeg si det enten er en elendig sykkel eller at du ikke kan kjøre. :p

 

Til gjengjeld er stempelbytte på totaktere en veldig enkel jobb.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...