Gå til innhold

hjelp til valg av makro objektiv til d90

Anbefalte innlegg

Hei jeg har et d90 og har et 17-70mm som har "makro" funksjon.. og syntes det er veldig gøy å ta nærbilder. har sett litt på objektiver og trenger deres mening og tips.

Tamron 90mm 2.8

sigma 50mm 2.8

sigma 105mm 2.8

nikon 85mm 3.5

hvem er best og why?

jeg kan legge til at jeg har skrekk for veps/bier osv.. så er ikke da 50mm litt drøyt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan anbefale Sigma 150mm 2.8, da jeg har den selv til en D90. Den gir deg en passe arbeidsavstand til insekter, og er absolut god nok. Det er også et "ekte" makroobjektiv som gir deg 1:1 gjengivelse, altså at på nærgrensen så tar et motiv som er 1x1 mm i virkeligheten 1x1 mm av sensoren.

Legger ved et eksempelbilde:

post-138195-0-82608200-1306625710_thumb.jpg

Endret av Killswitch
Lenke til kommentar

Hvilken er best, ikke hvem. "Hvem" omhandler mennesker.

Hvilken som er "best" avhenger helt av hva du vil ta bilder av. Vanligvis pleier man å si at ~50mm er for blomster, ~100mm for blomster/insekter og 150-180mm er for insekter, fortrinnsvis lettskremte. Dvs. om du er usikker, så er 100mm en god brennvidde.

Om du skal kjøpe macro-objektiv, husk å kjøpe blits i tillegg, samt sync-kabel og et lite stativ som blitsen kan stå på (evt. dedikert macroblits).

Lenke til kommentar

Næsj, 100mm 1:1 håndholdt macro med blits er lett. Prøv 3-5:1, da snakker vi vanskelig. Ellers ville jeg absolutt anbefalt Canon eller Nikons egne 100/105mm-objektiv over Sigma/Tamron, mye grunnet IF (intern fokusering). Har hatt Sigma 105mm før, og det var mye styr med å plutselig ha dobbelt opp med objektiv som kom tytende ut når man fokuserte. Da er Canon 100mm veldig grei å jobbe med grunnet en fast lengde uansett hvor man fokuserer. IF og USM/SWM gjør også objektivene brukendes til andre formål enn macro, de er finfine portrettobjektiv.

Går du opp til 150-180mm, så har Sigma/Tamron IF på sine objektiv, men ikke på 105/90mm.

Ta for øvrig en titt på denne tråden, veldig mange fine macro-oppsett.

Endret av psilocybe
Lenke til kommentar

ser mange av dem buker "extension tubes" som får objektivet til å se lengre ut og mer zoom?

Extension-tube vil gi deg en utrolig liten dybdefokus på et 100mm macroobjektiv, normalt så bruker man dette på "vanlige" objektiver samt hvis man er ute etter og isolere noe svært lite i et bilde, foreksempel en frøbærer.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...