Mad86 Skrevet 28. mai 2011 Del Skrevet 28. mai 2011 (endret) De raskeste SSD'ene er vel nå oppe i 750 MB/s. Sata3 standarden blir etterhvert en flaskehals om du skal kjøre noe Raid 0 her. Derfor må man gå over til et PCE-e Raid kontroller. Men etter det jeg har hørt vil ikke TRIM fungere i RAID0 på en del SSD disker. Hvilke nye disker som ligger i 750+ MB/s klassen har støtte for TRIM i Raid 0. Forslag til oppsett? F.eks 3stk Vertex 3 i Raid 0 eller Raid 3 for redundans. Hvilken Raid kontroller vil passe for skalert ytelse og TRIM? Skal kjøre OS på disken samt ha spill / photoshop / 3dsmax osv på den. Ønsker maks ytelse og lav booting tid. Endret 28. mai 2011 av Mad86 Lenke til kommentar
Anv Skrevet 28. mai 2011 Del Skrevet 28. mai 2011 De rsskeste ligger på ca 550MB/s på SATA 6Gb/s Det er ikke SSD'en som er problemet i forb med TRIM og raid-0, det er kontrolleren som ikke støtter TRIM i raid-0 Hvis du er veldig aktiv med skriving/sletting hadde jeg valg å kjøre uten raid. Om du skulle ha raid med litt redundancy blir raid-5 det mest aktuelle. Når det gjelder kontroller så begynner en god kontroller på rundt 4-5.000, deter bare et spørsmål om hvor mye du vil bruke. En Areca blir kjapt 10.000,- Lenke til kommentar
Mad86 Skrevet 28. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2011 Jeg leste dette her: http://forums.techarena.in/hardware-peripherals/1350020.htm Today that seems ancient history since Intel has put online a new version of its drivers RST (Rapid Storage Technology) . And good news: this version supports stamped 9.6.0.1014 TRIM even through architecture RAID (except RAID 5 ) .In short, it is possible to use SSD RAID mounted and still benefit from TRIM, provided they meet the following conditions : - Use SSD natively support the TRIM - use an Intel compatible motherboards - install the drivers 9.6.0.1014 SLI - activate the TRIM Once thee conditions are met , TRIM should be usable on your machine even if SSDs were configured as RAID . Altså Intel SSD/Kontroller/Driver støtter TRIM på SSD i Raid 0? Hvilke hovedkort/kontroller må jeg ha for å få til dette? Lenke til kommentar
Anv Skrevet 28. mai 2011 Del Skrevet 28. mai 2011 Lykke til Dette er eldgammel informasjon som er dementert av Intel for lenge siden. Det er en skam at de ikke har fjernet slike artikkler, det har vært tatt opp i forumet mange ganger tidligere. Det dette betyr er at kontrolleren kan stå i raid mode slik at andre enheter kan være raidet, SSDen vil få TRIM så lenge den ikke står i raid. Lenke til kommentar
Mad86 Skrevet 28. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2011 Hvordan gjør RevoDrive det? http://www.ocztechnology.com/ocz-revodrive-x2-pci-express-ssd.html spec sier: Internal RAID 0 Read: Up to 740 MB/s Write: Up to 720 MB/s Sustained Write: Up to 600 MB/s Random Write 4KB (Aligned): 120,000 IOPS Er det lenge til at det kommer kontrollere med TRIM for Raid tror du? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå