Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Dårlig på logikk :(

Anbefalte innlegg

Kanskje du bør prøve nøtter og bær selv "m0ffe" for språket ditt er ikke lett å forstå. Bruk bokmål eller nynorsk.

Å tilegne seg ny kunnskap hjelper ikke alltid, men man kan få et nytt perspektiv på saken, og kanskje til dels benytte seg av kunnskapen. Et godt kosthold gjør at man yter nærmere sitt potensiale. Fysisk fostring gir ihvertfall økt livskvalitet, og ved å trene o2-opptak vil man kunne tilføre mer oksygen til kroppen, som gjør en mer opplagt. Det "Gamlemor" skriver er det vi på godt norsk kaller kjerringråd. Det stammer fra tiden da kvinner ikke hadde noen utdannelse, og på slump fant ut hva som fungerte for og mot det ene og det andre. Slike råd er dermed ikke alltid hele sannheten, men momenter fra veldokumenterte fenomener og hendelser.

tørrpinne..

Kanskje vi har en annen humor og en annen dialekt her oppe? jeg er sikker på at du forstår hva jeg skriver om du legger godviljen til. men det var nå også noe å kritisere enn får. og at på til begynnen og komme med definisjoner på hva kjerringråd er, det er vel litt off-topic? Er enig at fysisk fostring og sun kost er en indirekte virkning, men først å fremst gjelder det å sette seg ned TOLKE og FORSTÅ oppgavene, og venne seg til å bruke mye tid på matematikk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har sikkert oppdaget at dagsformen kan variere. En dag så går alt lett, man er mer fokusert og man husker ting bedre. En annen dag er man sliten, ufokusert, dette fort i egne tanker når læreren snakker osv. De dagene man er slapp i hodet lærer man dårlig.

Søvn er viktigere enn mange tror. Man sover ikke bare for å dekke tiden mellom dagene, men for å lade opp batteriet til neste dag. I gjennomsnitt trenger en voksen person 8 timers søvn, mens en ungdom i din alder kan trenge så mye som 10 timers søvn fordi kroppen din er i stor utvikling (puberteten). Får du ikke nok søvn går dette utover bl.a konsentrasjonen din = dårlige evne til å ta i mot lærdom.

Hvordan er søvnrutinene dine? Legger du deg sent, legger du deg til forskjellige tider hver natt? Kanskje du kan ta deg en tur til legen for å sjekke om du sover godt nok. Skal du stå opp kl 6 bør du ha kommet deg i seng senest kl 22. Ikke drikk brus før du legger deg, det forstyrrer søvnen.

Mitt råd er å få en jevn søvnrytme. Du vil bli overrasket over hvor mye det hjelper på konsentrasjonen. Det og drikk mye vann.

Lenke til kommentar

tørrpinne..

Må gå an å diskutere på et noenlunde seriøst nivå. Sånne kommentarer kan du ta med deg tilbake til barnehagen...

Uansett, det ER forskjeller på menneskers intellegensnivå og derunder logikknivå. Trådstarter sliter åpenbart litt med å finne den røde tråden i oppgaver - og klare å forstå hva som skal gjøres.

Dette går det an å trene seg opp i. Prioriter matematikktimene. Sug til deg all lærdom. Noter stikkord, og det læreren sier - uansett om dine klassekamerater gjør det eller ei.

Ta de tilbudene du får. Regner med det finnes spesialgrupper o.l på skolen dersom du føler du sliter litt med dette. Det er ikke umulig, så lenge man har orket til å arbeide med det uansett hvor kjedelig det måtte virke...

når kom du syklene inn? prøvde og komme med et serriøst innlegg lengre opp, men enkelte mener det er viktigere å spise blåbær og knaske nøtter. Du vet at kvaliteten på debatten kan bli bedre om man setter ting på spissen? Du ble værtfall engasjert her.

Når det gjelder matte så vet jeg endel hva det er snakk om. Sitter selv å øver til matteeksamen i R2, som jeg har imorgen. det vil si jeg har hatt 13år med matematikk og er i ferd med å gjennomføre d siste hardeste kurse - med veldig brukbar karakter. hovedfaktoren til dette er at jeg ok klassekameratene min har jobbet mye. og da mener jeg mye! Matte er ikke noe man kan lese seg til, det eneste som gjelder er å regne oppgaver.. mange oppgaver!

Lenke til kommentar

Du har sikkert oppdaget at dagsformen kan variere. En dag så går alt lett, man er mer fokusert og man husker ting bedre. En annen dag er man sliten, ufokusert, dette fort i egne tanker når læreren snakker osv. De dagene man er slapp i hodet lærer man dårlig.

Søvn er viktigere enn mange tror. Man sover ikke bare for å dekke tiden mellom dagene, men for å lade opp batteriet til neste dag. I gjennomsnitt trenger en voksen person 8 timers søvn, mens en ungdom i din alder kan trenge så mye som 10 timers søvn fordi kroppen din er i stor utvikling (puberteten). Får du ikke nok søvn går dette utover bl.a konsentrasjonen din = dårlige evne til å ta i mot lærdom.

Hvordan er søvnrutinene dine? Legger du deg sent, legger du deg til forskjellige tider hver natt? Kanskje du kan ta deg en tur til legen for å sjekke om du sover godt nok. Skal du stå opp kl 6 bør du ha kommet deg i seng senest kl 22. Ikke drikk brus før du legger deg, det forstyrrer søvnen.

Mitt råd er å få en jevn søvnrytme. Du vil bli overrasket over hvor mye det hjelper på konsentrasjonen. Det og drikk mye vann.

Vel, jeg våkner klokka 7. også sover jeg rundt 23:00 - 00:30 .. Får jeg nok søvn? Problemet er at jeg har prøvd å sove tidligere sånn ca 22:00 tida, men det går ikke, jeg får ikke sove, uansett hvor lenge jeg ligger under dyna mi

Postet av anonym: 055479178859429d1cc5f0cd5bf37c48

Lenke til kommentar

Vel, jeg våkner klokka 7. også sover jeg rundt 23:00 - 00:30 .. Får jeg nok søvn? Problemet er at jeg har prøvd å sove tidligere sånn ca 22:00 tida, men det går ikke, jeg får ikke sove, uansett hvor lenge jeg ligger under dyna mi

Nei, da får du ikke nok søvn generelt sett for en 14-15 åring. 23 er for sent for en ungdom pga. behovet for søvn. I helgene går det greit, men man bør egentlig ikke bryte søvnrytmen da heller.

Ikke spis snop eller brus før du legger deg eller driv med aktiviteter som fyrer deg opp rett før leggetid. Har du spesielle problemer med innsovningen ta kontakt med lege. Det at du ikke får sove kl. 22 er antageligvis fordi du har lagt deg til en annen døgnrytme.

Rådet mitt er kanskje verdens kjedeligste for en tenåring, men det er faktisk enkelt og effektivt.

Lenke til kommentar

så du meine altså om gutten sett å knaske nøtter og blåbær blir han flinkar i matte? Nei veit du ka, hold Se og Hør teorian førr dæ sjøl

leif

Var ikke det jeg sa, så nei, jeg mener ikke det. Skal man bli bedre i matte må man gjøre matte. Jeg sa at det hjelper på hjernen generelt. Altså på konsentrasjons- og læringsevne. Du sier deg jo til og med enig senere.

Edit:

Sant det med søvn, og det er ikke dumt med pauser heller.

Endret av Gamlemor
Lenke til kommentar

Nei, da får du ikke nok søvn generelt sett for en 14-15 åring. 23 er for sent for en ungdom pga. behovet for søvn. I helgene går det greit, men man bør egentlig ikke bryte søvnrytmen da heller.

