Gå til innhold

Stilleste kjøling for AM3 CPU ?

Rexen

Anbefalte innlegg

Jeg har en PC med en AMD Athlon II X2 (AM3 socket) og irriterer meg litt over støyen fra vifta som fulgte med (boxed).

Jeg har ikke peiling på kjøling, og det er visst en jungel av alternativer. Så hva er et godt valg?

Info:

-Micro ATX kabinett.

-Det aller viktigste er at det er stille. Jeg skal IKKE overklokke, og jeg skal ikke gjøre noe mer krevende enn å spille av HD video.

-Det kan gjerne være enkelt å montere og uten vedlikehold.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nocthua sine kjølere er av de mest stillegående.

Denne f.eks

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=572572

Montering er basert på "som alltid" med 3.parts kjølere : å ta ut hovedkort ,fjerne eksisterende CPU- kjøler og kjølepasta , fjerne retension plast ramme på oversiden legge på ny kjølepasta , montere ny kjøler , montere hovedkort m/ny kjøler tilbake i kabinett.

Takker for forslag. Vet ikke om den får plass i dette kabinettet da..

Tar gjerne imot billigere forslag også. Jeg trenger ikke state-of-the-art, bare noe som er stillere enn boxed-vifta.

MÅ man ta ut hovedkortet forresten? Er det farlig å montere kjøleren mens kortet ligger i kabinettet?

Endret av Rexen
Lenke til kommentar

Ah ja den så fin ut. Vet ikke om den er stillere enn stock-kjøleren siden jeg ikke har specs på sistnevnte, men kan vel anta at den er bedre..

den er stillere enn stock kjøleren, kjøpte denne nettopp til min andre pc og den var ganske så bra ja, var ikek særlig støy i den når kabinettet blei lukka nei ;)

Lenke til kommentar

Det blir nok bedre ja.

Samtidig så følger det med zalman fan-mate du kan bruke til å justere omdreiningene på vifta.

Man kan ha den inne i kabinettet og ikke nødvendigvis utenfor kabinettet som på illustrasjonen .

Men da overstyrer man den automatiske RPM-justeringen som maskina gjør right? Er vel best å beholde automatikken slik at den er stille under idle men kjøler mer når det trengs automatisk.

Må man ta ut hovedkortet? Er litt stress med alle de små kablene festet her og der :\

EDIT: Jo det er vel tilfellet hvis man skal ha noe på baksida av hovedkortet, slik det ser ut på instruksjonene.

Endret av Rexen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...