Gå til innhold

Boot pcen direkte til Zork istedenfor å starte windows.

Gjest medlem-245286

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-245286

Hei, jeg vil at pcen skal boote Zork og spille Zork er det eneste pcen kan gjøre! Det er fordi at pcen ville da bruke SYKT lite batteri wink.gif Håper dette er mulig wink.gif

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mener du spillet Zork? Det er fultt mulig om du har litt kjennskap til operativsystemer.

1. Sørg for at du har en oppstartsdiskett/plate/noe sånt, så du får startet maskinen uten operativsystem.

2. Sørg for at du har MS-DOS klar til å installeres (kan sikkert finne det på nettet)

3. Legg Zork på en CD eller diskett. (anbefaler diskett.)

4. Fjern Windows. Du kan alltids formatere harddisken om det kun er Zork du vil ha.

5. Installer MS-DOs og Zork.

6. Finn filen autoexec.bat i rotmenyen, rediger den og legg til oppstartskommandoen til Zork der (ofte c:\spill\\zork\zork.exe eller noe sånt)

Nå har du ikke lenger Windows (eller noe som helst annet), men Zork vil starte automatisk hver gang du starter maskinen.

Om du senere vil ha Windows kan du installere med Dual Boot. Da kan du starte Windows om du vil og MS-DOS (dvs Zork) om du vil. ;)

Lenke til kommentar

Haha, dette hørtes morsomt ut.

Lag en FAT16-partisjon på harddisken din, og installer MS-DOS.

Et lettere alternativ er vel å installere en eller annen linux-distrubusjon og legge inn DOSBox på den.

http://www.dosbox.co...load.php?main=1

Eller last ned hele Zork-sagaen (stort sett, noen spill mangler) fra gog.com?

Joda, men da må man ha Windows, og det var ikke det trådstarter ville. (Antar jeg....)

Lenke til kommentar

Nja, trådstarter ville ha en PC som kun kan gjøre Zork. Det kan gjøres ved å installere MS-DOS og starte Zork direkte eller laste ned Zork fra gog.com og kjøre det via Windows. Han kan jo legge det i oppstartsmappen og starte det automatisk. Jeg anbefaler MS-DOS-versjonen siden den krever mindre resursser og lar batteriet vare lengre. Men vær obs på at MS-DOS ikke har vært laget på veldig lenge, så det er ikke garantert nye PCer vil fungere med det. For eksempel tviler jeg sterkt på at MS-DOS kan utnytte to eller fllere kjerner, og om jeg ikke tar helt feil er det en relativt lav grense for hvor mye minne den takler. (Dvs den skal i teorien fungere uansett hvor mye minne du har, men det som er over grensen blir ikke registrert.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...