Gå til innhold

[Løst] Ny gamerPC - Satt opp liste. Kommentarer mottas med takk.

Anbefalte innlegg

Hey.

Maskinen min gikk totalt fyken og jeg har bestemt meg for å lage noe fra bunnen av. (Med støvfilter! Viktig)

Har bygget PC før, men aldri satt sammen deler i et kjøp. Er redd for inkompatiblitet.

Kabinett: Cooler Master Storm Sniper Black Edition

PSU: Corsair HX 750W PSU

Hovedkort: ASUS SABERTOOTH X58, Socket-1366

CPU: Intel Core™ i7 Quad Processor i7-950 - 3,06Ghz

Minne: Crucial DDR3 BallistiX 1333MHz 6GB CL7 - 3x 2GB

Grafikkort: ASUS GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX CUDA

SSD: Corsair SSD Force Series™ F60, 60GB

SATA disk: Western Digital Caviar® Black 2TB

Prosessorkjøler: Corsair H50 Hydro Series CPU Kjøler

Lydkort: ASUS Xonar DX/XD, 7.1 channel

Er det da noe jeg har glemt?

Foruten OS, DVD/CD brenner/leser, strømkabel og skjerm?

Og passer disse komponetene godt sammen?

Takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ekinorak snakker sannheten. Gå for nyeste prosessor-generasjon. Det vil si enten i5 2500k eller i7 2600k sammen med et p67 hovedkort, enten sabertooth eller P8P67 Pro.

Gå for en annen SSD, om du vil holde deg på den størrelsen er denne relativt mye bedre, "Crucial m4 64GB" (http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=630674), om du vil ha noe større, gå for denne "Corsair Force Series 3 120GB" (http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=635690), en ny generasjon av den samme du hadde valgt ut, men bedre pris per GB.

GTX 560 Ti er et flott skjermkort, og du har valgt ut et fint eksemplar, men ville heller ha kjøpt MSI "HAWK" versjonen(http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=632031), den koster en hundrelapp mer enn den du hadde satt opp, men er utrolig bra. "HAWK" serien er blant de beste kortene man får taki.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar.

Alle forslag til nå har vært gode og jeg har gjort endringer i forhold til det.

Ikke bare har det blitt bedre som følge av deres forslag, men også billigere totalt sett.

:thumbup:

Om det er noe annet å utsette på rigget er det bare å poste.

Spørsmål: Holder 750W? Jeg vil nok ikke overclocke, da jeg liker absolutt stabilitet.

Lenke til kommentar

Om det er noe annet å utsette på rigget er det bare å poste.

Spørsmål: Holder 750W? Jeg vil nok ikke overclocke, da jeg liker absolutt stabilitet.

Med de nye forandringene ser det ut som et fantastisk oppsett! =)

Og ja, 750W holder i massevis, du har funnet deg en kjempebra PSU.

Endret av MrConfusion
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Som MrConfusion sa; den kommer ikke på lager på en stund. Søkte den opp, og de har den på lager hos Pixmania.

Oppsettet ser veldig bra ut! Husk at du trenger sånn jordingsarmbånd for å ikke ødelegge noe med statisk elektrisitet ;)

Dette er bare tull. Antistatbånd er ikke nødvendig om du bare husker å jorde deg på kabinettet regelmessig og før du tar i komponenter. Kjøp gjerne en om du har lyst på, men å påstå at man absolutt trenger det er tøv.

Endret av MrConfusion
Lenke til kommentar

Takk. Da sitter avgjørelsen. Link til endelig handleliste: Handleliste på komplett.

Skal du kjøpe alt fra komplett? Den oppgraderingspakken var ikke mye å skryte av mtp pris. Hovedkortet du har valgt har et varmeskjold som foretrekker at luft blåses ned og under for så å bli ledet ut i kanaler. Corsair h50 er dessuten en hypet kjøler. Dustinhome lagerfører også en langt bedre ssd i 60gb-segmentet.

Lenke til kommentar

Takk. Da sitter avgjørelsen. Link til endelig handleliste: Handleliste på komplett.

Skal du kjøpe alt fra komplett? Den oppgraderingspakken var ikke mye å skryte av mtp pris. Hovedkortet du har valgt har et varmeskjold som foretrekker at luft blåses ned og under for så å bli ledet ut i kanaler. Corsair h50 er dessuten en hypet kjøler. Dustinhome lagerfører også en langt bedre ssd i 60gb-segmentet.

Mye bra innspill! Spessielt med tanke på kjøling (er ikke fan av H50 selv).

Men må si meg sterkt uenig i SSD kommentaren.

For det første: Agility 3 er ikke "langt bedre" enn m4 serien. Om du leser reviews og tester ser man at de 2 ligger veldig likt, og at m4 ofte er raskere enn agility'en. Med tanke på at de begge er såpass raske og begge har SATA III, merker brukeren antageligvis ingen forskjell i vanlig bruk, og til benchmarking vil nok de 2 ligge tilnærmet likt.

For det andre: 64GB til 795kr er ganske mye billigere enn 60GB til 999kr.

Men! Om du ender opp med å kjøpe fra Dustinhome, så har ikke Dustin m4 SSDen, og da er Agility 3 utvilsomt det beste i 60GB-segmentet

Edit: Og angående oppgraderingspakken er pakken ca 200 kr billigere enn å kjøpe komponentene løst både på komplett og på Dustinhome. Selvfølgelig, du sparer penger ved å gå for i5 2500k, men om du har bestemt deg for i7 2600k, ser jeg ikke noe problem med å gå for pakken. (Men! Om du bytter CPU-kjøler til en annen enn H50'en, må du være litt obs, for RAM-en som følger med i pakka har høye kjøleribber som ikke passer med alle kjølere, da bør du gå for xms3 RAM isteden.)

Endret av MrConfusion
Lenke til kommentar

1: ) Trenger du ett ekstra lydkort til PCn? Det som følger med hovedkort er da vell bra nok?

2: ) Luftkjøling er ett must til det hovedkortet du har valgt, enten bytter du hovedkort eller kjøler, jeg foreslår at du bytter kjøler.

3: ) Med mindre du bruker PCn til heftig redigering og sånt så kommer 2500k til å fungere helt fint.

Lenke til kommentar

2: ) Luftkjøling er ett must til det hovedkortet du har valgt, enten bytter du hovedkort eller kjøler, jeg foreslår at du bytter kjøler.

1. Hmm. Har et gammelt et fra før, så får vel se om det interne fungerer tilfredstillende først. *Fjerner lydkort*

2. Der er jeg usikker. Så, du mener jeg burde bytte ut H50 med en annen kjøler? Noen forslag isåfall? Det er med kjølere at jeg er svakest. Dessuten vil jeg påstå at kabinettet med alle sine store vifter burde skape nok luftstrøm inne i kabinettet?

Mye bra innspill! Spessielt med tanke på kjøling (er ikke fan av H50 selv).

[...]

Edit: Og angående oppgraderingspakken er pakken ca 200 kr billigere enn å kjøpe komponentene løst både på komplett og på Dustinhome. Selvfølgelig, du sparer penger ved å gå for i5 2500k, men om du har bestemt deg for i7 2600k, ser jeg ikke noe problem med å gå for pakken. (Men! Om du bytter CPU-kjøler til en annen enn H50'en, må du være litt obs, for RAM-en som følger med i pakka har høye kjøleribber som ikke passer med alle kjølere, da bør du gå for xms3 RAM isteden.)

I såfall kunne du velge ut en kjøler som ville passe? Tror nok jeg har lyst til å holde meg til oppgraderingspakken. (Helst fra komplett, så får jeg alt på ett sted.)

Alt i alt tror jeg forsatt kabinettet vil gi gode luftemuligheter. Blir 3 inntak: Foran, bak og under. Og utak blir nok oppe? Blir dette dumt?

Foreløpig liste: Handleliste

Endret av nox27
Lenke til kommentar

1: ) Du må bruke noen tusenlapper for å få tak i ett lydkort som fungerer merkbart bedre enn det som er innebygd på hovedkort nå til dags. Så du klarer deg nok fint uten ja.

2: )Prinsippet til Sabertooth hovedkorter er at luft blåses ned av prosessorkjøleren og inn under plastdekselet, les her for kilde.

Vannkjøling som H-serien til Corsair har ikke noen vifte på prosessoren som blåser luft nedover, og viftene i kabinettet kommer heller ikke til å fungere på det viset.

3: ) Bruker du PCn til redigering og sånt? Hvis ikke så kan du spare penger på å droppe den oppgraderingspakken og kjøre ett Intel i5 2500k som prosessor istedet.

Omtrent samme ytelse i spill ca for en del mindre penger.

Lenke til kommentar

1: ) Du må bruke noen tusenlapper for å få tak i ett lydkort som fungerer merkbart bedre enn det som er innebygd på hovedkort nå til dags. Så du klarer deg nok fint uten ja.

2: )Prinsippet til Sabertooth hovedkorter er at luft blåses ned av prosessorkjøleren og inn under plastdekselet, les her for kilde.

Vannkjøling som H-serien til Corsair har ikke noen vifte på prosessoren som blåser luft nedover, og viftene i kabinettet kommer heller ikke til å fungere på det viset.

3: ) Bruker du PCn til redigering og sånt? Hvis ikke så kan du spare penger på å droppe den oppgraderingspakken og kjøre ett Intel i5 2500k som prosessor istedet.

Omtrent samme ytelse i spill ca for en del mindre penger.

Leste artikkelen og skjønner nå hva dere mener.

Vil det være et alternativ og legge til 5cm vifte som jeg skrur på i den valgrie luka?

Hovedproblemet blir nok RAM, fordi den er nok i overkant stor til de fleste av kjølerne som nevnes her.

3. Ja, hender jeg rendrer både video og lyd. Kompilerer programmer kan det også hende jeg gjør.

Edit: Noe jeg også må nevne er at ser folk på selve kabinettet? Det sitter en 200mm diger vifte som blåser inn luft fra siden, i tillegg til framme og under. Bør ikke det være mer enn nok luftstrøm til å blåse under det termiske skjoldet?

EditEdit: Da var den bestilt. Så får jeg heller etterbestille osv. ved tegn til problemer.

Endret av nox27
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...