Gå til innhold

Rullestolbruker i jobb?

Anbefalte innlegg

Jeg sitter i rullestol og ønsker meg jobb. Dessverre har jeg lite utdanning, men er mobil for rullestolbruker å være og er helt klar i hodet. Hva slags jobb tror dere er aktuelt for meg? Er det mulig for meg å få jobb i en matvarebutikk, som f.eks kiwi, rema 1000 eller rimi?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

"Alt" er mulig, Men du sier at du er mobil, men hva er egentlig handicapet ditt? er det bare bena som er lam? eller Hvor mye kan du bevege?

Kassene er feks ikke så greit tilrettelagt til en rullestol, men kan mange ganger brukes hvis du kan komme deg over på en stol, og armene er fult brukbare. Ellers må det en del ombygging til. Mange ganger er det mulig å få tilskudd for ombygging og tilrettelegging for handicappede.

En kamerat av meg er nesten helt lam, men kan bevege høyre arm, men ikke hånden. Han kjører bil med spesial joystic, og kan bruke pc. Derfor skal han prøve å komme inn på Bi til høsten og videreutdanne seg på bedriftsøkonomi. Slik at han kan ha en vanlig kontorjobb.

Lenke til kommentar

Jeg er delvis lam fra livet og ned, full funksjon i armer og slikt.

Resepsjon og sentralbord tror jeg hadde blitt litt ensomt og ensformig, derfor jeg tenkte mer på butikkjobber.

Er ganske mobil, så det å komme seg opp på en stol som er foran kassen blir ikke noe problem overhode, men når jeg skriver i søknaden at jeg sitter i rullestol så får jeg aldri noe svar, og jeg skjønner dem godt da de sikkert ser for seg gigantiske kostnader pga tilrettelegging.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tror du bør oppsøke potensielle arbeidsgivere, slik at de kan se deg, og vurdere ditt funksjonsnivå. Dette kan også vise at du er motivert, og er villig til å "stå på". Tror nok at butikken må være av en viss størrelse, slik at de har folk permanent i kassen. I mindre butikker så har folk ofte flere funksjoner, som krever rask mobilitet.

Når det gjelder resepsjon og sentralbord, så tror jeg nok du tar feil. Spesielt om det er i større bedrifter og offentlige etater. Disse har ofte flere ansatte i funksjonene som utfyller hverandre, og lager et arbeidsmiljø.

Men som sagt, reis ut og vis deg frem.

Lenke til kommentar

du kan jo kontakte forbundet ditt. de vet hvilke problemer rullestol brukere har med jobbsøking. jeg har sittet i rullestol i 1,5år da jeg var 6 år. vet hvordan det er. mens nå går jeg på skips som elektromontør.

Lenke til kommentar

Det skal ikke være vanskelig for meg å gjøre andre oppgaver også, som å fylle i de nederste hyllene og slike ting.

Har aldri hatt kontakt med handikappforbundet, og jeg må visst også melde meg inn og alt det der? Det er ganske trist egentlig, har aldri måtte ha sånn hjelp før så jeg vet ikke hvordan jeg går frem med det. Ønsker heller ikke å sitte å sutre til meg ting, men må man krype til korset så..

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er synd å høre om personer som er veldig interessert i å jobbe som ikke får innpass på grunn av fordommer og frykt for det ukjente.

Det er uansett veldig mange stillinger som kan være aktuell selv om du sitter i rullestol. Jeg ser for meg at et kontorjobb med PC relaterte eller lignende oppgaver hadde vært midt i blinken. Kan selvsagt fungere som butikkselger også, men da kan det bli en utfordring med kunder som ikke er vant til folk i rullestol.

Du sier at du har lite utdannelse. Hva legger du i det?

Dersom du oppgir kommune eller fylke kan folk her hjelpe deg å lete etter stillinger som kan være aktuelle.

Hvilke interesser har du, og hvor gammel er du?

Du sier at du skriver i søknaden at du er i rullestol. Hva med å kutte ut det? Formålet med søknaden er å få deg på et intervju. Når du kommer rullende inn på intervjuet er det for sent for de trangsynte å sende deg bort, men de kan heller bruke tiden på å bli kjent med deg som de ville gjort med andre søkere. Har lest om damer som kun har skrevet initial på fornavnet og fullt etternavn for å ikke bli lagt i nei-bunken av søkere og det har vissnok fungert strålende. Mulig dette er noe uetisk, men det er vel heller ikke lov å diskriminere personer med funksjonshemming?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er en jobb bak en pult eller på ett kontor foran en pc jeg ikke ønsker. Det blir lite motiverende og veldig ensomt og usosialt for min del.

Jeg tenkte at jeg kunne fungere bak kassen (der ser ikke kundene at jeg sitter i rullestol) og gjøre lett lagerarbeid og sette varer inn i nederste hylle, da får jeg møte nye mennesker hele tiden og kanskje bli mer sosial når vi sitter på pauserommet og har lunsj og prater om alle de rare kundene vi får?

Jeg bor i Oslo.

Har tenkt på å kutte ut det at jeg sitter i rullestol, men det kan slå tilbake mot meg for jeg kan da ikke vite om de har store nok dører og slikt, selv om jeg bruker manuell rullestol er det ikke alle lokaler som er egnet. Kanskje de også føler seg lurt hvis jeg plutselig kommer rullende inn?

Med ingen utdanning mener jeg ufullstendige skoleår på både videregående og folkehøyskole.

Lenke til kommentar

Du greier nok ikke å sette varer inn i hyllene like effektivt som en vanlig person, derfor vil det økonomisk sett ikke lønne seg, dog om en butikk hadde en 100% kasse-stilling kunne du jobbet like effektivt som alle andre, dog tror jeg ikke mange butikker tilbyr slike stillinger, de fleste inneholder litt lagerarbeid og slikt som vil være mer effektivt med funksjonelle ben, dermed vil du ikke være den mest kostnadseffektive og ansette.

Tror nok det er kontorjobber som er det aller mest aktuelle for deg, men virker dette kjedelig og ensformig så er det nok ikke så lett og finne noe, men kan jo altids være det er noe.

PS: Ikke kutt ut at du er i rullestol på søknaden, blir litt dumt om du ikke kommer deg inn døren og dermed ikke greier møte opp elns.

Endret av Dj_Evelen
Lenke til kommentar

Sitter i rullestol selv, og jeg har alltid tenkt som så at er smart å få seg en god utdanning slik at du blir attraktiv på arbeidsmarkedet. Da spiller plutselig ikke stolen så stor rolle mer, for da er det hjernen din som skal "selges".

Men klart, hvis du vil droppe utdanning og bli kassemedarbeider så kan jeg ikke skjønne at du ikke skulle kunne gjøre det. Vil anbefale deg å snakke med noen på NAV, så kan de kontakte noen butikker og høre om noen av dem er villig til å ha en 100% kassemedarbeider uten lagerarbeid. Sikkert mer sjanse for at de vil det hvis de blir kontaktet av NAV enn om du spør selv.

PS. Har hatt en del sommerjobber som bl.a telefonselger, resepsjonsvakt, avismedarbeider og lignende selv, da skrev jeg aldri i søknadene at jeg var rullestolbruker, bare lot dem finne ut av det på intervjuet. Og jeg har aldri fått avslag på en jobbsøknad i hele mitt liv.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Sitter i rullestol selv, og jeg har alltid tenkt som så at er smart å få seg en god utdanning slik at du blir attraktiv på arbeidsmarkedet. Da spiller plutselig ikke stolen så stor rolle mer, for da er det hjernen din som skal "selges".

Men klart, hvis du vil droppe utdanning og bli kassemedarbeider så kan jeg ikke skjønne at du ikke skulle kunne gjøre det. Vil anbefale deg å snakke med noen på NAV, så kan de kontakte noen butikker og høre om noen av dem er villig til å ha en 100% kassemedarbeider uten lagerarbeid. Sikkert mer sjanse for at de vil det hvis de blir kontaktet av NAV enn om du spør selv.

PS. Har hatt en del sommerjobber som bl.a telefonselger, resepsjonsvakt, avismedarbeider og lignende selv, da skrev jeg aldri i søknadene at jeg var rullestolbruker, bare lot dem finne ut av det på intervjuet. Og jeg har aldri fått avslag på en jobbsøknad i hele mitt liv.

Det som kan være ulempen ved å skaffe arbeid via nav er da at de mest sannsynlig vil sette meg i en ''praksisplass'' hvor de skal ''betale'' lønna mi, bare det at jeg må leve på 11800 kr (aap) pr mnd uansett, selv om jeg jobber 100%. Dette skal pågå i noen måneder, og jeg syns at det er latterlig å jobbe 8 timer dagen for 590 kr.. Og etter endt praksis så er det ingen garanti for at jeg får fast jobb heller.

Har du aldri sett det som ubehagelig å møte nye folk uten å ha fortalt at du sitter i rullestol allerede? Jeg blir nervøs bare jeg skal møte folk over internett, så da er jeg redd for at jeg vil ødelegge intervjuet med å låse meg helt i ''HVORDAN TAR DE DET?!''

Endret av Bulber
Lenke til kommentar

Si til NAV at noe sånt er du ikke interessert i da. At du vil at de skal hjelpe deg å få fast jobb, ikke noe praksis. Er i hvertfall verd et forsøk.

Nei jeg tenker ikke så mye på det... De får nå ta det som de vil ta det.

Lenke til kommentar

Du bør fortelle at du er i rullestol, noen steder er det umulig for rullestolbrukere å komme seg inn, hvis det er et kontor i 2. etasje f.eks kun med trapper. Da blir det faktisk bortkastet tid både for deg og de. Men hvis du har muighet til å undersøke hvor de holder til først, og sjekke at de er tilrettelagt for rullestoler, da trenger du ikke nevne det.

Lenke til kommentar

Vil det tale for min sak hvis jeg legger ved at jeg gjerne kan ta kveldsvakter og jobbe i helger? Har aldri vært glad i hverken alkohol eller utelivet på byen, så jeg skulle gjerne hatt noe å gjøre de ensomme kveldene også. Derfor jeg ønsker så å komme i jobb! Er det andre ting jeg skal tenke på når jeg nå går inn for å få jobb?

Lenke til kommentar

Det som kan være ulempen ved å skaffe arbeid via nav er da at de mest sannsynlig vil sette meg i en ''praksisplass'' hvor de skal ''betale'' lønna mi, bare det at jeg må leve på 11800 kr (aap) pr mnd uansett, selv om jeg jobber 100%. Dette skal pågå i noen måneder, og jeg syns at det er latterlig å jobbe 8 timer dagen for 590 kr.. Og etter endt praksis så er det ingen garanti for at jeg får fast jobb heller.

Jeg jobber fra 9,5 timer dagen (ofte mer) for 150kr dagen, syns ikke 11800 per måned er så ille.

Lenke til kommentar

Jeg jobber fra 9,5 timer dagen (ofte mer) for 150kr dagen, syns ikke 11800 per måned er så ille.

Er ikke det ekstremt demotiverende? Er det i regi av nav i form av ''praksisplass''?

Det er i regi av forsvaret, og ja, det er demotiverende.

Lenke til kommentar

Ikke innbill deg at du får jobb i de drittbutikkene der.Er du agent for Norgesgruppen? Eller hva?

Hæ? :hmm:

Det er i regi av forsvaret, og ja, det er demotiverende.

Hvorfor får man så dårlig betalt når man er i forsvaret??

Det blir jo bare 3000 kr pr mnd. Greit at dere får dekket mat og sånt, men utifra hva jeg har hørt så er ikke kvaliteten eller pengebruken der noe nevneverdig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...