EJohannessen Skrevet 29. mai 2011 Del Skrevet 29. mai 2011 (endret) Tidligere her i kveld kom jeg til å slette noen videofiler fra et SD-card i stedet for å flytte dem. Ettersom jeg har vært med siden PCens morgen, har jeg lang erfaring med sånt, så jeg passet selvsagt omhyggelig på å ikke skrive noe mer eller gjøre noen endringer på minnekortet så jeg kunne ha en mulighet til å finne frem filene igjen. Men nå etter å ha prøvd et utall programmer for å "undelete" disse filene, må jeg nok bare gi opp. Alle programmene finner filene jeg slettet, og alt virker greit når jeg kopierer dem til harddisken, men ingen av dem lar seg bruke lenger. Disse programmene jeg prøvde hadde forskjellige metoder for å fiske frem slettede filer, og ett av dem var så grei å fortelle meg at "Starting cluster is occupied by another file" eller noe sånt, og et annet sa "Overwritten". Men det har altså ikke skjedd. Ingen skriveoperasjoner har skjedd til minnekortet, og allikevel har det altså blitt umulig å finne filene frem igjen. Nå har jeg forsåvidt forsonet meg med at jeg må ut og gjøre en hel dags opptak på nytt, men jeg skulle allikevel gjerne hatt en forklaring på hvorfor dette gikk galt, og filene nå er uleselige for alle avspillerene. Jeg har tittet på innholdet i dem, og ingen headere er riktige i det hele tatt. Jeg har også prøvd å kopiere ut starten av en "god" fil og satt den sammen med videodata fra en "dårlig", men det virker heller ikke. Noen som har en idé om hva som kan ha skjedd? Erlend Endret 29. mai 2011 av EJohannessen Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 29. mai 2011 Del Skrevet 29. mai 2011 Låter underlig - hva for et program brukte du til å slette filene? Operativsystemet eller et program fra kameraleverandøren? Lenke til kommentar
EJohannessen Skrevet 29. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2011 Vel, jeg bruker Total Commander til filbehandlinger. Riktignok sletter den filene direkte og ikke til papirkurven, men jeg tror egentlig ikke den gjør noe galt. Dessuten viser det seg at jeg ikke klarer å undelete noen av de slettede filene på minnekortet. De gamle kan jeg jo forstå, for de har jo sikkert blitt overskrevet. Men at de nettopp slettede skulle ha det på samme måte er jo rart... Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 29. mai 2011 Del Skrevet 29. mai 2011 Hvis du i det hele tatt har browset i noen kataloger på kortet, så kan Windows for eksempel finne på å lagre thumbnail-data, og så skrives det thumbs.db-filer til,kortet, og de kan teoretisk overskrive de slettede filene. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 29. mai 2011 Del Skrevet 29. mai 2011 Noe av problemet kan være hvis du sletter bildene fra kortet istedenfor og formatere kortene etter hver nedlastningsøkt, blir mye overskriving ellers. Du kan prøve med sandisk sitt recoveryprogram. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 29. mai 2011 Del Skrevet 29. mai 2011 Du kan prøve disse: http://www.z-a-recovery.com/digital-image-recovery.htm http://www.lexar.com/products/lexar-image-rescue-4-software?category=429 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå