Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Dårlig på logikk :(

Anbefalte innlegg

Haallaus!

Jeg går i 9.klasse, men jeg har et problem. Jeg gjør det dårlig i matte pga dårlig logikk i hode. F.eks , så klarer jeg ikke å løse oppgaver som volum (forskjellig lengde på figurer) også som Konstruksjon(aner ikke hvor jeg skal starte, Areal (Klippe og lime figurer..Figurer som er halve..osv

F.eks la oss ta denne oppgaven: anja, per og markus er tilsammen 58 år. Per et tre år eldre enn anja , og markus er to år yngre enn anja. Hvor gamle er de?

Forstår ikke hvor jeg skal begynne.

Det var en oppgave som jeg gjorde en kjempe tabbe på det var:

Gaute arbeider på et sykehjem. hans vanlige timelønn er på 113,40kr. Når han arbeider på søndager, får han 50% i TILLEGG. på høytidsdager som f.eks ¨17.mai, får han 100% TILLEGG.

En uke i mai arbeidet han 24 timer med vanlig timelønn, 6 timer på søndag og 7,5 timer 17.mai

Hvor mye tjente han denne uken?

Jeg brukte ca 25-30 min på denne oppgaven, jeg prøvde å lese spørsmålet om igjen , men jeg fikk ikke riktig svar. FORDI at jeg ikke plussa tillegget med den Vanlige timelønna..jeg trodde at han bare fikk tillegget og ikke den vanlige timelønna .

Hvilken måte kan jeg få bedre logikk i hjernen? Kan dette påvirke vidregåendene ? Kan jeg få bedre logikk FØR jeg begynner 10.klasse til etter sommern? matte er et svært viktig fag, som jeg har forstått. For å bli det jeg vil bli, må jeg ta den vannskligste matte'n på vgs , Jeg har derfor ikke noe valg.

Postet av anonym: 055479178859429d1cc5f0cd5bf37c48

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eneste jeg kan si til dette er at øvelse gjør mester, gjør ingenting om du bruker 30min på hver oppgave så lenge du forstår hva du gjør og etterhvert vil du se at å løse slike oppgaver går fortere og fortere.

F.eks jeg som har gjort slike oppgaver mange ganger, så derfor ser jeg hvordan man skal løse oppgaven ved første gangs lesning pga at jeg har gjort lignende oppgaver så mange ganger at jeg vet hvordan jeg skal angripe denne oppgaven.

Matte er vanskelig men ett veldig spennende og nyttig fag, så jo mer du jobber, jo mer får du ut av det.

Lenke til kommentar

Det er lærerens jobb å lære deg hvordan man regner, du får spørre om ting du lurer på evt om dere kan ha ekstra matte etter skolen en periode.

Du kan kanskje få hjelp av foresatte også...?

Om du er interessert i å lære selv på fritiden kan du låne boken Grunntall 10, der er det meste bra forklart.

Endret av Kakeshoma
Lenke til kommentar

Altså, det finnes sikkert en smart løsning på hvordan du kan få til den første der men jeg ville prøvd meg men prøving og feiling. F.eks prøver du først å si at Anja er 10 år, men da blir tallet alt for lit. Så prøver du med at hun er 15 år, da blir tallet fortsatt for lite. Så prøver du kanskje med 18 år, da blir tallet bare bittelitt for lite så da prøver du med 19 år, som er det rette svaret. Prøving og feiling kan brukes på mange oppgaver. Da bruker du litt tid, men du kommer hvertfall frem til det som stemmer.

Endret av Maxie10
Lenke til kommentar

Det er lærerens jobb å lære deg hvordan man regner, du får spørre om ting du lurer på evt om dere kan ha ekstra matte etter skolen en periode.

Om du er interessert i å lære selv på fritiden kan du låne boken Grunntall 10, der er det meste bra forklart.

Vi bruker grunntall 9 på skolen, men til 10. skal vi bruke grunntall 10 .

Jeg har lagt en plan for sommerferien, jeg vil gjøre matte i sommerferien. Men problemet er det at, da kan jeg ikke få hjelp :( da må jeg gjøre det på egenhånd. Jeg skal spørre læreren min å få låne grunntall 10 for sommerferien. Tror dere jeg får lov?

Lenke til kommentar

tror ikke det er mangel på logikk i hjernen din som er problemet. har mer tro på at du mangler en del grunnleggende momenter. Det kan hende at du ikke har fulgt med tidligere å har problemer med å skjønne det dere har nå, eller så har din tidligere lærer ikke gjort jobben sin.

Det viktigste når man "henger etter" i matte. er å bruke lang tid på alle oppgavene slik at du forstår dem. gjerne gå tilbake i stoffet for å forstå de grunnleggende tingene som forventes at du skal kunne for å løse oppgaven.

man kan ikke læse algabra oppgaver vis en ikke kan plusse og minus for eksempel, så da må man gå tilbake å lære seg pluss og minus førr en starter med algebra. men igjen dette er lærerens oppgave, spørr han om litt ekstra hjelp.

Eventulet få hjelp på fritiden:)

Vi bruker grunntall 9 på skolen, men til 10. skal vi bruke grunntall 10 .

Jeg har lagt en plan for sommerferien, jeg vil gjøre matte i sommerferien. Men problemet er det at, da kan jeg ikke få hjelp :( da må jeg gjøre det på egenhånd. Jeg skal spørre læreren min å få låne grunntall 10 for sommerferien. Tror dere jeg får lov?

Om du ikke får lov finnes det en rekke bibloteker som låner bøker ut - gratissss :D

Lenke til kommentar

tror ikke det er mangel på logikk i hjernen din som er problemet. har mer tro på at du mangler en del grunnleggende momenter. Det kan hende at du ikke har fulgt med tidligere å har problemer med å skjønne det dere har nå, eller så har din tidligere lærer ikke gjort jobben sin.

Tja, litt dårlig logikk er det vel? Han sier jo at han trodde man bare fikk tillegget i oppgaven ...

Uansett, så er det vel bare å ta bøkene fatt. Foreldene din kan vel hjelpe deg med matten for 10. klasse? Utover det så hjelper tran, mosjon, en liten svingom en gang i blant, nøtter og blåbær, sjakk, ny lærdom og nye ferdigheter på hjernen generelt.

Lenke til kommentar

Tja, litt dårlig logikk er det vel? Han sier jo at han trodde man bare fikk tillegget i oppgaven ...

Uansett, så er det vel bare å ta bøkene fatt. Foreldene din kan vel hjelpe deg med matten for 10. klasse? Utover det så hjelper tran, mosjon, en liten svingom en gang i blant, nøtter og blåbær, sjakk, ny lærdom og nye ferdigheter på hjernen generelt.

Sjakk hjelper ikke.

Lenke til kommentar

er du serriøs?

Lenke til kommentar

er du serriøs?

Seriøs i hvert fall ja. Hvordan det?

så du meine altså om gutten sett å knaske nøtter og blåbær blir han flinkar i matte? Nei veit du ka, hold Se og Hør teorian førr dæ sjøl

leif

Endret av m0ffe
Lenke til kommentar

Kanskje du bør prøve nøtter og bær selv "m0ffe" for språket ditt er ikke lett å forstå. Bruk bokmål eller nynorsk.

Å tilegne seg ny kunnskap hjelper ikke alltid, men man kan få et nytt perspektiv på saken, og kanskje til dels benytte seg av kunnskapen. Et godt kosthold gjør at man yter nærmere sitt potensiale. Fysisk fostring gir ihvertfall økt livskvalitet, og ved å trene o2-opptak vil man kunne tilføre mer oksygen til kroppen, som gjør en mer opplagt. Det "Gamlemor" skriver er det vi på godt norsk kaller kjerringråd. Det stammer fra tiden da kvinner ikke hadde noen utdannelse, og på slump fant ut hva som fungerte for og mot det ene og det andre. Slike råd er dermed ikke alltid hele sannheten, men momenter fra veldokumenterte fenomener og hendelser.

Lenke til kommentar

Kanskje du bør prøve nøtter og bær selv "m0ffe" for språket ditt er ikke lett å forstå. Bruk bokmål eller nynorsk.

