Chondrin Skrevet 29. mai 2011 Del Skrevet 29. mai 2011 Jeg har nå akkurat blitt ferdig med et årsstudium i sosiologi ved HiL, men det var ikke noe for meg så jeg tenkte å prøve meg i Oslo istedet. Så jeg har noen spørsmål angående studentbolig og manglende studiepoeng... First things first. Jeg oppnådde kun 45 poeng dette året, noe som da er 15 poeng mindre enn hva man får for gjennomført skoleår. Har de 45 poengene noe å si på karakterene mine for fremtidig inntak, eller er det bare et bortkastet år frem til jeg får tatt opp eksamen i høst igjen? I Lillehammer bodde jeg i et kollektiv fordi jeg aldri tok bryet å søke på studentboliger hovedsakelig fordi jeg hadde hørt mye dårlig om studieboligene og fordi jeg trodde det ville være billigere å bo i et kollektiv (noe det viste seg å ikke være i det heeeeele tatt). Så nå som jeg skal til Oslo lurer jeg litt på om når det lønner seg å søke på studieboliger og hvilke studentbyer det lønner seg å søke på? Og naturligvis, hva anser dere som best boligløsning? Privat eller studenthybler? Takk for alle svar! Lenke til kommentar
Reg2000 Skrevet 29. mai 2011 Del Skrevet 29. mai 2011 Søk på studenthybler så fort som mulig. Skulle du ombestemme deg (eller mot formodning finne et fantastisk privat tilbud) er det lov å si nei og la nestemann i køen få den. Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 29. mai 2011 Del Skrevet 29. mai 2011 First things first. Jeg oppnådde kun 45 poeng dette året, noe som da er 15 poeng mindre enn hva man får for gjennomført skoleår. Har de 45 poengene noe å si på karakterene mine for fremtidig inntak, eller er det bare et bortkastet år frem til jeg får tatt opp eksamen i høst igjen? Du får ett tilleggspoeng for å ha minst 30 studiepoeng. Hvis du hadde klart 60, så ville du fått to tilleggspoeng. Lenke til kommentar
1503 Skrevet 29. mai 2011 Del Skrevet 29. mai 2011 (endret) Ønsker du studentbolig i Oslo fra semesterstart bør du søke umiddelbart for å ha håp om å få noe. Det samme gjelder forsåvidt private boliger. Hvert år er det boligmangel blant studenter i Oslo, med tusenvis i kø om sommeren og på begynnelsen av høsten. Hva som er best boligløsning kommer jo helt an på hva du ser etter, men du skal i alle fall være veldig heldig for å finne en hybel på privatmarkedet som er så billig som de billigste studenthyblene. Edit: Forresten, bare av nysgjerrighet: Hva skal du studere i Oslo? Endret 29. mai 2011 av 1503 Lenke til kommentar
Oreokjeks Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 Du bør søke på SiO.no, men du er muligens noen uker for sen. Prøv å finn noe privat, så kan du bo privat inntil det blir ledig hos studentboligene. Når du søker på studentboliger, søk på de billige og de som ikke er veldig ny. Her er det størst sannsynlighet for å få bolig. Sogn, kringsjå osv. Når man først kommer inn i systemet er det lett å søke overflytting hvis man ønsker det. Lenke til kommentar
Chondrin Skrevet 30. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2011 (endret) Visste jeg burde søkt idet jeg la inn søknad på samordna opptak...Jaja, får søke nå og håpe at det er noe ledig. Takk for svar alle sammen! 1503: Det blir enten kriminologi eller radiografi. Har ikke helt bestemt meg for hvilken av de enda Endret 30. mai 2011 av Lakuupiipuu Lenke til kommentar
operg Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 (endret) Edit: Feil tråd. Endret 30. mai 2011 av operg Lenke til kommentar
1503 Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 1503: Det blir enten kriminologi eller radiografi. Har ikke helt bestemt meg for hvilken av de enda Kult! Radiografi: Tre års yrkesstudier og gode muligheter for relevant jobb umiddelbart etterpå. Kriminologi: Lesefag à la sosiologi (bare konsentrert om et mindre tema), som du allerede har forsøkt. Sannsynligvis må du ta mastergrad (fem år) for å få relevant jobb. Verdt å tenke på. Skulle jeg valgt igjen ville jeg definitivt tatt en yrkesutdanning der jeg mer eller mindre var garantert jobb først, også heller bygget på med andre ting etterhvert. Det er mye interessant å lære innenfor samfunnsvitenskap og humaniora, men til syvende og sist skal man ut i en eller annen konkret jobb også. Om du interesserer deg for kriminologi kan du f.eks. vurdere fengselsskolen eller politihøgskolen eller tollerskolen for utdanninger som er mer konkrete og yrkesrettede. Det går an å ta bachelor i kriminologi først, også f.eks. fengselsskole etterpå. Det er selvfølgelig ikke umulig å få jobb med bare kriminologi fra universitetet heller, men det er fem år med teorilesing før man kommer så langt. Bare en kommentar, altså. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå