Complain Skrevet 29. mai 2011 Del Skrevet 29. mai 2011 Heisann. Det har seg slik at jeg bor 3 km (2978 meter) fra sentralen, dermed kan jeg ikke få mer enn 3 Mbit nettlinje fra Telenor(omkring 350 kb/s). Husstanden har i mange år hatt 230 kb/s, og etter å ha hørt ut med 5 forskjellige personer via Kundeservice, klarte èn av dem å finne ut at vi kunne oppgradere til 350 kb/s - en helt sinnsykt dårlig hastighet. Er det mulighet for å se om det planlegges utbygging hvor jeg bor? Og nei, jeg har ikke tenkt å ringe Telenor og høre ut - de vet tydeligvis ikke en forbanna dritt. Jeg ble direkte forbannet på de idiotiske folkene bak telefonen. En av dem presterte å si at jeg burde lage meg en facebook-gruppe og klage der. Helt latterlig dårlig kundeservice. Evt. noe som VDSL2 (Superbredbånd), slik at de som bor ytterligere fra sentralen kan få høye hastigheter er rett rundt hjørnet? (Vet jeg ikke får VDSL2 hastigheter)350 kb/s er helt forjævlig. Merkelig at man plutselig kan forbedre hastigheten via kobberkabel innen 1km fra sentralen så utrolig mye, men de som bor 2km fra sentralen via kobberkabel merker ikke noe til det. Kort versjon: Noen plass jeg kan se etter om det planlegges å bygge en sentral hvor jeg bor? Kommer det noe ''Superbredbånd'' for de som bor 3 km unna sentralen? Faen kan jeg gjøre for å få høyere hastigheter? Telenor vil tydeligvis ikke hjelpe meg, til tross for at det bor 20.000 innen 3-4 km radius fra hvor jeg bor. Merket at dette ble mer en klagetråd enn spørsmåltråd.. uansett godt å få det ut. Takker på forhånd. Lenke til kommentar
Scriptgutten Skrevet 29. mai 2011 Del Skrevet 29. mai 2011 Du kan prøve å høre med nextgentel, de er ofte mer villig til å prøve med høyere hastigheter. Telenor er veldig firkantet, og vil bare prøve med de hastighetene de mener ligger godt innenfor marginene. På 3km bør man klare en 6Mbit eller noe, avhengig av tverrsnitt på linjen. Selvom 3Mbit ikke er så veldig mye idag, må jeg likevel si at jeg ikke synes det er noe å klage over, tenk på hvor mange folk det er som ikke engang kan få ADSL, og må benytte seg av trege mobile bredbånd, hvis det i det heletatt er tilgjengelig. Personlig setter jeg grensen for hva jeg mener er for tregt, på 1.5Mbit. Telenor vil nok sannsynligvis ikke bygge ut for noe høyere hastighet, dessverre. Da må du nok se på alternativer som kabel eller fiber der du bor. Jeg har en 2km telefonlinje som maks klarer 12Mbit, og jeg venter spent på om det kommer brev om utbygging av fiber en vakker dag Grunnen til at de klarer å øke hastigheten med VDSL2 på korte linjer og ikke lange, har med frekvensene som sendes å gjøre. For at hastigheten skal økes, må de høyeste frekvensene på linjen brukes, men disse taper seg fortere underveis enn de lavere frekvensene. VDSL2 benytter seg av høyere frekvenser enn det ADSL gjør, men siden disse frekvensene er de som taper seg først, fungerer det bare på korte linjer. Etter litt over 1km, vil hastigheten på VDSL2 være omtrent det samme som ADSL2+. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 29. mai 2011 Del Skrevet 29. mai 2011 Kort sagt - om linjen er dårlig der du bor (og det er den jo tydeligvis) så er du screwed. NGT er villig til å presse linjen til den fysisk klarer mens Telenor er mer konservativ og som regel forholder seg ganske striks til de kapasitetene som linjen er garantert for - men som sagt om linjen er dårlig så er den dårlig - og da vil det neppe være voldsomt mye du kan hente ut av det selv om du presser den for det den er verdt. Når det gjelder utbygging så er det desverre heller ikke stort å gjøre utover å melde ditt behov for Telenor. I praksis så taes dog slike avgjørelser på ren økonomisk basis og er skjeldent (aldri?) pga. folk klager. Når det er økonomisk insentiv til å bygge en ny sentral så skjer det på sikt, men ikke før. Beklager å gi dårlig nyheter - men ved midnre du skulle finne noe alternativ teknologi å gå for (som trådløs sender teknologi, mobilt bredbånd eller satelitt eller kabelbasert internett) så er det neppe så mye du kan gjøre før det byges en ny sentral eller de tar en skikkelig overhaling av området. DU kan sjekke opp i kapaks om det stemmer der med at du hår så ille linje. Hvis kapaks oppgir betydelig mer så er det som regel grunnlag for å sende ut en montør for å rette forholdene - men dette anntar jeg supportfolka du har snakket med ville plukket opp på rimelig raskt om dette var en mulighet... -Stigma Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 29. mai 2011 Del Skrevet 29. mai 2011 Sjekk her om disse har bygd ut trådløst i nærheten av ditt hus, hvis de har det så kan du sannsynligvis få en mye bedre linje enn den du har, http://directconnect.no/ Du bare legger inn postnummeret ditt under bestill så kommer det opp et kart hvor du ser alle master i nærheten. Du bør ha noenlunde fri sikt til masta, men ikke sånn at du fysisk må se den. Lenke til kommentar
Complain Skrevet 30. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2011 Selvom 3Mbit ikke er så veldig mye idag, må jeg likevel si at jeg ikke synes det er noe å klage over. Generelt sett er det vel ikke mye å klage over, men for mitt bruk holder ikke 350 kb/s til en dritt. Kunne tenkt meg minimum 3-4 mb/s nedlasting - MINIMUM. Forstår at dette ikke er mulig ettersom jeg bor 3 km fra sentralen, men 350 kb/s er som sagt for lavt for mitt bruk. Chatter med NextGenTel as we speak. ''Kari: Det ligger begrensing på linjen på 3616kbps/448kbps''. Dette er en økning på usle 70-75 kb/s i sekundet, og da ser jeg virkelig ikke bryderiet. De var heller ikke villige til å øke fra 3 Mbits til 5 Mbits (noe jeg trenger for den 75 kb/s økningen). Takk for hjelpen, uansett. Lenke til kommentar
Complain Skrevet 30. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2011 Sjekk her om disse har bygd ut trådløst i nærheten av ditt hus, hvis de har det så kan du sannsynligvis få en mye bedre linje enn den du har, http://directconnect.no/ Du bare legger inn postnummeret ditt under bestill så kommer det opp et kart hvor du ser alle master i nærheten. Du bør ha noenlunde fri sikt til masta, men ikke sånn at du fysisk må se den. Dette var ikke tilgjengelig i mitt område, dessverre. Har også hørt at man opplever høy latency og ustabilitet dersom det regner, og en generelt høy latency. Ettersom jeg spiller en del, så er en høy latency det siste jeg trenger. Takk for hjelpen likevel. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå