Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Totakts motor, smøring


Anbefalte innlegg

Før så fantes det jo biler med to-taktmotorer, og i dag er det en del slike motorsykler på veiene. En slik motor får jo smøring via drivstoffet. Hva skjer om du setter ned en laaaang bakke, med motoren i gir og høy hastighet uten å gi gass pådrag? Null trykk på pedalen vil jo føre til at gasspjelde er stengt og svært lite bensin/olje går gjennom motoren (ala noe likt som tomgang). Da vil vel ikke motoren få olje/smurning og dermed skjære seg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Før så fantes det jo biler med to-taktmotorer, og i dag er det en del slike motorsykler på veiene. En slik motor får jo smøring via drivstoffet. Hva skjer om du setter ned en laaaang bakke, med motoren i gir og høy hastighet uten å gi gass pådrag? Null trykk på pedalen vil jo føre til at gasspjelde er stengt og svært lite bensin/olje går gjennom motoren (ala noe likt som tomgang). Da vil vel ikke motoren få olje/smurning og dermed skjære seg?

Nå finnes det flere varianter av smøring til 2t-motorer, ikke bare den enkleste sorten en finner på enkle moped/MC-motorer. Men ja, motorer med den enkleste formen for smøring/kjøling har begrenset levetid nettopp pga variabel smøring/kjøling.

Der forskes endel på 2t-motorer for tiden, og det er ikke umulig at den kommer tilbake på markedet, da med bedre egenskaper enn dagens 2t motorer, spesielt i forhold til forbruk.

Forøvrig så finnes det PTFE/teflon metallbehandling beregnet for små 2t-motorer, som øker ytelse og levetid ganske drastisk, siden den begrenser metall-metall-kontakt.

Lenke til kommentar

Husker SAAB hadde to-takts motor for mange år siden. Den hadde frihjul, slik at motoren ble frikoblet i unnabakker. Det var vel nettopp for å unngå dette problemet.

 

Har ikke moderne to-takts sykler separat oljetank? Da har de et mer avansert smøresystem.

 

På go-kart (som bruker oljeblandet bensin) er det en kjøreteknikk som innebærer å legge handa over innsuget når man har sluppet gassen, for å få en fet blanding til å kjøle stemplet. Dette sørger også for smøring.

Mager blanding gir høy temperatur, som lett brenner hull i stemplet.

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har en 125cc lett MC med 2t-motor og separat oljetank. Så forbasket avansert er det ikke akkurat, men den vil vel gi samme mengde olje inn i innsuget når den bremser på gir som den gjør på tomgang. Så litt olje vil den alltid gi, men om det er noe vesens forskjell i praksis vet jeg ikke. Den motoren varer jo heller ikke akkurat evig... :whistle:

Lenke til kommentar

Motoren vil fremdeles dra bensin (+olje) gjennom tomgangsdysa og dermed fremdeles få smøring. Men helt ærlig aner jeg ikke om det er nok.

 

Motorer med separat smøring (som min RD350) vil få olje uansett så lenge motoren sviver rundt.

 

Mager blanding kan også føre til detonasjon (pre-ignition eller hva det heter på norsk) som kan slå i stykker lagre og stempel.

 

:D Endret av sedsberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så i praksis kan en laaaaang nedover bakke med sykkelen i gir ødelegge motoren?

 

Noen som vet grunnen til at noen skip bruker to-takts motorer? Her brukes det jo eller ikke diesel, men bunkersolje.

Kanskje på en gammel og helst feiljustert sykkel.

 

Motorene i en del skip er totakts-dieseler. De fungerer annerledes enn vanlige totaktere og har ekstremt høy virkningsgrad. I tillegg er drivstoffet billig da det er "bunnslammet" som kommer av raffinerings-greiene.

Lenke til kommentar

Da jeg har en så god samling med motorkyndige personer her, fyrer jeg av med enda en nøtt jeg ikke finner ut av :)

 

En totakter gjennomfører en hel syklus på en omdreining, mens en firetakter trenger to( en omdreining brukes kun til å skifte ut eksos/luft). Altså er det bare hver andre omdreining i firetakteren som er en eksplosjon som får drivakslen til å gå rundt. Men likevel må du høyt opp i registeret(høye turtall) for å finne toppeffekten til totaktere? Skulle trodd at med dette resonnementet så var totakteren alltid hissigere en firetakteren!

Lenke til kommentar

Effekt er produktet av dreiemoment og turtall. Så høyt turtall gir alltid høyere effekt.

Og det er enklere å få en totakter opp i turtall, færre bevegelige deler.

 

Totakteren har mer effekt på et gitt volum. Se på MotoGP. Før var det 500 cc totakt, nå er det 900 cc firtakt.

Lenke til kommentar

I teorien ja men det er flere ting som spiller inn her. Totaktere har i prinsippet mye lavere kompresjon siden den har portene i sylinderveggene. På en firetakter starter kompresjonen fra stempelet er helt dønn i bunn. På en totakter starter kompresjonen egentlig ikke før stempelet har passert eksosporten, som er ganske høyt oppe.

 

I tillegg har totaktere problemer med at man enten ikke får ut all eksosen eller at man mister bensin ut i eksosen. Dette prøver man å løse med avanserte eksospotter og variable eksosspjeld. Eksospjeldet varierer høyden på eksosporten avhengig av turtall.

Lenke til kommentar

Hei, skal ta meg tid til å øse litt av min kunnskap. Håper jeg ikke kaster perler for svin!

 

intro

Totaktere har (som kjent) ikke bevegelige ventiler. Stempelet sørger for ventilfunksjon. Når stempelet blokkerer portene, så er sylinderkammeret stengt. Så langt, så vell.

 

Akustikken inni eksoskanaler spiller en stor rolle

I tillegg til dette fungerer eksoskanalene som en usynlig ventil. Det fungerer på den måten at når eksosen blåses ut, bygger deg seg opp et trykk i svanehalsen/ potten og et ekko kommer i retur og stenger for eksos og sørger for ekstra trykk inn til sylinder.

 

Ekkotiden tunes med størrelse på svanehals / potte, og tunes til et spesifikt turtall. Dette er nøkkel til å forstå.

 

Med en liten svanehals får man spisseffekt og god virkningsgrad på høytt turtall og på lavt turtall med en stor svanehals.

 

Trimsett har mindre svanehals som fører til økt effekt på høy turtall, men dermed går motor dårligere på lavt turtall. Motoren går også uøkonomisk utenom turtallet eksosen er designet for, fordi uforbrent bensindamp blåses rett gjennom sylinder mens stempel er nede.

 

Er totakt helt ute?

Totakt benyttes fremdeles på skipsmotorer og generatorer. Disse motoren går med konstant turtall og dette turtallet er det turtallet eksosen er designet for. Dette fører til meget høy virkninggrad på faktisk over 50%. I tillegg er dieselmotorer annerledes ved at diesel sprøytes direkte inn i sylinder. Problemet med at fersk bensindamp lekker gjennom er dermed løst.

 

Burmeister & Wain skipsmotorer har sin egen løsning med eksosventil på toppen av sylinder, men forsatt totakt. Tøffe motorer...

 

Evinrude påhengsmotorer har eksperimentert med 2-takt påhengsmotorer med direkte innsprøytning for å unngå at bensindamp lekker gjennom. Disse motorene er forurenser nesten like lite som firtakt. Men ikke lite nok for de strenge Calefornia-grenser og dermed ikke godt nok.

 

For å få ekkoeffekten til å fungerer på ulike turtall har det også vært eksperimentert med varierendesvanehalser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...