Gå til innhold

SSD, RAID0 og TRIM

Anbefalte innlegg

De raskeste SSD'ene er vel nå oppe i 750 MB/s. Sata3 standarden blir etterhvert en flaskehals om du skal kjøre noe Raid 0 her. Derfor må man gå over til et PCE-e Raid kontroller.

Men etter det jeg har hørt vil ikke TRIM fungere i RAID0 på en del SSD disker. Hvilke nye disker som ligger i 750+ MB/s klassen har støtte for TRIM i Raid 0.

Forslag til oppsett?

F.eks 3stk Vertex 3 i Raid 0 eller Raid 3 for redundans. Hvilken Raid kontroller vil passe for skalert ytelse og TRIM?

Skal kjøre OS på disken samt ha spill / photoshop / 3dsmax osv på den. Ønsker maks ytelse og lav booting tid.

Endret av Mad86
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De rsskeste ligger på ca 550MB/s på SATA 6Gb/s

Det er ikke SSD'en som er problemet i forb med TRIM og raid-0, det er kontrolleren som ikke støtter TRIM i raid-0

Hvis du er veldig aktiv med skriving/sletting hadde jeg valg å kjøre uten raid.

Om du skulle ha raid med litt redundancy blir raid-5 det mest aktuelle.

Når det gjelder kontroller så begynner en god kontroller på rundt 4-5.000, deter bare et spørsmål om hvor mye du vil bruke.

En Areca blir kjapt 10.000,-

Lenke til kommentar

Jeg leste dette her: http://forums.techarena.in/hardware-peripherals/1350020.htm

Today that seems ancient history since Intel has put online a new version of its drivers RST (Rapid Storage Technology) . And good news: this version supports stamped 9.6.0.1014 TRIM even through architecture RAID (except RAID 5 ) .In short, it is possible to use SSD RAID mounted and still benefit from TRIM, provided they meet the following conditions :

- Use SSD natively support the TRIM

- use an Intel compatible motherboards

- install the drivers 9.6.0.1014 SLI

- activate the TRIM

Once thee conditions are met , TRIM should be usable on your machine even if SSDs were configured as RAID .

Altså Intel SSD/Kontroller/Driver støtter TRIM på SSD i Raid 0?

Hvilke hovedkort/kontroller må jeg ha for å få til dette?

Lenke til kommentar

Lykke til :)

Dette er eldgammel informasjon som er dementert av Intel for lenge siden.

Det er en skam at de ikke har fjernet slike artikkler, det har vært tatt opp i forumet mange ganger tidligere.

Det dette betyr er at kontrolleren kan stå i raid mode slik at andre enheter kan være raidet, SSDen vil få TRIM så lenge den ikke står i raid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...