Gå til innhold

Er dette moms-unndragelse, paintball varer

Lami

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg lurer på, hvis f.eks paintball-butikker fra utlandet kan dele opp din bestilling i flere pakker slik at visst du bestiller for $500 så kan du få delt dette opp i mindre beløper slik at du slipper moms (gift), er dette da moms-unndragelse? Er dette da ikke lov?

Takker for svar!

Endret av Lami
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det ikke lov? Snakket med de som jobber hos ANSgear.com (antageligvis største paintball-butikken i USA) og de sender alltid varene dems som skal internasjonalt, som gift.

Fikk nettopp beskjed at det ikke var lovlig å dele varene opp i flere pakker.

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Fikk advarsel på splat.no fordi jeg postet et innlegg og skrev at det går an å få butikken til å dele opp i flere pakker for å slippe å betale moms.

Oppfordring/info om moms-unndragelse/svindel er ikke godtatt her.

Lenke til kommentar

I Norge kan du få gaver opptil 1000kr momsfritt, mens for vanlige varer opptil 200kr momsfritt.

Det er ikke unndrag av moms om du får oppdelt pakker men det kan bli mer å betale i porto, hva du gjør blir da opptil deg. Steder som dealextreme og lignende steder med gratis frakt er dette vanlig måte å unngå slikt på. Mer diskusjon rundt mva og moms kan gjøres her:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=778894

Lenke til kommentar

Hjelper ikke at de merker det med gift.

Sålenge det sendes fra et firma til deg så må alt over 200 kr. regne med å måtte betale mva og evt. toll.

Gavegrensen på 1000 kr gjelder hvis du har en tante i USA som sender deg et par filmer f.eks. ;)

Lenke til kommentar

Så hvordan kan det ha seg at f.eks ANSgear.com (og mange fler) sender alle sine internasjonale pakker som "gift"?

Jeg kjenner ikke reglene til andre land med tanke på verdier på gaver fra firmaer og liknende (EU har vel enda lavere grense mener jeg å huske).

Om det står gift på spiller ingen rolle da alle pakker med en verdi over 200 NOK vil bli stoppet og kontrollert. Kan aldri tenke meg at det vil lønne seg å dele opp i mange småpakker, hvis ikke de har verdi på under 200 NOK, da hver pakke vil få et gebyr i tillegg på 110 eller 210 kr (+/- noen kroner) + 25% mva.

Dvs. hvis du mottar to pakker, der en koster $225 og en $90, kontra en på $315, så se regnestykket under.

$225 * 5,5 = 1237,50 kr

1237,50 kr * 1,25 = 1547 kr

1547 + 210 kr = 1757 kr

$90 * 5,5 = 495 kr

495 kr * 1,25 = 619 kr

619 kr + 110 = 729 kr

---

$315 * 5,5 = 1732, 50 kr

1732,50 kr * 1,25 = 2165,50 kr

2165,50 kr + 210 = 2375,50 kr

Har heller ikke regnet med frakt. Frakten tas også med i beregningen når pakken har en verdi over 200 NOK og tviler på at frakten er noe særlig mindre per pakke uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...