Gå til innhold

ny bærbar, hvordan kopiere til ekstern hardisk

Anbefalte innlegg

fikk ny bærbar her og når jeg skrur den på står det at acer filene burde kopieres på disk så jeg har de om systemet må reinstaleres.

problemet er at de må, i følge pcn, kopieres på cd`r mens jeg gjerne vil ha de på en ekstern harddisk jeg har stående. står at jeg trenger ca 10g med plass.

er den kopiene noe jeg burde gjøre?

er det da w7 som blir kopiert eller bare drivere og greier?

om jeg må ta det på cd`r, går det da og bytte cd mens den driver på, har bare på 4.5g?

får man kjøpt cd`r med så mye som 10g på?

tokk sikerhets kopi av pcn før jeg begynte å bruke den, men det står at den mappen på den eksterne er tom, er den da bare skjult eller hva er greia der?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå til dag er det nok ikke CD-r plater den vil kopiere til, men DVD plater, og hver DVD plate tar 4.5 GB.

Slike recoverypartisjoner er vanligvis på ca 10 GB, så 2-3 DVD plater må du nok ha.

Sjekk innstillingene i det programmet som vil lage disse recovery DVD platene, for å se om det er mulig å velge noe annet enn DVD plater.

Om det ikke går, finnes det tredjeparts programmer som Acronis True Image, som lar deg ta en backup av hele disken, til valgfritt media (f.eks ekstern disk) så du har en kopi av maskinen som "ny".

Denne backupen som du får beskjed om å ta i starten, inneholder alt som du har etter du startet pcen for første gang, inkludert eventuelt "crap ware" fra produsenten, prøveversjoner etc.

Det er ikke en ren Windows 7 plate du får her.

Ellers finnes det duallayer DVD plater på litt over 8 GB, men noe større enn det finner du ikke.

Da må du over på Blue-Ray eller lignede.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Egentlig er den recoverydelen dårlig. Tar man en gjennoppretting, ender man opp med et lass med utdaterte programmer og drivere, prøveversjoner, og bloating så det holder.

Spander heller på deg en ren win plate, og bruk den om du skulle få problem.

Recoverypartisjonen kan man ofte fjerne for å frigjøre plass.

Lenke til kommentar

Det er ikke så viktig om recoverydelen oppfattes som dårlig. Det viktigste er at TS får kiopi av systemet som muliggjør gjenoppretting med booting fra CD/DVD. Ofte brennes drivere ut i til egen plate. Dette varierer avhengig av produsent av PCen.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Eneste gangen jeg har forsøkt dette, er på en HP laptop og da var den så bloatet med dritt at den ikke klarte å gjøre det. Kontaktet HP, og de sendte ut gratis recoveryplater. Regner med alle produsenter gjør dette. Det jeg mente er at recovery inneholder drivere og programvare som blir foreldet etter kort tid. Normalt finner windows selv driverne, medfølgende programvare er stort sett bloating eller prøveversjoner. Hvis man etter f.eks 3 år tar en recovery ender man opp med 3 år gamle drivere og programmer og man bruker timesvis på å rydde opp. En ren installasjon av windows gjør at man slipper dette, og man får nye drivere så snart PC kobler seg til nettet. I prinsippet synes jeg alle PCer burde vært levert med tom harddisk og en vanlig win 7 home premium lik den man kjøper i butikken.

Problemet med recovery på harddisken i pc er at pc må starte for å få brukt den, og man mister recovery hvis harddisken ryker. Det er også endel oppstartsverktøy som er tilgjengelig på win innstallasjonsdvd som man ikke får slik produsentene har rotet det til med å bruke recovery.

Endret av medlem-82119
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...