Gjest Slettet+987123897 Skrevet 28. mai 2011 Del Skrevet 28. mai 2011 (endret) Hei, jeg har en gammel stasjonær PC som jeg kjøpte for konfirmasjonspengene for endel år siden. Den har fungert godt, men det virker som den trenger noen oppdateringer for at den skal virke greit til nåtidens hardwarekrav. Spesifikasjonene er per idag: RAM: Kingston 2048MB 400 MHz DDR PC3200 CPU: AMD Athlon 65 X2 4200+ Ghz Hovedkort: Abit KN8-Ultra, nForce4 Ultra socket 939 Grafikkort: ATI Radeon HD 4600-serien (husker ikke eksakt, men det er relativt nytt. Hvordan sjekker jeg den eksakte modellen) Kabinett (og medfølgende PSU): Antec Sonata 2. PSUen må sannsynligvis skiftes uansett da den lager en høyfrekvende ulyd. Viften på kabinettet har også tatt kvelden. Er det noe håp på å spare på Grafikkortet? Hvilke komponenter bør jeg skifte ut, og hva kan jeg beholde? PS: Når jeg sier 3000 max, så mener jeg 3000max. Det kan gjerne koste mindre, men ikke mer. Dersom det blir aktuelt å oppgradere så skal det gjøres om et par måneder når jeg har fått pengene fra sommerjobben Edit: Nytt budsjett: 2300 kr! Endret 2. oktober 2011 av Slettet+987123897 Lenke til kommentar
Zyvox Skrevet 28. mai 2011 Del Skrevet 28. mai 2011 (endret) Først og fremst ville jeg har byttet ut hele AMD systemet ditt med Intel Jeg ville ha byttet ut prosessoren til en Intel i5 2500k, som kan ta ALT nå til dags (med det riktige hovedkortet og skjermkortet). Pris på Intel i5 er ca 1500kr. Hovedkortet ditt ville ikke passe med Intel i5, så råder deg til å bytte til ASUS P8P67 Pro B3 (B3 er nyere versjon der evt. bugs er fikset. Pro versjon er bedre enn vanlig). Hvis PC'en hovedsaklig brukes til gaming, ville jeg klanskje gått for ASUS Sabertooth P67 istedet. Pris for ASUS 98967 er på ca 1300kr. Grafikkortet ser relativt greit ut, og 4600-serien bruker ikke mye energi og tror den er ganske stillegående. Vet dessverre ikke hvordan du kan se eksakt hvilken versjon det er, og kan derfor ikke si om det er OK/dårlig/bra... Men det burde vel takle det meste på minimum Høy grafikk (kanskje ikke kategorien Veldig Høy derimot) siden 4600-serien er ganske ny ja. For kabinettet er klart Fractal Design R3 det beste valget (m/ vifter og det er lydabsorberende), men det følger ikke med en PSU som sikkert koster rundt tusenlappen for en bra. Kabinettet koster ca 700-800kr. Som du ser er disse valgene ganske dyre, men du kan jo selvfølgelig se littegran nedover på de tidligere versjonene av produktene e.g Intel i3 og P8P67 uten Pro/B3. Vær oppmerksom på at AMD prosessorer og ASUS skjermkortet IKKE passer sammen, og det gjør heller ikke Intel + det du har nå. For PSU, sats på Corsair. De har herlige PSU'er (litt dyrere. Du får 500w kanskje 600-800kr). Hvis du i det hele tatt skal ha nytte over det jeg har sagt her, må du ha mer enn 2GB RAM og 400mHz. RAM er billig da. Men for over 4GB RAM (6+) trenger du Windows 7 64-bit for å utnytte det. http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=437583 600kr for 6GB ram. du kan få 4GB RAM for kanskje 400-500kr også (pass på at de passer og er bra). Dette koster dessverre over 3000kr tror jeg - men hvis du går for en i3 og P8P67 Pro B3. Du får i3'en for 1050kr (eller en dårligere versjon for 800 med råder deg til å gå for 1050 versjonen, pga 800'en har socket 1156 som ikke passer med hovedkortet). Det blir ca 1000 + hovedkortetr blir rundt maks 2500. Så kjøper du ram brikker for 500 = 3000. Maks kanskje rundt 3200kr x.x ^Dette er da prosessor, hovedkort og RAM som i tillegg til ditt relative nye skjermkort vil gi gode spillresultater etc. Hvis du får spart opp kanskje 500kr senere kan du kjøpe en bedre PSU også hvis du greier å holde ut med ulyden til den du har nå en liten stund til Hvor mange watt er den btw? Jeg vet IKKE om dette passer i kabinettet ditt!!! Men det passer hvertfall med hverandre (bortsett fra RAMen som du velger selv ) Prosessoren og hovedkortet VIl passe. Good luck Endret 28. mai 2011 av Zyvox Lenke til kommentar
jornboss Skrevet 28. mai 2011 Del Skrevet 28. mai 2011 2268,- for denne oppgraderingen nå i helgen. Strømforsyningen koster det dobbelte fra mandag. Du beholder kabinett, harddisk og grafikkort. Pluss ei kabinettvifte til en 100 lapp hvis denne passer ok.... Lenke til kommentar
Zyvox Skrevet 28. mai 2011 Del Skrevet 28. mai 2011 Kom nettopp over et tilbud på komplett her, http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=601840 Sjekk det ut Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987123897 Skrevet 2. oktober 2011 Del Skrevet 2. oktober 2011 (endret) Jeg prøver igjen. Nå har jeg endelig penger, men det har gått litt mye bort i fadderuker og div. Beklager at jeg var ikke svarte dere som skrev innlegg. Jeg er svært takknemlig for hjelpen jeg fikk, men det er altså nå jeg har penger. Skjermkortet er et Sapphire Radeon HD 4670 512mb GDDR3 med passiv kjøling. Jeg trenger: Nytt hovedkort Ny strømforsyning Nytt minne Jeg har håp om å klare å spille BF3 uten hakking. Grafikkinnstillingene er ikke så viktige. Jeg vil også kunne spille av .mkv i 1080p uten hakking. Budsjettet er 2300kr, er det mulig å få noe greit for det? Jeg har ikke noe problemer med å kjøpe på tilbudsdager osv, men jeg har ikke noe peiling på hva som er bra og hva som ikke er det. Edit: Skal bruke Windows 7 64bit tenkte jeg. Endret 2. oktober 2011 av Slettet+987123897 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987123897 Skrevet 7. oktober 2011 Del Skrevet 7. oktober 2011 Hva synes dere om disse komponentene? Bør jeg vente til et evt. timessalg og se? Jeg har egentlig ikke peiling på hva som er godt eller ikke, men det virket som disse komponentene burde holde greit, eller? Lenke til kommentar
Mgut Skrevet 9. oktober 2011 Del Skrevet 9. oktober 2011 (endret) joda, ser relativt greit ut det oppsettet, men hvilket kabinett har du og du må sjekke at den støtter atx kort edit: bare glem det Endret 9. oktober 2011 av Mgut Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå