Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvorfor er livet så urettferdig? (skole - faglig)

Anbefalte innlegg

Du sliter med mattematikk fordi har tatt seg bryet å lære deg ordtellig mattematikk.

En gang til ? jeg forsto ikke den setningen :/

Postet av anonym: f968b4fe7a123ea8e5d68a9891ef0462

Tviler på at du vil gå R1 matte, så derfor vil ikke setningen gi noe mye mening.

For å komme til R1 matte må du ha "greie nok mattekunnskaper" på ungdomskolen, for å så ikke kollapse av T1 på Allmenfag på VGS.

Min erfaring(og vel... tidligere underliggende verdensbilde) var at jeg har ikke hatt 1 ekte mattetime før enn jeg kom til R1 matte, og når læreren sa i en diskusjon at "jeg ser en veldig stor forskjell i matteegenskaper bare etter hvilken skoler dere har gått på", så bekreftet det bare biaset mitt. Og joda: Vi hadde en videre diskusjon på det senere, så det var ikke bare "jeg hørte at han sa" som bekreftet det.

F.eks lærer man ikke deling, brøk og % samtidlig.

Eller potenser og logarytmer samtidlig.

Eller + og - samtidlig.

Eller tannlinjer samtidlig mens man lærer seg å regne.

Etc...........

Vis du sliter i mattematikk er det fordi du kanskje sliter på et spesielt område, men ingen har lært deg nok mattematikk til at du kan arbeide rundt problemet.

Eller så har du ikke lært din artemetikk ordtellig, og ingen er villig til å sette seg ned å hjelpe deg.

Hva er det du sliter med å lære btw? Hva heter kapittelet?

Det jeg sliter mest med er innen Logikk, Altså Geometri, (Klippe og lime figurer, Areal, Volum -> overflate -> tetthet , Konstruksjon, sannsynlighet, kombinatorikk) Jeg kan alt det grunnlegenne men , når man må tenke, stopper det helt opp . også sliter jeg med sånne oppgaver:

anja, per og markus er tilsammen 58 år. Per et tre år eldre enn anja , og markus er to år yngre enn anja. Hvor gamle er de?

Forstår ikke hvor jeg skal begynne.

Det var en oppgave som jeg gjorde en kjempe tabbe på det var:

Gaute arbeider på et sykehjem. hans vanlige timelønn er på 113,40kr. Når han arbeider på søndager, får han 50% i TILLEGG. på høytidsdager som f.eks ¨17.mai, får han 100% TILLEGG.

En uke i mai arbeidet han 24 timer med vanlig timelønn, 6 timer på søndag og 7,5 timer 17.mai

Hvor mye tjente han denne uken?

Jeg brukte ca 25-30 min på denne oppgaven, jeg prøvde å lese spørsmålet om igjen , men jeg fikk ikke riktig svar. FORDI at jeg ikke plussa tillegget med den Vanlige timelønna..jeg trodde at han bare fikk tillegget og ikke den vanlige timelønna .

Konklusjon : Jeg + Logikk = 0

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er rimelig sikker på at dette har noe med en modningsprosess å gjøre, det var ihvertfall slik for mitt vedkommende. Har gjennom alle år ligget på en svak 3'er i matte, inntil nå nylig. To års pause fra skolebenken har ført til at jeg vil få karakteren 4 på vitnemålet, noe jeg er litt stolt over.

Fortsett å jobbe hardt og du vil komme dit du vil i livet - You can't get something out of nothing.

Lenke til kommentar

Ok, da er problemet at du ikke kan algebra.

anja, per og markus er tilsammen 58 år. Per et tre år eldre enn anja , og markus er to år yngre enn anja. Hvor gamle er de?

På den første.

Vi enige om at det er 58 totalt til sammen, og at det er 3 personer å fordele det på?

Vi ser videre at Per er varier PGA Anja, og at Markus også gjør det.

La oss da si at vi deles 58 på 3.

Det blir 19,33~. Dermed kan ikke det være svaret.

Men vi hvet at (Anja+3)+(Anja-2)+Anja=58, så derfor i følge algebraisk bullshit så tror jeg vi setter inn x i stede for Anja.

Så dermed har vi x+3+x-2+x=58

Kan du løse resten da? :p

Husk å spørre læreren din om du kan få flere timer med algebra, og husk at du har krav på å få nok undervisning i faget!

Lenke til kommentar

På den første.

Vi enige om at det er 58 totalt til sammen, og at det er 3 personer å fordele det på?

Men vi hvet at (Anja+3)+(Anja-2)+Anja=58, så derfor i følge algebraisk bullshit så tror jeg vi setter inn x i stede for Anja.

Husk å spørre læreren din om du kan få flere timer med algebra, og husk at du har krav på å få nok undervisning i faget!

LOL, og du sier at du kan algebra? Det der er ligning, ikke algebra.

Jeg forstår Algebra og Ligninger, det er kanskje den beste siden av meg i matte. LOL, du kaller det der algebra? det er en ligning ! Det gjør ingenting, kanskje din første dag på diskusjon.no? det er sånt som skjer :)

Jeg forstår ikke sammenhengen, jeg KAN ALGEBRA OG LIGNINGER . FFS :p

Svaret er 19.

Lenke til kommentar

På den første.

LOL, og du sier at du kan algebra? Det der er ligning, ikke algebra.

Jeg forstår Algebra og Ligninger, det er kanskje den beste siden av meg i matte. LOL, du kaller det der algebra? det er en ligning ! Det gjør ingenting, kanskje din første dag på diskusjon.no? det er sånt som skjer :)

Jeg forstår ikke sammenhengen, jeg KAN ALGEBRA OG LIGNINGER . FFS :p

Svaret er 19.

Algebra is a part of mathematics (frequently just called math or maths). It is used to find values and variables that make equations and inequalities true. It often needs knowledge of the rules of numbers and mathematics operations used on numbers (adding, subtracting, multiplying, dividing, and other operations). Algebra uses letters (a,b,c,...) and other symbols to represent numbers. The letters and symbols in algebra are called variables. We use variables because the numbers are unknown or can change.

http://simple.wikipedia.org/wiki/Algebra

Algebra er ei grein innanfor matematikken som kan beskrivast som ei generalisering og utviding av aritmetikken.

http://nn.wikipedia.org/wiki/Algebra

Jeg tror ingen av lenkene er uenig meg mer her.

Algebra ER å forstå sammenhenger, og gjøre det om til bokstaver og formler, så du kan finne ut svaret. Og bokstavregning(x^2/x=x).

Artemetikk er sånt som 2+2=4, 5*6=30, 9^2=81, etc.... Regneregler og hva du får når du legger sammen noe.

Du må under ingen omstendigheter tro at læreren din med hånden på hjertet faktsik forklarer deg hva som er foran deg, for de utelater ofte kritisk informasjon.

Så la oss ta det igjen:

HVORFOR forstår du ikke sammenhenger? Hva er det du ikke har lært?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vær glad du ikke sliter med språk. Matte er jo bare en karakter, med mindre du fordyper deg. Men språk karakterer er det en hel drøss av. Norsk muntlig og skriftlig, nynorsk, og så har vi også eksamen i disse. Videre er det også engelsk og til og med ett tredje språk. Ganske demotiverende og slite med språkfag når nesten halve karakterboka består av slike fag.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei ! IM BACK ! With good news !!

Nå følte jeg virkelig at jeg er noe ! Jeg øvde hardt på de to siste prøvene, etter prøven sa jeg til lærern at jeg hadde en god følelse at jeg kommer til å gjøre det bra ! Og gjett hva ! Mange i klasse ble litt overraska ! fra en svak 4 i samfunnsfag til en 5 ! fra en 4 til samfunnsfag til en 5 !!

Han ene gutten i klasse min, hadde ikke øvd..i naturfag fikk han 2+ ..hahahaha , mens han lå på 5 i samf fikk bare en 4+ !!! Jeg er så stolt ! Jef fikk også 5 i RLE

I samfunsnfag får jeg behølde 5ern på kortet, men ikke i naturfag, jeg lå på en sterk 4+(selv om jeg fikk 5 :( ) , fikk 5 i mat og helse også (på kortet !!) også fikk jeg 5 i RLE på kortet !!

Men igjen står jeg igjen med en liten bunke 3ere.

Nrsk skriftlig 3

Matte 3

Eng Muntlig 3

Engelsk 4

Problemet er at jeg ikke klarer 5 i engelsk, OG det værste er at jeg øvde hardt til matte tent, men det nærmeste jeg kom var en 3+ ;U..Jeg tror jeg aldri kommer til å få 4 i Norsk .

Men matte er jeg mest skuffet over.

Lenke til kommentar

Hei ! IM BACK ! With good news !!

Nå følte jeg virkelig at jeg er noe ! Jeg øvde hardt på de to siste prøvene, etter prøven sa jeg til lærern at jeg hadde en god følelse at jeg kommer til å gjøre det bra ! Og gjett hva ! Mange i klasse ble litt overraska ! fra en svak 4 i samfunnsfag til en 5 ! fra en 4 i naturfag til en 5 !!

Han ene gutten i klasse min, hadde ikke øvd..i naturfag fikk han 2+ ..hahahaha , mens han lå på 5 i samf fikk bare en 4+ !!! Jeg er så stolt ! Jef fikk også 5 i RLE

I samfunsnfag får jeg behølde 5ern på kortet, men ikke i naturfag, jeg lå på en sterk 4+(selv om jeg fikk 5 :( ) , fikk 5 i mat og helse også (på kortet !!) også fikk jeg 5 i RLE på kortet !!

Men igjen står jeg igjen med en liten bunke 3ere.

Nrsk skriftlig 3

Matte 3

Eng Muntlig 3

Engelsk 4

Problemet er at jeg ikke klarer 5 i engelsk, OG det værste er at jeg øvde hardt til matte tent, men det nærmeste jeg kom var en 3+ ;U..Jeg tror jeg aldri kommer til å få 4 i Norsk .

Men matte er jeg mest skuffet over.

EDIT: FEIL I FORRIGE INNLEGG

Lenke til kommentar

Ta det fra en som har vært i akkurat samme situasjon som deg i mange, mange år: Slik er det bare.

Folk er forskjellige. Du er god i noen ting, andre er gode i andre ting.

Men en ting kan jeg garantere deg. Og det er at 90 % av de som gjør det bra og sier at de ikke leser, lyver. Hvis det er noen som sier at de ikke leser, og som du virkelig stoler på, så kan du gå ut ifra at de lyver som bare faen. Garantert! Sett det mange ganger, og fått vite slike ting i ettertid.

Noen lyver nok om det. Men de jeg kjenner er åpne om at de leser, jeg er den eneste som ikke leser(tror jeg), som har et bra snitt på trinnet mitt. Så klart mange som ikke leser, men de har mellom 3,0 og 3,9 i snitt; noe som ikke er nevneverdig bra i mine øyne.

Uansett så vil jeg bare si til TS at verden er ikke rettferdig, og ingen er like; ikke alle er skoleflinke, slik er det. Stå på å gjør ditt beste, vil nå jeg si. :)

EDIT: Gratulerer med dine siste bragder! 5er er en veldig god karakter! :w00t:

EDIT2: Er forresten ikke alltid like morsomt å være en flink elev. Drit deg ut èn gang, og du får høre det av både lærere og foreldre. Når de voksne er vant til at du presterer godt, får du et press på deg; noe som kan være kjipt for enkelte, mens noen takler presset godt.

Endret av GENTorly
Lenke til kommentar

Sier det igjen: Send en lapp/brev/notat til læreren, og FÅ det svart på kvitt at du sliter med mattematikken fordi det er noe du ikke forstår, fordi noen har gjordt en dårlig jobb med å lære deg det.

Ingen vil komme og hjelpe deg før du har sendt det notatet til den som har en jobb å gjøre.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-16183

Jeg hadde det som deg på skole og. Hvorfor er det så forbanna kjedelig og vanskelig?

Jeg sier du skal være deg selv. Det er en grunn til at du er som du er. Liker du ikke skole så liker du det ikke. Gjør noe som du liker å gjøre og ta livet med ro.

Er det meningen at du skal gå skole og leve et helt vanlig a-4 liv så ender det slik.

Det jeg vil fram til er at du er god nok som du er.

Lenke til kommentar

Kanskje du har talldysleksi?

En venn av meg hadde dette her, og da han fortalte læreren så bare lo læreren. Det fantes ikke tydeligvis ikke noe som het talldysleksi ifølge han. Vennen min fik veldig bra karakterer i språkfag, og kunne skrive noe sinnsyk bra, men når det kom til tall så ble han bare forvirret.

Heldigvis ordnet han det med øvelser og å bruke illustrasjoner eller bilder istedet for tall. Tok lang tid for han å komme opp til 4 fra 2.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...