Gå til innhold

filme på 200meter dybde i sjøen

Anbefalte innlegg

Noen kommentarer:

* Ja, bekmørkt på 200 meter, tror nightvision er urealistisk også.

* De lyktene vil ikke vare en uke, kanskje noen timer maks.

* 200m er som nevnt 20 bar, (eller 21 faktisk). det krever helt spesielle løsninger.

* 1 ukes strøm til lykter og kamera vil ta masse plass.

* Du kan fint dra ethernet kabel kabel og kjøre vdsl over lengre avstander f.eks.

Jeg tror det nok timelaps ville være mer gjennomførbart. Kan ikke være så interessant å se på 1 uke med film i etterkant heller. Men man trenger en kontroller som slår av og på strømmen til lyktene...

Tviler på at man får det tett rundt en ethernet kabel med 21 bar overtrykk uten at det lekker inn i beholderen.

Endret av Epp
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

@DrHawkings: Tror det er best om du finner ut akkurat hvor mye penger dere har å bruke på prosjektet. Da vil det være lettere å utelukke visse systemer som kanskje er langt utenfor deres prisklasse. Kan også være en god ide å forklare nøyaktig hva som er vitsen med prosjektet, og hva som skal følges med på. Uansett, veldig tøft prosjekt :thumbup:

Lenke til kommentar

For å flisespikke litt: På 200 m dyp er det 20 bar overtrykk. Ikke 21. ;)

Ja, 21 bar absolutt trykk, men det er irrelevant i denne sammenhengen.

Jeg kom forresten på et tips til: Sett en lommelykt eller annen lyskilde et godt stykke unna kameraet (1 meter eller mer) fordi man da får skyggevirkninger som gjør at man ser både fisk, krabber, teine og bunnforhold bedre.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

@DrHawkings: Tror det er best om du finner ut akkurat hvor mye penger dere har å bruke på prosjektet. Da vil det være lettere å utelukke visse systemer som kanskje er langt utenfor deres prisklasse. Kan også være en god ide å forklare nøyaktig hva som er vitsen med prosjektet, og hva som skal følges med på. Uansett, veldig tøft prosjekt :thumbup:

vel vi har masse penger på konto som er til firmaet men vi ønsker jo å spare noe liksom. det som er pointet er bare at vi har lyst til å prøve å få dette til med å slippe å handle inn profesjonelt utstyr bare for å gjøre dette 1 gang på hobby basis.

Du går ikke å kjøper deg klokke til 100 000 hvis du vet at du kun kommer til å bruke den 1 gang ;)

det som vi vil finne utav er hvordan krepsen beveger seg inni teina, kommer den ut igjen? hvor fort blir agnet spist opp? er det mer kreps der enn det vi får i teinene, altså om det er stappfullt med liv der nede bare vi som har litt feil teiner eller feil agneposer eller hva liksom.

og med snurrevarret er mange samme spørsmål, gjør vi noe feil? er det noe vi kan rette på for å få en mye bedre fangst? og alt mulig slikt.

Det er slike ting vi vil finne utav, og å gjøre dette er noe veldig få fiskere har gjort og dermed kan vi bli sittanes på en skatt av informasjon til å få mega fangster og dermed få større omsetning og få større fortjeneste og lønn og dermed kunne utvide firmaet raskere og bedre med informasjonen ;)

akkurat det jeg sier her er vel ikke så vanskelig å tenke seg til at vi har lyst til ;) det er vel noe alle har lyst til å finne utav, (om man gjør noe feil og om hva man trenger å gjøre anderledes for å lykkes mye mye bedre ;)

det er ikke det at vi har dårlig fangst eller at vi tjener dårlig men bare at vi har lyst til å legge toppen av kaka ;)

For å flisespikke litt: På 200 m dyp er det 20 bar overtrykk. Ikke 21. ;)

Ja, 21 bar absolutt trykk, men det er irrelevant i denne sammenhengen.

Jeg kom forresten på et tips til: Sett en lommelykt eller annen lyskilde et godt stykke unna kameraet (1 meter eller mer) fordi man da får skyggevirkninger som gjør at man ser både fisk, krabber, teine og bunnforhold bedre.

det var jo greit tips å ta med seg ja for da kan man spare mye med strømmen til selve kameraet :)

og enkelte har nevnt tidligere å filme 1 bilde i sekundet eller hva det var for noe og det er også helt brukbart for det vi skal ikke sitte ei uke etterpå å se film, vi skal bare finne utav hvordan ting virkelig foregår der nede og hvordan ting skjer i teinene som forklart ;)

Endret av DrHawkins
Lenke til kommentar

Så dere vil rett og slett optimalisere teinene.

Tror det beste er om du velger å ta et bilde i sekundet, og kobler opp slik at lyset bare skrur seg på det sekundet kameraet tar bildet. På den måten sparer du en del strøm. Ville nok ha gått for LED belysning. Disse bruker som kjent mindre strøm, og jeg vil tro de tåler bedre å bli skrudd av og på mye.

Jeg vil tro at feks et gopro kamera kan være et godt valg. tåler en dusj, så skulle tanken begynne å lekke litt så vil kameraet forhåpentlighvis tåle det. Men jeg er litt usikker på om det har noen time lapse funksjon. For lagring kan du jo bruke en liten pico-itx pc med feks en liten ssd eller lignende for lagring.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...