Gå til innhold

Sammenkopling av vifter


Anbefalte innlegg

Heisann godtfolk.

 

Jeg har 2 vifter som jeg skal ha i toppen på haf 922. disse er av merketcoolermaster sickleflow 120MM

 

Hvis jeg kopler de sammen og kjører de på en utgang på zalman zm-mfc3 klare den da å drive viftene. det er røde lys på viftene.

 

Dimensions 147(L) x 87(W) x 42(H) mm

Power & Temperature Display 10~999W/ -9.9 °C~+99.9 °C

Fan Compatibility 1 x 4-Pin(Supports fans with PWM function)

3 x 3-Pin(Supports fans with RPM output function)

Fan RPM Control PWM Regulation Method (Fan PWM)

Voltage Control Method (Fan No.1~3)

Output Current MAX 0.7A

Output Voltage +4~11VDC

Input Voltage +12VDC/+5VDC

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ifølge denne siden, så drar viftene 0,35A hver. Tilsammen så blir dette 0,7A, noe som er akkurat på grensen ifølge det du skriver over. Det er med andre ord ingen feilmargin ved feil på viftene. Jeg ville ikke gjort dette. Jeg har ikke prøvd å sette to vifter på en PWM-styring, men jeg har mistanker at to vifter også vil virke forstyrrende på kontrolleren.

Lenke til kommentar

det må du selv se på spenningen og strømmen til viftene til sammen og hvor mye du kan trekke ut fra utgangen. i brukermanualen til hovedkortet står det vell hva du kan trekke ut av den enkelte utgang.

 

hver vifte trekker 0,35A sant? ved paraellkobling får du da 0,7A. max output på dataene du har komt med som jeg regner med er zalman? så går det greit. med magin på 0,0A. men jeg vet ikke hvilke begrensinger zalman gir. men det skal gå.

Lenke til kommentar

ok, men maks ampere er vel når viftene sviver for full pinne og det skal de ikke. regner med rundt 900rpm.

 

 

 

 

 

 

I følge spec på vifta så skal den viftakontrollen akkurat klare å drive begge. Da spørs det bare om du tørr å hente max ampere ut av den.

Lenke til kommentar

Jeg vil ta en kvalifisert gjetning på at de viftene ikke trekker oppgitt strøm under vanlig drift. Har målt flere vifter selv tidligere og sett at stort sett trekker de kun maks strøm i oppstarten. Flere vifter skal ikke gi forstyrrelser på kontrolleren.

 

Selv om det kun er i oppstart at viftene trekker mest (normalt på alle typer elektromotorer), så er dataene oppgitt på en ny vifte under ideelle driftsituasjoner. Når lagrene begynner å bli slitt, det legger seg skitt på viftebladene, viftebladene blir blokkert og andre feilsituasjoner, så begynner motoren å trekke mer ampere. Jeg vet ikke hvor mye feilmargin eller sikkerhet Zalman har bygget inn i kontrolleren, men viftene har ikke noen sikring som slår ut for å beskytte kontrolleren. Det er godt mulig det går bra, spesielt når utstyret er nytt, men marginene for feil er borte.

Lenke til kommentar

Viftene har som regel innebygd beskyttelse mot blokkering (overstrøm) og jeg tviler på at Zalman har laga en potensiell brannfelle. Det er sansynligvis beskyttelseskretser i den også.

 

Uansett er du innenfor spesifikasjonene og det bør være nok.

 

Joda, det er nok innebygd beskyttelse i Zalman'en slik at det ikke blir brann, og det er ikke overslag i viften som er faren. Faren er at f.eks. blokkeringen gjør at viftene drar så mye ampere at kretsene i kontrolleren overbelastes og ødelegges.

 

For å være sikker, så er det en enkel test: Kobl til begge viftene, start dem, og stikk en skrutrekker ned i begge samtidig i 10 sekunder. Overlever kontrolleren, så er du ganske trygg.

Lenke til kommentar

ja da har du ikke vifter igjen. fordi bladene vil bli knust.

 

Output Current MAX 0.7A

Output Voltage +4~11VDC

Input Voltage +12VDC/+5VDC

 

en huskeregel er at høgspenning har høy spenning (selvsakt) og liten strøm. derfor er lederne så små, fordi strømføringevnen er veldig høg. den har den beste strømføringevnen man kan få så lenge det er snakk om luftrekk. ved liten spenning får du større strøm, men en begrensing i motstanden.

 

spenning blir og tapt litt belastning. derfor mister du ca 1V i kontrolleren på output. dette kunne de ha fikset med to småe spoler og en liten magnet, altså en minitrfao. men ved max output 11V skal det vere max 0,7A.

 

det er så måe verdier at det er bare å koble til og teste. eneste brannfaren er når strømforsyningen aka trafo blir overbelasta. det skal mye til hvis du ikke ligger på grensa på hva forsterkeren kan levere. komponentene vil gå først uansett. kobl til.

Lenke til kommentar

ja da har du ikke vifter igjen. fordi bladene vil bli knust.

Neppe. Da hadde det ligget mange knuste vifter rundt om.

 

det er så måe verdier at det er bare å koble til og teste. eneste brannfaren er når strømforsyningen aka trafo blir overbelasta. det skal mye til hvis du ikke ligger på grensa på hva forsterkeren kan levere. komponentene vil gå først uansett. kobl til.

 

Jeg oppfatter trådstarters spørsmål som at han ønsket å vite om han risikerte noe med å koble to vifter til en utgang. Svaret er ja, det er en risiko for å ødelegge Zalman'en. Brannfaren er nesten null, forutsatt at utstyret forøvrig i OK stand. Vil han unngå risikoen, ikke koble til. Er han villig til å ta risiko, kjør på, men da skjønner jeg ikke hvorfor han spurte i utgangspunktet.

Lenke til kommentar

Svaret er ja, det er en risiko for å ødelegge Zalman'en.

 

For all del, forklar hvordan dette ødelegger Zalman kontrolleren... Det er en forventet operasjon- og feilmodus at en vifte kortslutter, så med ditt utsagn skulle RMA avdelingen til Zalman ha det rimelig travelt...

Lenke til kommentar

Svaret er ja, det er en risiko for å ødelegge Zalman'en.

 

For all del, forklar hvordan dette ødelegger Zalman kontrolleren... Det er en forventet operasjon- og feilmodus at en vifte kortslutter, så med ditt utsagn skulle RMA avdelingen til Zalman ha det rimelig travelt...

 

Kortslutning? Jeg har ikke nevnt kortslutning med ett ord. Jeg har snakket om overbelastning. Vet du noenting om elmotorer? Feilmodus?

Lenke til kommentar

Kortslutning? Jeg har ikke nevnt kortslutning med ett ord. Jeg har snakket om overbelastning. Vet du noenting om elmotorer? Feilmodus?

 

Jeg sa ikke at du nevnte kortslutting. Får jeg kun si ting du har nevnt først? Jeg ville du skulle begrunne hvorfor du mener det er en risiko for kontrolleren... Du virket ganske sikker på svaret, så derfor lurer jeg på hvordan du vet dette. Er jo alltid interessert i å lære noe nytt.

 

Jeg kan ett par ting om DC motorer og styring av dem, men jeg er langt fra noen ekspert...

 

Feilmodus er forskjellige feil man tar høyde for under utviklingen at man kan forvente at kan skje ved normal bruk. At en motor overopphetes og at lakken på vindingene smelter er ikke uvanlig, og man får en høyere belastning (kanskje også kortslutting). Derfor vil det være mer sannsynlig enn ikke at Zalman har tatt høyde for dette under utviklingen av kontrolleren.

Lenke til kommentar

Noen nevner fare for brann er liten som argument, og du kommer med kortslutning, når ingen av dem er brukt som argument for ikke å koble sammen viftene, og dermed irrelevant for diskusjonen. Skrive du det da bare for å glede deg selv?

 

Feilmodus er forskjellige feil man tar høyde for under utviklingen at man kan forvente at kan skje ved normal bruk.

 

Og hvor stor sannsynlighet er det for at Zalman har tatt høyde to vifter på en utgang (som ikke er normalt)? Hvis man dobler antall mulige feilkilder, hva er sjansen for at det er tatt høyde for? Hvor sannsynlig at det er et resetbart motorvern (som vil være nødvendig for hindre skade ved for høy belastning) i en kontroller til under 500 kroner?

 

Hvorfor jeg mener det er en risiko for å skade kontrolleren? Det står da ganske klart i postene over. Enhver situasjon som gjør at viftene trekker mer ampere enn det kontrolleren er konstruert for. Eksempler har jeg også skrevet om ovenfor. Hvor stor risikoen er, er noe jeg ikke kan vurdere, siden jeg ikke kontrollerer driften eller miljøet viftene står i. Trådstarter lurer etter det jeg forstår på om det er trygt (uten risiko). Svaret er nei.

 

Så, for all del, hvis du mener det er uten risiko å koble sammen de to viftene på kontrolleren, hvorfor gir du ikke trådstarter en personlig garanti på eventuelle skader ved sammenkoblingen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...