Gå til innhold

Hvilken fremgangsmåte skal jeg velge for å komme inn på siv.ing. ved NTNU?


Mevon

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er nå ferdig på 3. året dataelektronikk (3DEL) på VGS og skal det neste 1,5 året være IKT lærling. Etter dette har jeg lyst til å gå videre som sivilingeniør ved NTNU. Det blir da mest sannsynlig datateknikk eller elektronikk. Det jeg lurer på er hvilken fremgangsmåte som er den beste for å komme meg inn på disse studieretningene. Jeg har et par valg:

 

1: Kveldskurs gjennom Opus med R1+R2 og FY1 under siste delen av lærlingtiden, deretter påbygg etter lærlingtiden er over. Dette vil da ta 3 år totalt.

 

2: Lærlingtid, deretter forkurs for ingeniørutdanning. Dette vil også ta 3 år totalt.

 

3: Kveldskurs i R1+R2 og FY1 under første året av lærlingtiden, deretter forkurs over internett under siste året av lærlingtiden. Noen høyskoler tilbyr dette, da kan du laste ned forelesninger og referat fra nettsidene deres, og studere på fritiden. Siden jeg da har tatt matte og fysikk fra før, trenger jeg bare å konsentrere meg om norsk, engelsk og teknologi fagene. I tillegg har jeg fri siste halvdelen av dette året, siden lærlingtiden kun er over 1,5 år. Hele dette opplegget vil dermed ta 2 år.

 

Noen som har innspill på hva jeg bør gjøre?

 

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

UiS har forkurs med videoforelesninger osv, hvor du kan ta alt på kvelden etter jobb. Vil du bli fort ferdig (noe jeg anbefaler da det å bruke ett ekstra år kanskje ikke helt er verdt det) så hadde jeg prøvd å kommet med der i år. Både engelsken, norsken og kjemien er noe du pretty much bare kan møte på eksamen og få en B i hvis du ikke er helt håpløs i noen av disse fagene, kanskje lese litt på kjemidelen. Fysikken er litt verre men hvis du jobber konsekvent med den så skal du fint klare å bestå med en grei karakter.

 

NTNU krever en C (4) i R2 Matte for å bli vurdert, og grensen er vel rundt 47-50+ poeng for å komme inn på elektronikk/data, så avhengig av hvor gammel du er (kan få maks 8 poeng det året du blir 23) og 2 poeng for fagbrev, så bør du helst ha over 4,2-4,3 (ganger med 10x for å se poeng fra snitt) i snitt for å ha en grei sjangs på studieplass.

 

R2 matten er ikke umenneskelig vanskelig med lite forkunnskaper utover ungdomskole og yrkesfagmatten, men det er absolutt ikke et fag du bare kan seile til en C+ på med mindre du er veldig dyktig i matte.

 

Slik jeg ser det så hadde du vært best stilt med å kjøpe forkursboka i matte (Sinus for forkurs), lest på det i sommer, så fokusere hovedsaklig på matte og fysikk i det påfølgende året på kveldstid. Og litt om kjemidelen før eksamen. Da burde du ha rimelig grei tid til å bli ferdig før du tar fagbrev og kan søke deg rett inn.

 

Har du store problemer med matte og gjør det dårlig på eksamen så kan du uansett bare søke deg på et år med bare matte, så du taper egentlig ingenting. Klarer du det ikke da så bør du revurdere Siv.ing men det bør ikke være et tema hvis du er motivert nok. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for utfyllende svar :)

 

http://www.uis.no/studietilbud/ingenioer_og_sivilingenioer/forkurs_for_ingenioerer/

"Forelesningene foregår ved Universitetet i Stavanger, med direkte videooverføring til samlingssteder i Haugesund, Egersund og andre studiesteder."

 

http://www.rkk.no/plain/kurs/forkurs_ingenioer

"Videostream via Internett av alle fag, direkte eller som opptak"

 

Betyr dette at man må møte opp på et lærested, eller kan man se disse opptakene hjemme? Det er vell uansett best å kontakte UiS på mail for å være sikker.

Edit: Ser svaret ditt over her nå, så man kan altså se det hjemmeifra ja.

 

Ser at søknadsfristen gikk ut 1.mai, men da kan jeg eventuelt ta kveldskurset i matte å fysikk første delen av lærlingtiden, så jeg er enda sikrere på å greie det når jeg tar forkurset det andre året.

Endret av Mevon
Lenke til kommentar

Det høres ut som en god plan å gå hele løpet ved NTNU.

 

Hvis du har et spesifikt ønske om å ta fagbrev, så ville jeg tatt fagene som privatist under læretiden og bygget på med påbygg. Hvor nyttig fagbrevet vil være kan diskuteres (jeg droppet det selv, tok påbygg etter VG2 Data og Elektronikk og startet på NTNU), men om du bruker tiden til å få skikkelig kontroll på R1 og R2 så kan det være et fornuftig valg.

Lenke til kommentar

Jeg tror at om du setter deg som mål å f.eks ta et halvt år hver for hvert av fagene (F1/R1/R2), så bør du ha en rimelig god sjans på å nå målet ditt etter lærlingtiden.

 

Dette er dog noen av de mest krevende fagene på VGS så du må medregne at veldig mye tid vil gå bort til det. :)

Lenke til kommentar

Takk for innspill :)

 

En ting til jeg lurer på. På vitnemålet har jeg nå en skriftlig (NOR1206) og muntlig (NOR1207) norsk karakter fra VG2 yrkesfag. Vil disse (evt. bare skriftlig karakteren?) bli byttet ut med den karakteren jeg får på forkurset?

Lenke til kommentar

Tror ikke det. Finner vertfall ikke noe informasjon om dette på samordnaopptak.no.

 

Men da tror jeg at jeg kjører på med kveldskurs i matte og fysikk fra høsten av, og deretter forkurs om et år. Har et snitt på like under 5 på vgs, så satser på at det går greit å få minst 5 i alle fem fag på forkurs om jeg jobber nok med de. Har en kompis som mest sannsynlig kommer til å kjøre akkurat det samme løpet, så det kan jo gjøre det litt lettere.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...