PROuser Skrevet 28. mai 2011 Del Skrevet 28. mai 2011 Hei Driver import av div varer til firma. Som regel kommer varer via skip. Men det jeg lurer på er i forbindelse med fortolling.. Har ikke fått søkt om tollkreditt ennå. Men speditør/shipping agent i norge som sørger for fortollingen, krever at vi betaler alt på forskudd før de fortoller varene. Greit nok det, men i tillegg krever de utleggsprovisjon! Jeg skrev til dem, om de hadde lov til det, når de ikke ville legge ut for fortollingen på forhånd. Fikk bare til svar at det var vanlig praksis.. Syntes det er drøyt å betale 550 kr for noe de ikke gjør. Kan jeg gå videre med denne saken? (Og atpåtil, brukte de så lang tid på behandlingen, at jeg måtte betale lagerleie en dag (ca 650-700kr)..) Lenke til kommentar
valentino Skrevet 28. mai 2011 Del Skrevet 28. mai 2011 (endret) Det gir ingen mening å kreve utleggsprovisjon når man ikke står for et utlegg. Jeg jobbet på en spedisjonsavdeling for noen år siden og der hadde vi ikke slik dårlig praksis. I NSAB 2000 (PDF) §11 står det følgende (min utheving): For utlegg ut over det som er uttrykkelig avtalt, eller som normalt omfattes av speditørens oppdrag og som ikke er betalt forskuddsvis, har speditøren rett til godtgjørelse for dokumentere utlegg og utleggsomkostninger. Dersom bedriften er med i transportbrukernes fellesorganisasjon som har forpliktet seg til NSAB mener jeg at du har all rett til å gå videre med denne saken. Når det gjelder lagerleie på grunn av deres lange saksbehandlingstid virker det også urimelig for meg. Kjent praksis for meg er saksbehandling > kort hentefrist > lagerleie dersom varen ikke er hentet til hentefristen. Lagerleie på 650 kr. for 1 dag er veldig mye, forutsatt at du ikke har flere containere stående selvsagt. Dette er bare min mening da jeg ikke har funnet fellesbestemmelser om lagerleie. Hva din speditør har rett til å kreve kommer da an på de betingelser du har sagt deg enig i ved å benytte deres tjenester. Det høres med andre ord ut som du bør bytte til en mer seriøs speditør, og jeg anbefaler at du søker om tollkredittkonto snarest. Endret 28. mai 2011 av valentino Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå