Gå til innhold

PCI-E 2.0 på PCI-E 1.0 16X hovedkort

Anbefalte innlegg

Heia.. I ly av The Witcher II har kommet, så ser det ut som at en oppgradering av systemet er nødvendig...

Kort om det jeg har i dag:

Intel Core 2 Quad Q6600 @ 2.4Ghz

4Gb RAM

2x XFX nVIDIA 8800 GTX i SLI

Det er selvsagt ønskelig å begynne på nytt med i7 CPU og rubel og bit, men det koster... Og da tenker jeg, er det mulig å begynne med GPU og så ta resten senere...

Ser at så og si alle nye nVIDIA kort krever PCI-EXPRESS 2.0, og da er det logisk å tro at det ikke vil fungere på mitt ASUS P832-SLI EXPRESS hovedkort som kun støttet PCI-E 1.0 16x...

Men så har jeg lest litt rundt forbi at det er mulig å kjøre 2.0 kort i et 1.0 spor...

Denne tråden her fks: http://www.tomshardware.com/forum/254513-33-best-graphics-cards-motherboard

Men den er i fra 2008, og det bør jo ha skjedd litt på båndbredde siden på 3 år...

For om det er mulig, blir det to GTX 590 kort nå, og så hovedkort/cpu/ram om en liten stund til... :)

PS: Jeg har en 1200W Thermaltake PSU, så det burde holde på den enden. :whistle:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil sterkt fraråde deg fra å kjøpe to GTX 590 for å spille The Witcher 2, quad-SLI skalerer ikke akkurat voldsomt bra. Og en Q6600 @ 2.4GHz vil flaskehalse et GTX 590 vanvittig. En Q6600 @4.0 GHz vil fortsatt flaskehalse det kortet ganske bra, bare for å gi deg litt proporsjoner av hvor svak denne er i dag.

GTX 590 er forøvrig et kort med to GF110-brikker, samme som GTX 580, med klokkehastigheter som ligger på 80% hastighet for å begrense strømforbruket litt. Disse har hatt noen problemer med overklokking, grunnet billige komponenter fra Nvidia for å spare penger.

Om du vil ha en god oppgradering så kjøper du et GTX 570 eller HD 6970, disse er omtrent fire ganger raskere enn et 8800GTX alene. Jeg vil også tvile på at SLI skalerer voldsomt bra med 8800GTX-arkitekturen på en Q6600.

Sweetspot i pris/ytelse ligger på 1500-1900 kr ca. HD 6950 2GB og GTX 560 Ti er de mest bang4buck-kortene i dag.

Om du absolutt må ha to kort i maskinen er GTX 580 1.5GB eller GTX 560 Ti 2GB de kortene du vil ha i dag. Spill bruker mer og mer VRAM nå og mindre enn 1.5GB VRAM vil nok slite om et år.

PCIe er bakoverkompatibel forresten.

Lenke til kommentar

Vil sterkt fraråde deg fra å kjøpe to GTX 590 for å spille The Witcher 2, quad-SLI skalerer ikke akkurat voldsomt bra. Og en Q6600 @ 2.4GHz vil flaskehalse et GTX 590 vanvittig. En Q6600 @4.0 GHz vil fortsatt flaskehalse det kortet ganske bra, bare for å gi deg litt proporsjoner av hvor svak denne er i dag.

GTX 590 er forøvrig et kort med to GF110-brikker, samme som GTX 580, med klokkehastigheter som ligger på 80% hastighet for å begrense strømforbruket litt. Disse har hatt noen problemer med overklokking, grunnet billige komponenter fra Nvidia for å spare penger.

Om du vil ha en god oppgradering så kjøper du et GTX 570 eller HD 6970, disse er omtrent fire ganger raskere enn et 8800GTX alene. Jeg vil også tvile på at SLI skalerer voldsomt bra med 8800GTX-arkitekturen på en Q6600.

Sweetspot i pris/ytelse ligger på 1500-1900 kr ca. HD 6950 2GB og GTX 560 Ti er de mest bang4buck-kortene i dag.

Om du absolutt må ha to kort i maskinen er GTX 580 1.5GB eller GTX 560 Ti 2GB de kortene du vil ha i dag. Spill bruker mer og mer VRAM nå og mindre enn 1.5GB VRAM vil nok slite om et år.

PCIe er bakoverkompatibel forresten.

Tusen takk for et utfyllende svar... kjenner det er lenge siden jeg har vert aktiv på hardware specs... Var det til og med ikke i 2007 da jeg bygde maskinen jeg har i dag.

SLI er ikke et must, men har fungert utrolig bra til nå for meg.

Lenke til kommentar

da er du heldig med SLI, jeg har hatt masse problemer med nye spill.

det virker nesten som nvidia har noen problemer med sin site arkitektur både med strømforbruk og bruksproblemer.

jeg kan garantere deg at hd 6970 og gtx 570 kan kjøre witcher 2 på alt bortsett fra ubersampling som krever mer enn du kan få i dag.

Lenke til kommentar

Da må jeg jo si at jeg er heldig med SLI også. Har ikke hatt noen problemer med de 2 GTX 460 kortene jeg har i SLI. Har nettopp bestilt et MSI GTX 580 kort, blir et til senere i år, og da skal det bli et SLI oppsett som lukter svidd her i huset. :dribble:

Hvorfor sidegrader du nå, når du heller kan vente til du har råd til to GTX 580? Du går jo faktisk ørlite grann ned i ytelse og GTX 580 vil bare bli billigere og billigere :hmm:

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Nei, går faktisk ikke så mye ned i ytelse i de fleste spill. Så en sammenligning mellon GTX 460 SLI og et GTX 580, det var noen få spill at SLI oppsettet var raskere enn GTX 580, ellers var GTX 580 litt foran i de andre spillene.

Og jeg skal jo ha et GTX 580 kort til om ikke så lenge. Jeg har råd til 3 eller 4 GTX 580 kort om jeg vil, men tenkte jeg skulle prøve først før jeg kjøper enda et GTX 580.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Nei, går faktisk ikke så mye ned i ytelse i de fleste spill. Så en sammenligning mellon GTX 460 SLI og et GTX 580, det var noen få spill at SLI oppsettet var raskere enn GTX 580, ellers var GTX 580 litt foran i de andre spillene.

Og jeg skal jo ha et GTX 580 kort til om ikke så lenge. Jeg har råd til 3 eller 4 GTX 580 kort om jeg vil, men tenkte jeg skulle prøve først før jeg kjøper enda et GTX 580.

Mother of God...

Hvorfor ikke bare oppgradere til 3x GTX 580 3GB og 7680x1600 eyefinity når du først er i gang?

Lenke til kommentar

Frister som bare det arni90, men da må jeg i tillegg til 3 GTX 580 kort kjøpe nytt HK da mitt P6X58 Premium HK ikke har plass til 3 GTX 580, kun 2 GTX 580. Noe dritt da, men kanskje jeg slenger inn et Rampage III Extreme til neste år en gang.

Og så må jeg kjøpe en ny monitor som klarer litt høyere oppløsning enn den Benq jeg har nå, maks 1920x1200. :innocent:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...