Å tilegne seg ny kunnskap hjelper ikke alltid, men man kan få et nytt perspektiv på saken, og kanskje til dels benytte seg av kunnskapen. Et godt kosthold gjør at man yter nærmere sitt potensiale. Fysisk fostring gir ihvertfall økt livskvalitet, og ved å trene o2-opptak vil man kunne tilføre mer oksygen til kroppen, som gjør en mer opplagt. Det "Gamlemor" skriver er det vi på godt norsk kaller kjerringråd. Det stammer fra tiden da kvinner ikke hadde noen utdannelse, og på slump fant ut hva som fungerte for og mot det ene og det andre. Slike råd er dermed ikke alltid hele sannheten, men momenter fra veldokumenterte fenomener og hendelser.

tørrpinne..

Lenke til kommentar

tørrpinne..

Må gå an å diskutere på et noenlunde seriøst nivå. Sånne kommentarer kan du ta med deg tilbake til barnehagen...

Uansett, det ER forskjeller på menneskers intellegensnivå og derunder logikknivå. Trådstarter sliter åpenbart litt med å finne den røde tråden i oppgaver - og klare å forstå hva som skal gjøres.

Dette går det an å trene seg opp i. Prioriter matematikktimene. Sug til deg all lærdom. Noter stikkord, og det læreren sier - uansett om dine klassekamerater gjør det eller ei.

Ta de tilbudene du får. Regner med det finnes spesialgrupper o.l på skolen dersom du føler du sliter litt med dette. Det er ikke umulig, så lenge man har orket til å arbeide med det uansett hvor kjedelig det måtte virke...

Lenke til kommentar

tørrpinne..

Må gå an å diskutere på et noenlunde seriøst nivå. Sånne kommentarer kan du ta med deg tilbake til barnehagen...

Uansett, det ER forskjeller på menneskers intellegensnivå og derunder logikknivå. Trådstarter sliter åpenbart litt med å finne den røde tråden i oppgaver - og klare å forstå hva som skal gjøres.

Dette går det an å trene seg opp i. Prioriter matematikktimene. Sug til deg all lærdom. Noter stikkord, og det læreren sier - uansett om dine klassekamerater gjør det eller ei.

Ta de tilbudene du får. Regner med det finnes spesialgrupper o.l på skolen dersom du føler du sliter litt med dette. Det er ikke umulig, så lenge man har orket til å arbeide med det uansett hvor kjedelig det måtte virke...

Vi har dårlig med spesialgrupper, Jeg gikk på en gruppe før. Men så sa de at jeg var for bra for den gruppa, og at jeg forsto bra. også så læreren min at de fikk sånne lette oppgaver. De som går der ligger på et svakt 3er nivå ..trur jeg, men jeg fikk en 3- på forrige matmatikk prøve, men etter den fikk jeg 3. Har ALDRI fått 4 på undomskolen i matte. Noe som jeg skammer meg stort over.

Mens på den andre skolen(Noen km unna.) , Har de veldig godt med spesial grupper, der har de sånn..

Veldig dårlig,

Dårlig,

Middels,

Nest best

Best .

Men jeg vil ikke begynne på den skolen, det er fordi, det er et forferdelig dårlig miljø der, slåsskamper, banning, mobbing. Bedre å ha et dårlig gruppe tilbud enn et dårlig miljø, ikke sant? (det er litt dårlig miljø på denne skolen også(mobbing...osv), men ikke like dårlig som er..)

Lenke til kommentar

Vel, dette med grupper var bare en liten del av mitt råd. Husk på det andre jeg skrev også.

Lærte du noe i denne gruppen du ble kastet ut av? Hvis svaret er ja, så synes jeg du skal tviholde på deltakelse i denne gruppen. Bedre med for mye enn for lite!

Lenke til kommentar

Vel, dette med grupper var bare en liten del av mitt råd. Husk på det andre jeg skrev også.

Lærte du noe i denne gruppen du ble kastet ut av? Hvis svaret er ja, så synes jeg du skal tviholde på deltakelse i denne gruppen. Bedre med for mye enn for lite!

Jeg lærte veldig mye, det var der jeg fikk min beste karakter i matte , Nemlig en 3+ ! :p

Men, jeg tror jeg ble litt for aktiv, fordi jeg var en av de mest aktive på den gruppe(rekke opp hånda..) . Men når jeg havna i klassen, skjedde det motsatte, jeg ble en av de mest ikke aktive, selvom jeg tok opp hånda et par ganger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...