lilfire Skrevet 28. mai 2011 Del Skrevet 28. mai 2011 (endret) Hei jeg Kjøpe meg en Motorola milestone fra EXPANSYS i fjor. Telefonen hadde 1 år garanti. 1 måned etter garantien gikk ut slutta skjermen fungere (typisk). Det jeg lurer på er om jeg har noen rett til reklamasjon? Endret 9. juni 2011 av cyclo Tittel forbedret Lenke til kommentar
Tokra Skrevet 28. mai 2011 Del Skrevet 28. mai 2011 Vanskelig spørsmål. E-handelsloven sier at du har rett på norske forbrukerrettigheter hvis butikken holder til innenfor EU/EØS. Kravet er at butikken retter seg mot nordmenn. Expansys har norske priser, men siden er på engelsk. Vil ikke si at tilpasset valuta er nok til å si at de retter seg mot nordmenn. Så svaret er nei, du har ikke rett til å reklamere. Lenke til kommentar
lilfire Skrevet 28. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2011 Ok , men har hørt noen greier om at reklamasjonsfristen er minst to år etter kjøpsdato i hele EU- og EØS-området. Lenke til kommentar
Excelsion Skrevet 28. mai 2011 Del Skrevet 28. mai 2011 Stemmer vel det, du har opptil 2 år reklamasjon. Så du får bare sende de en forespørsel å høre hva de sier. http://no.theshoppingassistant.com/index.php?id=32 Lenke til kommentar
lilfire Skrevet 8. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2011 etter mye fram og tilbake om hva reklamasjon er fikk jeg denne mailen i dag: > Hej igen,> > Du har ett års garanti. Utöver detta första garantiår kan du > använda dig av din reklamationsrätt, om du lyckas bevisa och har > fått en expertbedömning, att skälet till att telefonen idag inte > fungerar beror detta på ett fabrikationsfel. > > Med Vänliga Hälsningar, > > Madelein, > > EXPANSYS Sverige Kund Service hva svarer jeg til dette? er da vel ikke min oppgave å bevise dette? Lenke til kommentar
TastyFroyo Skrevet 8. juni 2011 Del Skrevet 8. juni 2011 Jeg har fått gratis reparasjon etter at garantien har gått ut hos expansys hvis det er 3. gangen den er inne på reprasjon så har du krav på en tilgodelapp eller en ny telefon. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 8. juni 2011 Del Skrevet 8. juni 2011 Etter norsk forbrukerlovgivning er det helt klart den profesjonelle part som har ansvar for å bevise at feilen ikke gir grunnlag for reklamasjon. Lenke til kommentar
lilfire Skrevet 8. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2011 @Mr Sm17h: Er første gang den er inne. måtte du krangle deg til det eller var det en enkel sak? For meg har det ikek vært noe enkel sak hvertfall, har vært mange mailer om at garantien har gått ut og jeg kun hadde 3 valg: betale reparasjon, ødelegge telefonen, betale for frakt til bake av ureparert telefon. @Snylter: Gjelder norsk forbrukerlovgivning i dette tilfelle da? siden expansys ikke er norsk selskap. Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 9. juni 2011 Del Skrevet 9. juni 2011 Dette er litt offtopic siden det ikke angår denne saken, men din påstand er ikke korrekt. Etter norsk forbrukerlovgivning er det helt klart den profesjonelle part som har ansvar for å bevise at feilen ikke gir grunnlag for reklamasjon. Etter seks måneder snus bevisbyrden og forbrukeren må bevise at feilen ikke skyldes feil bruk. Bevisbyrden snus når produktet «fyller» 6 måneder. Selgeren har en utvidet bevisbyrde de første seks månedene etter kjøp. Da må selgeren bevise at feilen skyldes brukerfeil, hvis ikke skal man gå ut fra at mangelen skyldes en fabrikasjonsfeil. - Det holder ikke å si at kjøperen har brukt varen feil, selgeren må også kunne si hva kjøperen skal ha gjort feil, sier leder Trygve Bergsåker i Forbrukertvistutvalget til Dine Penger. Kilde: http://www.vg.no/dinepenger/artikkel.php?artid=10093957 Forbrukerkjøpsloven sier: § 18. Tidspunktet for bedømmelsen av om det foreligger en mangel Ved bedømmelse av om tingen har en mangel, skal det tidspunktet da risikoen går over på forbrukeren, legges til grunn, selv om mangelen først viser seg senere. Hvis ikke noe annet bevises, skal en mangel som viser seg innen seks måneder etter risikoens overgang, formodes å ha eksistert ved risikoens overgang. Dette gjelder likevel ikke dersom formodningen er uforenlig med varens eller mangelens art. Selgeren svarer også for en mangel som oppstår senere, dersom den skyldes kontraktsbrudd fra hans eller hennes side. Lenke til kommentar
lilfire Skrevet 10. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2011 Okey så det er faktisk min oppgave å bevise at dette er en fabrikasjons feil. Hvordan kan jeg bevise dette? Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 10. juni 2011 Del Skrevet 10. juni 2011 Okey så det er faktisk min oppgave å bevise at dette er en fabrikasjons feil. Hvordan kan jeg bevise dette? du leverer mobilen til et mobilverksted Lenke til kommentar
lilfire Skrevet 10. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2011 Da må jeg spørre meg hvorfor kan ikke de bevise det på sitt verksted? Telefonen befinner seg jo på expansys verksted i Frankrike. Burde ikke være nødvendig å få tilsendt den tilbake til Norge for å gå til et lokalt mobilverksted for så å sende den til Frankrike igjen? Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 11. juni 2011 Del Skrevet 11. juni 2011 Expansys har ikke eget verksted. Kanskje du neste gang skal skrive i startinnlegget at du allerede har sendt inn telefonen og at de tydeligvis nekter reklamasjon? 1 Lenke til kommentar
lilfire Skrevet 11. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2011 De har ikke nekta meg reklamasjon de har bare sagt at garantien er gått ut. Noe jeg var klar over, men jeg har forsatt rett til reklamasjon, men som de har prøvd å komme seg unna. Telefonen er så pent brukt at den framstår som ny, og dette er en fabrikasjons feil. Har lest om flere med samme problemet. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 12. juni 2011 Del Skrevet 12. juni 2011 Altså har de nektet deg reklamasjon. Hva er galt med telefonen, og hvor befinner den seg hen? Lenke til kommentar
lilfire Skrevet 13. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2011 De har ikke sagt at det er min oppgave å bevise at det er fabrikk feil for å få reklamasjonsrett, vil ikke kalle det at de nekter meg reklamasjon heller at de er vanskelige. 1/3 av touch skjermen reagerer ikke på touch. og den befinner seg et sted hos expansys verksted i Frankrike. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå