Gå til innhold

filme på 200meter dybde i sjøen

Anbefalte innlegg

jeg har hørt litt på video4 og de snakker om profesjonellt utstyr og slik, jeg er ute etter en billig grei løsning, det perfekte hadde vært et knappenålskamera eller lignende der den sender signalene opp til en pc og lagrer video, må ha med nightvision.

har dere noen anbefalinger på hvordan jeg kan få filmet på en slik dybde til en billig penge?

video4 snakket om vannhus til kamera og sånt men havner på 40-200 000 i pris da og dette er bare et lite morro eksperiment vi har lyst til å teste ut så vil ha det billigst mulig.

hvis dere ikke har noe til 200meter dybde om dere da har noe forslag til 40-50 meters dybde?

kvalitet er ikke så viktig, bare at det holder og at er med nightvidion og at det er billig :)

all hjelp settes stor pris på :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har denne typen videokamera til undervannbruk, kjøpte den på en nettauksjon relativ billig, dessverre selger de den ikke lengere.

Hvis du søker på "Undervanns kamerasystem" finner du mange forskjellige manuelle typer, hvis du skal ha en fjernstyrt rov må du nok ut med en 160K eller mer.

Lenke til kommentar

Det er fire hovedproblemer på 200m dyp:

- Trykket

- Lys

- Avstanden til overflaten

- Navigasjon

For å starte med trykket. Du trenger en beholder du vet tåler trykket. En slagsmini dykkerklokke. En stump solid stålrør er nok i massevis, men endene må tettes med noe som ikke lekker. Glass er ikke så voldsomt solid at det gjør noe så du må sikkert ha spesialglass (svært tykt) som er konisk formet for å ikke smette inn i røret og tette dette med silikon eller epoxy. I andre enden av røret kan du godt bruke et endelokk med gjenger. Bruk gjengetape og helst trykktest røret i luft før du prøver i vann.

Så til lyset: Du trenger en blits eller en statisk lyskaster og den må sitte i en annen minidykkerklokke for å ikke gi lysforurensning inne i kameraets dykkerklokke. Lyskaster-røret kan godt monteres på en stang sveiset fast til kamera-røret.

Avstanden til overflaten er alt for lang for USB-kabler og dermed styring fra PC. Det du trenger er en optisk fiber og tilhørende nettverkskort i begge ender. Inni kameraets dykkerklokke må det altså være en liten PC med fiber-nettverkskort. En av USB-portene må brukes til styring av kameraet. I båten bruker du bare VNC eller noe sånt for å logge på PCen i dykkerklokka og styre kameraet.

For navigasjon av "farkosten" trenger du små propeller som tåler trykket og styring som kan kobles til PCen. Dette blir garantert ganske komplisert og dyrt.

To triks du kan gjøre for å holde kostnadene nede er å droppe navigasjon og bare filme rett nedover, f.eks med en vidvinkel. Det andre økonomitrikset er å droppe kommunikasjon med båten og bare sende ned kameraet i opptaksmodus og vente med å se opptaket til kameraet er oppe i båten igjen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

@nautica

den så jo ganske grei ut egentlig men hadde tenkt meg noe trådlaust hvis det skal så langt som 200 meter da.

@simen1

Navigasjon:

vi er på fiskebåt og har AIS, radar, ekkolodd og kart til å markere. jeg ser ikke det problemet du ser med navigasjon iallefall ;)

vi skal feste kamera i tegna slik at det filmer i den retningen vi fester det i tegna ;)

Lys: hadde tenkt meg nightvision her, pointet er ikke å få sett alt krystallklart men heller å få sett hva som skjer rundt tegnene vi har i sjøen eller snurrevarret/nota (fiskegarn du drar etter båten). det er kun krepsetegnene som ligger på 200meters dyp. snurrevaret og krabber og hummer er mye mye grunnere ;)

avstand til toppen: hadde tenkt meg trådløst her, enten at jeg sender til en stasjon på land som ligger ca 14 nautiske mil ifra eller at jeg legger til en base der ute i vannet som ligger å flyter og henger fast i noe så den ikke raser avsted.

det vi har tenkt til her er å feste et lite kamera til en krepsetegne åsså la den ligge der noen dager åsså plukke den opp og få sett hva som skjer om nettene når krepsen kommer utav leira der nede. det er mange spørsmål som kan bli besvart ved å gjøre dette ;)

vi har også lyst til å gjøre dette med snurrevarret men der går vi bare på en 40-50 meter dyp ca så hvis jeg kan få dekka 200meters dyp så får vi fiksa snurrevarret automatiskt ;)

når jeg begynte å tenke på dette her så var det vel aller helst trykket jeg tenkte på som var stopper for det hele, hvordan beskytte kameraet for trykket der nede for det blir sinnsykt kraftig trykk der nede.

så for å si det slik så er det vel egentlig kun trykket som er problemet ;)

vente med å se opptaket til kameraet er oppe er helt akseptabelt det altså men hvordan skal du få lagra ei ukes video på et bittelite kameradings der nede? jeg skjønner minnebrikke altså men filmen tar sin plass den da

Lenke til kommentar

Spennende prosjekt.

på 200 meter er det vel 20 bars trykk, ganske mye...

Du nevner å sende signalene trådløst 14 nautiske mil?

Altså, over 2,5 mil?

Anser ikke dette som realistisk med mindre du har ett latterlig stort budsjett.

Det eneste jeg ser på som realistisk på hobby-basis, som dette ser ut til å være, er å feste ett kamera og ta opp kontinuerlig på minnekort og ta det opp igjen etterpå, uten verken base eller trådløs sender.

Hva er budsjettet ditt?

edit: ser du syntes 40-200 000 kr er for mye, glem trådløst.

Det eneste alternativet jeg kan se er å bygge pc, batterier og kamera inn i ett vanntett kammer og senke det ned på 200 meter.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

budsjett: nei veit ikke, er ikke meg som betaler heheh :p er nok kapteinen for jeg bare slang det ut for morro åsså sa han at han hadde tenkt på det lenge og hadde lyst til det selv så dermed satte jeg igang etterforskning av hva man kunne få til :p

regner jo med det blir litt kr av det men billigst mulig ;)

ser heller ikke realistiskt på å sende signaler 14 nautiske mil :p men må vel ha et gigantiskt minnekort da hvis jeg skal ha ei heil ukes video på? :p

det er bare hobbyprosjekt ja

Edit:

Det eneste alternativet jeg kan se er å bygge pc, batterier og kamera inn i ett vanntett kammer og senke det ned på 200 meter.

det er jo både gjennomførbart og akseptabelt da :p

Endret av DrHawkins
Lenke til kommentar

budsjett: nei veit ikke, er ikke meg som betaler heheh :p er nok kapteinen for jeg bare slang det ut for morro åsså sa han at han hadde tenkt på det lenge og hadde lyst til det selv så dermed satte jeg igang etterforskning av hva man kunne få til :p

regner jo med det blir litt kr av det men billigst mulig ;)

ser heller ikke realistiskt på å sende signaler 14 nautiske mil :p men må vel ha et gigantiskt minnekort da hvis jeg skal ha ei heil ukes video på? :p

det er bare hobbyprosjekt ja

Som jeg nevnte, bygg pc, batterier og kamera inn i ett vanntett kammer og senke det ned på 200 meter.

Du lagrer da så klart ikke på ett minnekort, men på pc`n.

Anbefaller en ultraportabel pc med god batteritid og en haug bil-batterier den får strøm av.

Lenke til kommentar

Som jeg nevnte, bygg pc, batterier og kamera inn i ett vanntett kammer og senke det ned på 200 meter.

Du lagrer da så klart ikke på ett minnekort, men på pc`n.

Anbefaller en ultraportabel pc med god batteritid og en haug bil-batterier den får strøm av.

Hvorfor ikke bruke et Beagleboard e.l. ?

Endret av Epp
Lenke til kommentar

Du skal jo ha strøm til dette en uke og..så du må lage det så strømsparende som mulig vist du ikke vil lage en stor beholder så du har plass til masse batterier..

nightvision vil ikke fungere uten at du har en lyskilde der ned(200m)..

Men tror det skal være mulig uten å bruke alt for mye penger..

Nano-ITX tar ikke store plassen..

Tror jeg ville gått for Lithium batterier,er vel di som gir mest i forhold til størrelsen og ikke koster alt for mye.. (fra 15kr stk.)

Endret av taz
Lenke til kommentar

Den eneste trådløse teknologien som fungerer i sjøen er lydsignaler og lyd har ikke mulighet til å transportere den båndbredden det er snakk om her. Den eneste løsningen er altså kabel.

Navigasjon:

vi er på fiskebåt og har AIS, radar, ekkolodd og kart til å markere. jeg ser ikke det problemet du ser med navigasjon iallefall ;)

vi skal feste kamera i tegna slik at det filmer i den retningen vi fester det i tegna ;)

Jeg tror du misforsto litt. Det er ikke båtens navigasjon jeg tenkte på, men hvordan du skal navigere kameraet slik du vil. F.eks oppover, nedover, vannrett, snu det rundt osv. Vil du ikke ha navigasjonsmuligheter for kameraet så er eneste logiske alternativ at det alltid peker rett ned.

avstand til toppen: hadde tenkt meg trådløst her, enten at jeg sender til en stasjon på land som ligger ca 14 nautiske mil ifra eller at jeg legger til en base der ute i vannet som ligger å flyter og henger fast i noe så den ikke raser avsted.

Hvis ikke båten skal være der, men du skal overvåke teinene fra land så trenger du noe som kan sende signalet videre til land. Hvis det er mobildekning i området så kan det være en løsning, men jeg ser ikke helt for meg hvordan du skal knytte kabelen fra dypet til telefonen.

det vi har tenkt til her er å feste et lite kamera til en krepsetegne åsså la den ligge der noen dager åsså plukke den opp og få sett hva som skjer om nettene når krepsen kommer utav leira der nede. det er mange spørsmål som kan bli besvart ved å gjøre dette ;)

Hvis du ikke trenger å overvåke teinene live så kan du henge kamera-boksen i et tau festet til teina og sette den på opptak når du senker teina.

vente med å se opptaket til kameraet er oppe er helt akseptabelt det altså men hvordan skal du få lagra ei ukes video på et bittelite kameradings der nede? jeg skjønner minnebrikke altså men filmen tar sin plass den da

Det finnes noen muligheter her. En er å sette videoen til laveste oppløsning. Da tror jeg 32 GB minnekort skulle holde i mange dager. En annen mulighet er å velge et kamera med timelaps funksjon. Det tar opp f.eks 1 bilde per sekund og spiller det av med en hastighet på f.eks 30 bilder per sekund.

Jeg har et Samsung videokamera med den funksjonen (HMX-H100). Det tar ca 4 GB per døgn med 1 bilde per sekund i høyeste kvalitet (full HD). Problemet er at batteriet bare varer et par timer så jeg har måttet ha det koblet til stikkontakt for lengre opptakstid. Mulig man kan koble til et mye større batteri med en liten "hjemmekobling".

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

men dette her begynte jo å høres interresant og gjennomførbart jo som au ikke koster raua ;P

@taz

ja det med strømkilden vil bli et problem men jeg får heller bare ta en test først med 5 batterier og se hvor lenge det lever og hvis det ikke lever lenge nok så bruker jeg bare litt matte og sånt åsså legger jeg til så mange batterier som ejg trenger da vettu ;)

@Simen1

ja misforstod navigasjonen din først ment skjønte den etterpå så derfor la jeg til ei ekstra linje der om at vi skal feste det i teina ;)

lagrinsplassen: ja de 4gb per døgn er vel i drøyeste laget da, blir fort stor plass av det, men det var i full kvalitet så regner med størrelsen dropper betydelig i laveste kvalitet så det er gjerne overlevbart? ;)

@Epp

ja den så egentlig ikke ut som et dumt utganspunkt iallefall ;)

takker for hjelpen alle sammen, skal se om jeg kan få bygd en liten mini pc og få strøm og alt som trengs til på en grei måte slik at dette blir brukbart :)

Lenke til kommentar

Lag en vanntett beholder, kjøp et billig harddiskkamera og putt det inn i beholderen. På 200m dyp er det bekmørkt og du trenger derfor ganske sterk belysning. Sleng på en slik en på utsiden: http://www.buskerud-brannservice.no/nettbutikk/peli_4200_nemo_4c_dykkerlykt/193/vis_prod/479

112 lumen er den rated med, jeg har 1200 lumen på dykkerlykten min, den er ikke akkurat overdrevent kraftig den jeg har heller...

Samtidig er den kun vanntett til 150 meter, å satse på at en lykt går ned 50 meter lengre enn den er garantert å gjøre er å ta sjanser.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Noen kommentarer:

* Ja, bekmørkt på 200 meter, tror nightvision er urealistisk også.

* De lyktene vil ikke vare en uke, kanskje noen timer maks.

* 200m er som nevnt 20 bar, (eller 21 faktisk). det krever helt spesielle løsninger.

* 1 ukes strøm til lykter og kamera vil ta masse plass.

* Du kan fint dra ethernet kabel kabel og kjøre vdsl over lengre avstander f.eks.

- Alternativt: få sveiset en boks med vindu i pleksiglass, tipper en drøy cm holder. skru den igjen, senk den ned, sjekk at den er tett en uke, fyll med batterier og kamera f.eks. hypermac og speilrefleks med høy iso. bruk lysdioder til belysning. hvis du finner noe bevegelses reagerende software av noe slag, alternativt kan du lage det og trigge med fjernkontroll funksjonen.

Lenke til kommentar

Hei

Spennende prosjekt.

Jobber med video under vann til daglig, da i form av ROV.

Kamera får du til 15000,- nok eks moms med 0.1lux husker jeg ikke helt feil, men fortsatt for lite lys på 200m

100m kan du få ok bilde i sort hvit uten lys, om det er sol ute kanskje litt dypere.

Er ingen problemer og bruke vanlig kobber kabel for og føre video signalet opp til overflaten om det er en mulighet, men dere ligger jo ikke over teinen hele tiden så er nok lagring på bunn som er valget da?

Klart om dere har muligheten og ligge over teinen i den perioden du vil filme er det ikke rare summen det er snakk om.

Lys:

Problemet med lys er at ting som er nært kamera vil brenne ut og lengere i fra se bra ut.

Om det er teinen som skal filmes, så ikke pøs på med masse lys, her ville jeg prøvd meg litt fram.

Vet ikke hva du er ute etter og se?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...