Ikke spis snop eller brus før du legger deg eller driv med aktiviteter som fyrer deg opp rett før leggetid. Har du spesielle problemer med innsovningen ta kontakt med lege. Det at du ikke får sove kl. 22 er antageligvis fordi du har lagt deg til en annen døgnrytme.

Rådet mitt er kanskje verdens kjedeligste for en tenåring, men det er faktisk enkelt og effektivt.

Pleier ikke å være Fysisk aktivt før jeg sover. spiser heller ikke snop, jeg sitter foran pcen, så skal jeg til å legge meg..da går det ikke..så hvordan?

Lenke til kommentar

Det er nok en kombinasjon av to ting: Lav intelligens og lite problemløsende stimuli.

Én av tingene kan du forbedre, selv om det er litt seint å begynne på dersom du ikke vil at det skal påvirke videregående: Rett og slett gjør ting som stimulerer den logiske sansen. Hva enn det måtte være, så lenge det er logisk utfordrende (matematikk, spill, enkelte sporter, enkelte kreative hobbyer, etc.)

Lenke til kommentar

Det er nok en kombinasjon av to ting: Lav intelligens og lite problemløsende stimuli.

Én av tingene kan du forbedre, selv om det er litt seint å begynne på dersom du ikke vil at det skal påvirke videregående: Rett og slett gjør ting som stimulerer den logiske sansen. Hva enn det måtte være, så lenge det er logisk utfordrende (matematikk, spill, enkelte sporter, enkelte kreative hobbyer, etc.)

Kreative hobbyer? det høres intressant ut, Kan hobbyer være i sammenheng med matte!? Da er det ekstra kult. Har prøvd sudoku før, men ...ja..

Lenke til kommentar

Kreative hobbier kan stimulere logisk sans. Et eksempel er animasjon, der prosessen av å oppnå et planlagt produkt innebærer geometri, verdier for tid, evne til å se mønstre, lengder og forhold, samt tankegang rundt strategisk rekkefølge på ting.

Lenke til kommentar

Kreative hobbier kan stimulere logisk sans. Et eksempel er animasjon, der prosessen av å oppnå et planlagt produkt innebærer geometri, verdier for tid, evne til å se mønstre, lengder og forhold, samt tankegang rundt strategisk rekkefølge på ting.

Ikke akkuratt min greie :/ alt det arbeidet :O, har u noen flere tips?

Lenke til kommentar

Hvordan har du belegg for å si noe slikt? Noen kan være svak på et område og skarp på et annet. Andre kan ha en jevnere fordeling uten å være spesielt skarp i noenting.

Hjernen er ikke ferdig utviklet før i 23-25 års alderen, deriblant den logiske sansen. Selv tok jeg 2MX, 3MX (den vanskeligse matten)og 2 FY på vgs uten veldig gode karakterer i fagene. Likevel hadde jeg større evne til logisk problemløsning enn snittet. Det jeg har oppdaget er at etter hvert som jeg har blitt eldre så har jeg utviklet en bedre evne til å forstå logiske utfordringer enn det jeg hadde da jeg gikk på vgs. Ting jeg strevde med å forstå da forstår jeg plutselig nå selv om jeg ikke har vært borti materialet på 10 år.

At stimulering av logikken er bra har du rett i, men det blir for hardt å si at man har lav intelligens fordi man ikke forstår matte nå.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

...

Ta de tilbudene du får. Regner med det finnes spesialgrupper o.l på skolen dersom du føler du sliter litt med dette.

...

Spesialgrupper ol har kun til hensikt å dra opp de dårligste slik at de kan komme på et middelmådig nivå. De som da har evner utover det middelmådige ender da også opp som middelmådigheter i spesialgruppene...

Meng deg med de som er gode i matematikk og gjør lekser og oppgaver sammen med disse om det er mulig. Du blir som de du omgir deg med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...