Woltox Skrevet 3. juni 2011 Del Skrevet 3. juni 2011 Husker ikke navnet, men du kunne plassere alt innenfor grunnelektronikken så teste, måle, etc. Lenke til kommentar
moi03 Skrevet 3. juni 2011 Del Skrevet 3. juni 2011 Var Proteus jeg bruke når jeg gikk VK1 Elektronikk. Kan lage mange forskjellige kretser, måle, lage krektskort osv med det. Lenke til kommentar
Woltox Skrevet 3. juni 2011 Del Skrevet 3. juni 2011 Var ikke den, litt for avansert. Lenke til kommentar
CasterAnd Skrevet 31. juli 2011 Del Skrevet 31. juli 2011 Hei. Trenger litt hjelp. Selv om jeg har jobbet en del med elektronikk, er jeg ganske grønn på enkelte av disse portene som er beskrevet her. Jeg skal holde på med et prosjekt, men trenger en slags inverting-port, men vet ikke helt om dette er et separat komponent man kan kjøpe, eller om man må eventuelt lage dette selv. Lenke til kommentar
CasterAnd Skrevet 31. juli 2011 Del Skrevet 31. juli 2011 (endret) Men hvorfor har dere alltid en 560 ohm's motstand i skjemaet for bryterne? For å begrense strømmen gjennom dioden. Ellers risikerer du at den brenner opp. Hehe, er kjent med brenning av dioder, da jeg en gang fant en diode som jeg ikke helt huska at det var 3V på slike dioder, ikke 1,5V som det var på de fleste andre dioder som jeg hadde den gangen... meg på en diode som aldri ville lyse, og kobla den til et 9V batteri... Da lysa den! Endret 31. juli 2011 av CasterAnd Lenke til kommentar
voident Skrevet 1. august 2011 Del Skrevet 1. august 2011 (endret) Men hvorfor har dere alltid en 560 ohm's motstand i skjemaet for bryterne? For å begrense strømmen gjennom dioden. Ellers risikerer du at den brenner opp. Hehe, er kjent med brenning av dioder, da jeg en gang fant en diode som jeg ikke helt huska at det var 3V på slike dioder, ikke 1,5V som det var på de fleste andre dioder som jeg hadde den gangen... meg på en diode som aldri ville lyse, og kobla den til et 9V batteri... Da lysa den! Ang. invertering av signal, så kan du bruke en opamp med negativ forsterkning (Av = -1 hvis det er en spenning du vil invertere). Bare google opamp + inverter og du finner tusenvis av sider som viser/forteller deg hvordan du gjør det. Endret 1. august 2011 av drgz Lenke til kommentar
CasterAnd Skrevet 1. august 2011 Del Skrevet 1. august 2011 Hei. Trenger litt hjelp. Selv om jeg har jobbet en del med elektronikk, er jeg ganske grønn på enkelte av disse portene som er beskrevet her. Jeg skal holde på med et prosjekt, men trenger en slags inverting-port, men vet ikke helt om dette er et separat komponent man kan kjøpe, eller om man må eventuelt lage dette selv. Glemte å skrive med om det var mulig å få tak i en slags "diode" som man sender (for eks.) plusstrøm inn i den ene enden, og hvis det er lys på "dioden" kommer det strøm ut i den andre enden. Tror dette er delevis mulig med en av disse portene i guiden, men "dioden" er problemet. Håper snart på et svar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå