Elisabeth 95 Skrevet 28. mai 2011 Del Skrevet 28. mai 2011 (endret) Hei, da er jo jeg så heldig å ha kommet opp i muntlig MATTE på eksamen, wohoo liksom. Ja, men vertfall, et av kompetansemålene mine var om tid, strekning og lengd. Derfor bestemte jeg meg for å lage en oppgave om det: En bil kjører i 50 Km/h mens en anen kjører i 70 km/h. Den som kjører i 50 starter 10 minutter før den andre, hvor lang tid tar det før den i 70 km/h tar igjen den bilen som kjører i 50? Så jeg sitter litt fast med å finne det ut selv, og tenkte at jeg kanskje var så heldig å få noe svar herifrå. Vist ingen finner det ut lager jeg bare en enklere oppg, men jeg har såååå lyst på en god karakter så oppg. må jo være litt vanskelig Kan noen av dere klare å forklare meg hvordan man rekner det ut? Endret 28. mai 2011 av Elisabeth 95 Lenke til kommentar
H. Specter Skrevet 28. mai 2011 Del Skrevet 28. mai 2011 Siden du oppgir at den ene bilen ligger 10 min foran den andre, gjør vi om farten til km/m istendenfor km/t. Henholdsvis 5/6 km/m (50 km/t) og 7/6 km/m (70 km/t). Så setter du opp en ligning der disse skal være lik hverandre. 5/6 km/m * x + 10 min = 7/6 km/m * x, løser for x (minutter) x = 35 min Lenke til kommentar
Elisabeth 95 Skrevet 28. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2011 Siden du oppgir at den ene bilen ligger 10 min foran den andre, gjør vi om farten til km/m istendenfor km/t. Henholdsvis 5/6 km/m (50 km/t) og 7/6 km/m (70 km/t). Så setter du opp en ligning der disse skal være lik hverandre. 5/6 km/m * x + 10 min = 7/6 km/m * x, løser for x (minutter) x = 35 min åå, tusen takk ! MEn en ting jeg lurer på, skal jeg ta 5 delt på 6? som er 0, 83 og gange med x *10, og så ta 7 delt på 6 og gange med x? eller jeg forstod ikke helt det med 5/6 og 7/6, hvorfor deler vi på 6?! Tusen takk for svar ) Lenke til kommentar
H. Specter Skrevet 28. mai 2011 Del Skrevet 28. mai 2011 Det blir mye det samme som 50 km/t / 60 min, siden det er 60 min i en time. Da kan du korte det ned til 5/6 km/m eller 0,83 km i minuttet om du vil. Skrevet på en annen måte: (0,83 km/m * X) + 10 min = (1,16 km/m * X) Her skal du finne ut hva X er. Det er det antall minutter det tar før de har kommet akkurat like langt. Og jeg skrev feil i sted. Det tar 30 min, og som supplement 35 km før de er like langt. Spør hvis du lurer på noe mer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå